Informacja o przygotowaniach do realizacji drogi ekspresowej S10.
W związku z pojawieniem się w przestrzeni publicznej nieprawdziwych zarzutów dotyczących przygotowania do realizacji drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem informujemy, że ta trasa znajduje się na liście rezerwowej w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), a także jest wśród odcinków dróg skierowanych do realizacji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
Po pierwsze Studium Korytarzowe
Pierwsze prace przygotowawcze na tym odcinku trasy S10 rozpoczęto w 2010 roku od podpisania umowy na prace studialne i wykonania opracowania — Studium korytarzowego wraz z analizą wielokryterialną wskazujące najlepsze korytarze przebiegu drogi ekspresowej. W 2014 roku prace z przyczyn niezależnych od GDDKiA zostały przerwane (lider konsorcjum projektowego ogłosił upadłość, a partner, który początkowo przejął zobowiązania wynikające z umowy, potem od niej odstąpił). Należy przy tym zaznaczyć, że opracowane wówczas dokumenty nie były gotową dokumentacją projektową, a jedynie bardzo wstępnym studium, w którym wskazano, którędy można poprowadzić drogę ekspresową.
Kolejny krok - Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe
Projektowanie wznowiono w listopadzie 2016 roku, kiedy to została podpisana umowa na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) z elementami Koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. Budowa drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń.
W toku prac nad STEŚ analizowano kilka wariantów przebiegu drogi ekspresowej, w tym warianty po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 10. Jeżeli chodzi o sam wybór wariantu to działające na zlecenie GDDKiA biuro projektowe opracowało analizę wielokryterialną, w której dokonano oceny wariantów trasy pod kątem czterech grup kryteriów, tj. czynników ekonomicznych, technicznych, środowiskowych i społecznych. Na odcinku od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Zachód najkorzystniejszym okazał się wariant zlokalizowany po stronie południowej istniejącej drogi krajowej nr 10 i został przez GDDKiA rekomendowany do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Wniosek i wydanie decyzji środowiskowej
Stosowny wniosek o wydanie DŚU wraz z ustaleniem zakresu Raportu środowiskowego został złożony do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w grudniu 2016 r. Opracowany Raport środowiskowy został natomiast złożony w RDOŚ w Bydgoszczy w styczniu 2019 r. Rekomendowany wariant został zatwierdzony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy decyzją z 24 lutego 2020 r.
Wydanie tej decyzji umożliwiło GDDKiA kontynuację prac przy dokumentacji potrzebnej do realizacji trasy S10, tj. przeprowadzenie badań geologicznych oraz przygotowanie elementów koncepcji programowej. Obecnie trwają prace w terenie między Bydgoszczą a Toruniem przy wykonywaniu sondowań i odwiertów potrzebnych do opracowania geologicznej części dokumentacji projektowej. Planujemy jeszcze w tym roku zakończyć prace związane z tą dokumentacją.
Formuła Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Droga ekspresowa S10 (wraz z trzema odcinkami trasy S6) została w 2018 r. zakwalifikowana przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów do realizacji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Oznacza to, że w drodze konkurencyjnego naboru wybrany zostanie podmiot (partner) prywatny, który przygotuje projekt budowlany, wybuduje trasę i będzie ją utrzymywał przez określony czas w zamian za tzw. „opłatę za dostępność”, która będzie finansowana ze środków Skarbu Państwa.
Obecnie GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia przetargu dla pierwszego, pilotażowego odcinka w formule PPP - drogi ekspresowej S6 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Kolejnym odcinkiem, dla którego zostanie wyłoniony Partner prywatny, jest właśnie odcinek drogi ekspresowej S10 pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Wykorzystamy przy tym wiedzę i doświadczenia zdobyte przy realizacji projektu pilotażowego (S6 OMT).