Podsumowanie maja na inwestycjach drogowych w województwie śląskim

Postępują roboty na newralgicznych inwestycjach drogowych realizowanych przez GDDKiA, w szczególności budowie autostrady A1 i drogi ekspresowej S1.



Budowa autostrady A1 od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ

Zakończył się montaż belek nośnych na wiadukcie w rejonie granicy województw śląskiego i łódzkiego, będącym przejściem dla zwierząt dużych. Szerzej o tych pracach pisaliśmy tu. Prace na tym obiekcie będą jeszcze kontynuowane w czerwcu br. Otrzymanie w kwietniu br. decyzji zezwalającej na wykonanie połączenia dróg lokalnych wzdłuż projektowanej autostrady w Kościelcu i Mykanowie oraz na budowę obiektu mostowego na cieku Pijawka w pobliżu miejscowości Grabowa (o tym pisaliśmy tu) umożliwiło rozpoczęcie robót mostowych związanych z realizacją obiektów na drodze lokalnej po wschodniej stronie autostrady - m. in. dwóch przejść dla zwierząt. W maju kontynuowano roboty drogowe polegające na wykonaniu górnych warstw nasypów. Wykonano dwie warstwy podbudowy na długości ponad 8 km: pomocniczej i zasadniczej, z mieszanek kruszyw związanych cementem, o różnych klasach wytrzymałości.

 

Kontynuowano prace na wszystkich obecnie realizowanych obiektach, m.in. czterech przejściach dla zwierząt dużych w okolicach Wikłowa, przejściach dla zwierząt małych lub średnich, obiekcie o podwójnej funkcji – mostu nad rzeką Pijawką oraz przejściu dla zwierząt w okolicach Grabowa, wiadukcie autostradowym na terenie gminy Kruszyna, dwóch wiaduktach drogowych na węźle Mykanów, przejściach gospodarczych w pobliżu Grabowej oraz Łochyni. Wykonywano elementy fundamentów (betonowanie, wykopy, wymiany gruntu, zasypki), podpory (przyczółki, filary), elementy ustroju nośnego (poprzecznice, przygotowania do montażu belek) oraz prace związane z wyposażeniem obiektów (zbrojenie i betonowanie kap chodnikowych, gzymsów, montaże dylatacji. W zakresie robót branżowych w maju prowadzono przebudowę sieci gazowej, elektroenergetycznej, przebudowę rurociągu paliwowego (likwidacja kolizji), budowę kanalizacji deszczowej, budowę rowów melioracyjnych i zbiorników infiltracyjnych i podziemnych.

 

W czerwcu Wykonawca planuje rozpocząć wykonywanie nawierzchni z betonu cementowego, od strony granicy województw, oraz kontynuować obecnie prowadzone prace.

 

Budowa autostrady A1 węzeł Częstochowa Północ - węzeł Częstochowa Blachownia

GDDKiA

Zakończono prace brukarskie na budowanym rondzie na DK46. Na tej drodze wykonano również cały zakres podbudowy z kruszywa łamanego na pasie ruchu w kierunku Częstochowy oraz przystąpiono do realizacji pozostałej części robót bitumicznych na jej przebudowywanym odcinku, budowanym rondzie i włączeniu do niego łącznicy BC węzła Częstochowa Blachownia. Równocześnie z pracami drogowymi wykonano ekrany akustyczne wzdłuż tej  łącznicy, zamontowano na węźle Częstochowa Blachownia słupy oświetleniowe.  Na początku czerwca, na węźle Częstochowa Blachownia, zostanie wykonane oznakowanie poziome grubowarstwowe, dokończony zostanie montaż oznakowania pionowego oraz montaż barier ochronnych, czyli niezbędnych elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego warunkujących oddanie do ruchu węzła Częstochowa Blachownia po przeprowadzeniu wymaganych czynności odbiorowych. Podejmujemy działania, aby do wakacji kierowcy mogli już korzystać z węzła Częstochowa Blachownia.

 

Równocześnie w maju wykonywaliśmy oznakowanie poziome grubowarstwowe na trasie głównej odcinka F oraz przystąpiliśmy do wykonywania oznakowania poziomego grubowarstwowego na węźle Częstochowa Jasna Góra. Wykonanie całości zakresu oznakowania poziomego i pionowego, zgodnie z warunkami umownymi, zostanie zakończone do końca czerwca br. Kontynuowaliśmy budowę ekranów akustycznych. Zabudowano już ponad 42 tysięcy m2 wypełnień ekranów panelami pochłaniającymi oraz zamontowano 37 przęseł z wyjściami ewakuacyjnymi. W maju prowadzono prace przy budowie oświetlenia drogowego w zakresie montażu słupów z wysięgnikami. Na węźle Częstochowa Blachownia zakończono montaż 119 słupów o wysokości 9 m (100%) oraz zamontowano 89 słupów o wysokości 11 m (97%). Ponadto na przebudowanych drogach krzyżujących się z trasą główną autostrady A1, tj. na drogach DP1076S w m. Łojki, ul Łukaszewicza w m. Szarlejka oraz na DK43 w Lgocie, zamontowano łącznie 66 słupów wysokości 9 m. W następnej kolejności, słupy oświetleniowe montowane będą na węzłach Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ, a na węźle Częstochowa Blachownia na ustawionych słupach oświetleniowych zamontowane zostaną nowoczesne i energooszczędne oprawy typu LED.​ Zakończenie budowy oświetlenia drogowego na węzłach oraz wzdłuż trasy głównej w rejonie projektowanych MOP przewidziane jest do końca sierpnia 2020 r. 

 

Kolejne przetargi

Do zakończenia inwestycji postało rozstrzygnięcie przetargu dotyczącego budowy MOP I Gorzelanka Wschód i Zachód, MOP II Wierzchowisko Wschód i MOP III Zachód, Obwodu Utrzymania Autostrady Lgota (https://t.co/sx6e7HQFlN?amp=1) oraz ogłoszenie ostatnich dwóch przetargów. Będą one dotyczyły prac wykończeniowych na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ, dokończenia budowy obiektu WA-352 (jezdnia lewa) nad linią kolejową nr 146 wraz z odcinkiem dojazdowym autostrady A1, a ponadto realizacji dróg serwisowych i technologicznych, robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni, jak również wykonania i wprowadzenia docelowej organizacji ruchu.

 

Dobudowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice-Podwarpie

GDDKiA

Po uzyskaniu pozytywnych wyników badań laboratoryjnych wykonanej już podbudowy bitumicznej kontynuowano jej układanie.  Obecnie zakończono prace na odcinkach od km 3,3 do km 4,72 oraz od km 9,39 do km 9,88 – łącznie prawie 2 km.  Wykonano również próbne poletko warstwy wiążącej na odcinku od km 3,35 do 4,05 (ok. 7070 m2), w celu  przeprowadzenia badań sprawdzających zgodność parametrów masy ze specyfikacjami technicznymi oraz zatwierdzonym projektem technologicznym wykonania robót bitumicznych na kontrakcie. Kontynuowana jest budowa konstrukcji drogi na zamkniętej połówce węzła Mierzęcice na trasie głównej oraz łącznicach.

 

Zakończono również realizację konstrukcji obiektów mostowych. Zrealizowane są wszystkie ustroje nośne obiektów. Wykonawca przystąpił do prac wykończeniowych. Są to prace związane z wykonaniem izolacji ustrojów nośnych, realizacją kap chodnikowych oraz zasypek pod płyty przejściowe.

 

W czerwcu planowane jest kontynuowanie prac budowlanych, których skutkiem będzie połączenie trasy S1 przy obiektach mostowych (skoordynowanie robót drogowych i mostowych) wraz z kontynuacją robót drogowym w zakresie konstrukcji (przygotowanie poszczególnych odcinków pod układanie nawierzchni bitumicznych).