Pięć samochodów „zderzy się” na drodze krajowej nr 25 (wylot trasy na Bydgoszcz) przy odlewni Fugo. To element całodniowego wydarzenia realizowanego w Koninie w ramach programu „Drogi Zaufania”. Symulacje wypadku samochodowego są okazją do ćwiczeń służb ratowniczych. W trakcie akcji wykorzystane zostaną środki techniczne niezbędne do usuwania skutków podobnych zdarzeń. W realizację przedsięwzięcia zaangażowana jest powiatowa komenda policji i straż pożarna z Konina – partnerzy akcji.
Chcemy, aby zorganizowana przez nas inscenizacja zwróciła uwagę kierowców przejeżdżających pojazdów. Jej celem jest uświadomienie, jak może skończyć się niebezpieczna jazda – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Druga część happeningu zostanie zrealizowana w Centrum Handlowym „Galeria nad Jeziorem” (ul. Paderewskiego 8), gdzie przez cały dzień (w godzinach 10.00-19.00) będzie odbywał się happening edukacyjny. Uczestnicy będą mieli niepowtarzalną szansę, by spróbować symulacji dachowania samochodu. Będzie też można sprawdzić, czym może skończyć się jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Symulatory komputerowe posłużą do przetestowania znajomości zasad ruchu drogowego i umiejętności prowadzenia pojazdów w ekstremalnych warunkach. Odbędą się spotkania z policjantami i psychologami transportu oraz pokazy i kurs udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Będzie można poznać prawidłowy sposób powiadamiania służb ratowniczych o wypadku, nauczyć się masażu serca czy właściwego opatrywania ran. Psycholodzy transportu podpowiedzą, jak radzić sobie z emocjami i stresem, kiedy nam przydarzy się wypadek lub będziemy jego świadkami.
Jesteśmy przekonani, że nic tak nie przemawia do wyobraźni, jak osobiste doświadczenie niektórych ekstremalnych sytuacji, stąd m.in. pomysł na zastosowanie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych, jak alkogogle, dzięki którym można przekonać się, jak niewielką ma się władzę nad autem, kierując pod wpływem alkoholu – dodaje Maciejewski.
Będzie też tor gokartowy, z którego bezpłatnie będzie mógł skorzystać każdy, kto przejdzie ścieżkę edukacyjną, oraz program edukacyjny dla dzieci.
Przedsięwzięciu towarzyszyć będzie godzinny koncert Norbiego, który rozpocznie się o godz. 16.00
Zorganizowany w Koninie happening (podobne zorganizowane zostały w Brzegu – 12 września, Lubinie – 19 września i Płocku – 26 września) wpisuje się w cykl przedsięwzięć, których celem jest zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach krajowych (inne to np. „Zegary Śmierci” – umieszczone przy drogach tablice informujące kierowców o liczbie ofiar i rannych w wypadkach, do których doszło w danym miejscu).
Happening organizowany jest przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w ramach programu „Drogi Zaufania”.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Jesteś sprawcą, jesteś ofiarą
Tegoroczna kampania informacyjno-edukacyjna promująca bezpieczeństwo ruchu drogowego w ramach programu „Drogi Zaufania” realizowana jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad pod hasłem „Jesteś sprawcą, jesteś ofiarą".
Kampania opiera się na przekazach mających charakter paradokumentalny. Ich bohaterami są autentyczni ludzie, którzy naprawdę spowodowali tragiczny w skutkach wypadek drogowy. Wypadek, który zrujnował także ich życie. Spoty pokazują, że życie z piętnem drogowego zabójcy oznacza osamotnienie, ostracyzm towarzyski, problemy z pracą, nierzadko kary więzienia oraz również olbrzymie obciążenie psychiczne. Takie historie mają działać jak przestrogi, zniechęcając odbiorców do nieodpowiedzialnego zachowania na drodze. Przekazy koncentrują się na przyczynach najtragiczniejszych wypadków i ich następstwach. To olbrzymie obciążenie psychiczne z depresją, nałogami i próbami samobójczymi włącznie. Pomysłem kampanii „Jesteś sprawcą, jesteś ofiarą" jest autentyczne zaangażowanie odbiorców. Dlatego sprawcy mówią językiem, jakim na co dzień posługuje się większość Polaków. Dzięki temu widz czy słuchacz ma zrozumieć, że to prawdziwa historia, którą dzieli się z nim zwykły człowiek. Ważny jest też walor edukacyjny przekazu. W tej kampanii pokazuje się prawdziwe doświadczenia ludzi. W pierwszej serii spotów telewizyjnych i radiowych poznajemy historię m.in. 24-letniego Andrzeja, który zamiast na studia trafił do więzienia za potrącenie dwóch nastolatek, z których jedna do końca życia będzie niepełnosprawna. Zły przykład staje się dobrym wzorem, bo pozwala analizować błędy, których można uniknąć. Historia sprawcy wypadku działa jak przestroga.
01.10.2010
źródło: GDDKiA