Bezpiecznie, szybko i nowocześnie. Budowa nowych dróg nabiera tempa

Budujemy trasę S19 z Lublina w kierunku Rzeszowa, trwają zaawansowane prace przy realizacji trasy S17 z Lublina do Warszawy oraz obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. W ramach aktualnego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad oddaliśmy już do użytku w naszym regionie ok. 55 km dróg ekspresowych, powstaje kolejnych ponad 75 km, a na deskach projektowych jest ich ok. 300 km. Skracamy czas podróży, zwiększamy bezpieczeństwo i komfort jazdy



W wakacje szybciej do Warszawy

 

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku oddaliśmy do użytku w woj. lubelskim dwa odcinki S17 od granicy z województwem mazowieckim do węzła Kurów Zachód. To ponad 33 km nowej drogi o nawierzchni betonowej. Tym samym drogą ekspresową możemy pokonać ponad 150 km od końca obwodnicy Kołbieli w województwie mazowieckim aż do Piask.

 

Jeszcze w te wakacje chcemy udostępnić kierowcom obie jezdnie na odcinku ok. 24 km od węzła Lubelska do obwodnicy Kołbieli po stronie woj. mazowieckiego (więcej).

 

Trwają przygotowania do realizacji kolejnych etapów autostrady A2 od obwodnicy Siedlec do granicy z Białorusią. Prace nad koncepcją programową dla odcinków o łącznej długości 95,5 km, zakończą się w tym roku a budowa po zapewnieniu finansowania, planowana jest na lata 2022-2025.

 

S17 na południu regionu

 

W realizacji jest także ok. 10-kilometrowa obwodnica Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17, która od wschodniej strony ominie miasto. W maju prace osiągnęły półmetek, a na odcinku ok. 8 km ciągu głównego, wykonana jest już bitumiczna warstwa wiążąca. Zgodnie z planem trasa ma być oddana do użytku na wiosnę 2021 r.

 

Przygotowujemy dokumentację kolejnych odcinków przyszłej trasy S17 na południowy wschód od Lublina. Trwa opracowywanie koncepcji programowej dla odcinków: Piaski – Łopiennik (ok. 16 km), Krasnystaw Północ – Izbica (ok. 18 km), Izbica – Zamość Sitaniec (ok. 10 km), Zamość Wschód – Zamość Południe (ok. 12 km), Zamość Południe – obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – Hrebenne (ok. 17 km), a także dla drugiej jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.

 

Natomiast dla odcinków węzeł Łopiennik – węzeł Krasnystaw Północ (ok. 10 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ok. 12 km) opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).

 

Rośnie Via Carpatia

 

Szybciej i bezpieczniej będziemy również podróżować do Rzeszowa. Budowa drogi ekspresowej ruszyła w ubiegłym roku. Prace trwają na wszystkich sześciu odcinkach realizacyjnych od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie o łącznej długości ok. 75 km. W ramach inwestycji powstają m.in. obejścia Niedrzwicy Dużej, Wilkołazu, Kraśnika i Janowa Lubelskiego.

 

Zaawansowanie prac jest różne, w zależności od terminu otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na obwodnicy Janowa Lubelskiego wykonawca układa już bitumiczną warstwę wiążącą, a na innych odcinkach trwają m.in. prace ziemne i budowane są obiekty mostowe.

 

Pierwszymi fragmentami S19 od Lublina do Sokołowa Małopolskiego pojadą w 2021 roku, natomiast cała trasa powinna być dostępna w 2022 roku. Dzięki tej inwestycji nie tylko lublinianie dojadą szybciej i bezpieczniej do Rzeszowa, ale także Rzeszów uzyska ekspresowe połączenie przez Lublin z Warszawą. Z Lublina znacznie skróci się czas podróży m.in. do Krakowa.

 

Jeśli chodzi o S19 na północ od Lublina, to już wkrótce ogłosimy przetarg na zaprojektowanie i budowę 23-kilometrowego odcinka od węzła Lubartów Północ do Lublin Rudnik. Postępowanie przetargowe jest w ostatniej fazie przygotowań. Rozpoczęcie prac budowlanych planujemy w 2022 roku.

 

S19 stanowi część europejskiego międzynarodowego szlaku transportowego Via Carpatia łączącego Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji (do projektu dołączyć mają także Finlandia, Estonia i Łotwa). W przygotowaniu jest dokumentacja dla odcinka biegnącego od granic województw mazowieckiego i lubelskiego do węzła Lublin Rudnik (łączna długość to ok. 105 km). Projektanci pracują nad koncepcją programową.

 

W rękach projektantów jest również przygotowywana dokumentacja na ok. 75 km S12 od Piask do granicy z Ukrainą w Dorohusku. Projektanci pracują obecnie nad koncepcją programową.

GDDKiA

Nie tylko drogi ekspresowe

 

Przebudowywane są także drogi krajowe. Pod koniec ubiegłego roku zakończyła się przebudowa ok. 12-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 48 między Krępą a Kockiem. W ramach inwestycji wymieniono i wzmocniono konstrukcję nawierzchni. Droga została poszerzona, powstały też bezpieczne przejścia dla pieszych i zatoki.

W opracowaniu jest dokumentacja, dotycząca rozbudowy drogi krajowej nr 48 w Dęblinie i od granic miasta do Moszczanki. Chodzi o blisko 8 km drogi od mostu na Wiśle do końca zjazdu z wiaduktu nad linią kolejową w Dęblinie oraz od granic miasta do Moszczanki. Niedawno rozpoczęliśmy działania informacyjne. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi do Urzędu Miasta Dęblin.

 

Z kolei w lutym rozpoczęły się prace przy przebudowie drogi krajowej nr 82 w miejscowości Turka na wysokości osiedla Borek koło Lublina. Inwestycja realizowana jest w porozumieniu z gminą Wólka Lubelska i obejmuje między innymi budowę w miejscu niebezpiecznego skrzyżowania ronda turbinowego połączonego z sąsiednim węzłem Lublin Tatary na obwodnicy miasta. Planowane zakończenie robót to IV kwartał 2020 roku.

 

Rozbudowujemy również drogę krajową nr 74 między Frampolem a Gorajcem. Około 7,4-kilometrowy odcinek planujemy oddać w całości do użytku w IV kwartale tego roku.

Zmiany czekają też inne fragmenty DK74 pomiędzy Janowem Lubelskim a granicą z Ukrainą w Zosinie. W ramach programu 100 obwodnic prowadzone są prace przygotowawcze dla budowy obwodnic: Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca i Szczebrzeszyna. Planujemy je zlecić także dla budowy obwodnicy Zamościa w ciągu DK74, Łęcznej na DK82 oraz Łukowa na DK63 (po zatwierdzeniu Programu Inwestycji przez Ministra Infrastruktury).

 

Kontynuujemy też prace projektowe dotyczące rozbudowy DK74 na odcinkach od Janowa Lubelskiego do Frampola, od Gorajca do Szczebrzeszyna, od Klemensowa do Zamościa, a także rozbudowy odcinków od Zamościa do Miączyna, od Horyszowa do Hrubieszowa i od Hrubieszowa do Zosina. Wyłoniliśmy już wykonawcę ok. 4 km drogi między Jarosławcem a Miączynem i w drugiej połowie roku planujemy zacząć prace budowlane.

 

Projektanci pracują także nad dokumentacją dla innych dróg krajowych w woj. lubelskim. Na przełomie 2021 i 2022 roku planowana jest przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania w Krasnymstawie na skrzyżowaniu DK17 z drogą wojewódzką nr 812, gdzie powstanie rondo.

 

W opracowaniu jest również dokumentacja projektowa dla rozbudowy DK63 od granicy województwa mazowieckiego do Łukowa, a dla odcinka DK17 od Zamościa do Łabuń złożyliśmy w czerwcu wniosek o wydanie decyzji ZRID.

 

Zakończyła się realizacja ciągu pieszo-rowerowego w Białej przy DK63 (długość 3,5 km) – inwestycja jest w trakcie odbiorów. Projektanci pracują też nad dokumentacją dla ok. 6,5 km wzdłuż DK19 od Turowa do Radzynia Podlaskiego.

 

Rozpoczęcie budowy chodników z dojściami do zatok autobusowych planujemy również w tym roku w Łuszczowie oraz Zofiówce. W ramach inwestycji przebudowane będzie też skrzyżowanie z drogą powiatową 2000L.

 

Prowadzimy również prace przygotowawcze i porządkowe w ramach zadania na zaprojektowanie i budowę Miejsc Obsługi Podróżnych w Wierzchowiskach i Bystrzejowicach przy drodze S17(12). Zakończyły się rozbiórki starych obiektów i trwa proces projektowania. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pozwolenia na budowę. Planujemy, że budowa zostanie zakończona do końca 2021 r. i po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie MOP-y zostaną udostępnione podróżnym.

 

Remontujemy mosty

 

Jeszcze w tym roku planujemy zakończyć przebudowę mostu na Wieprzu w ciągu DK74 w Szczebrzeszynie, a także przebudowę mostu na DK17 w Potokach. W tym roku chcemy też ogłosić przetarg na budowę nowego mostu na Wieprzu w Łęcznej w ciągu DK82, przebudowę mostu na Śwince w ciągu DK74 w Bodaczowie oraz przebudowę przepustu w ciągu DK82 w Wesołówce. W IV kwartale zakończy się z kolei przebudowa konstrukcji oporowych w ciągu DK17 w Bełżcu.