Dobry czas dla pomorskich dróg
Obecnie w budowie są trzy odcinki drogi ekspresowej S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią. Przyznane są dodatkowe środki na następne odcinki. Pomyślna passa inwestycyjna na Pomorzu trwa.

Droga ekspresowa S6 - budowa i plany

Po okresie projektowania nastał czas budowy łącznie ok. 42 km drogi ekspresowej S6 z Gdyni do Bożegopola Wielkiego. Trasę ze względu na długość podzielono na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie - Luzino, Luzino – Szemud oraz Szemud - Gdynia. Obecnie prowadzone są prace ziemne, przy usuwaniu kolizji z sieciami teletechnicznymi, a także przy obiektach mostowych, gdzie montowane są już pierwsze belki ustrojów nośnych. Ponadto pojawił się pierwszy fragment przyszłej drogi ekspresowej z nawierzchnią bitumiczną. Pierwsze samochody pojadą po niej pod koniec 2021 r.

 

GDDKiA

 

GDDKiA Dodatkowe środki finansowe

To jeszcze nie koniec realizacji trasy S6 na Pomorzu. Rząd przekazał dodatkowe środki, na realizację kolejnych odcinków. Dzięki temu przyspieszy budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej oraz fragment ekspresowej „szóstki” od Bożegopola Wielkiego do Słupska. Warto zauważyć, że województwie zachodniopomorskim także zostaną zwiększone środki, by dokończyć odcinek drogi z Koszalina do Słupska.

Po wybudowaniu mieszkańcy woj. pomorskiego będą mogli szybko, bezpiecznie i komfortowo podróżować na zachód Polski i dalej. Mieszkańcy zachodniej części województwa szybciej dojadą Trójmiasta i dalej do A1 skąd mogą podróżować na południe kraju. W ten sposób zapewniamy integrację województwa, jego zrównoważony rozwój oraz nowoczesne połączenie z pozostałymi regionami kraju.

 

Program 100 Obwodnic

Do tego rządowego programu zostało zakwalifikowanych pięć pomorskich obwodnic: Brzezia (DK25), Człuchowa (DK22 i 25), Słupska z Kobylnicą (DK21), Starogardu Gdańskiego (DK22) oraz Sztumu (DK55). Najbardziej zaawansowane są prace przy Brzeziu. Został już złożony wniosek o wydanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, a po jej wydaniu będzie można ogłosić przetarg na roboty budowlane.

Kończą się prace przy Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym dla wariantów obwodnicy Starogardu Gdańskiego, które prowadzą lokalne samorządy przy wsparciu pracowników GDDKiA. W tym roku zostanie wybrany wariant trasy i będą możliwe dalsze prace projektowe prowadzone już przez GDDKiA.

Dla pozostałych inwestycji z programu trwają uzgodnienia dokumentów umożliwiających rozpoczęcie przygotowania obwodnic.

 

Ważne bezpieczeństwo

W czerwcu br. rozpoczęła się długo oczekiwana rozbudowa drogi krajowej nr 20 na odcinku ok. 6,2 km między Kornem a Kościerzyną prowadzona w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Najważniejszą zmianą na tym odcinku będzie bez wątpienia przebudowa skrzyżowania DK20 z DW235 w Kornem na funkcjonalne rondo. Dzięki temu ułatwi włączenie się do ruchu z DK20 od strony Bytowa. Poza nim zostaną przebudowane cztery inne skrzyżowania oraz powstanie wzdłuż drogi ciąg pieszo-rowerowy.

 

Prace mostowe

W wakacje rozpocznie się przebudowa mostu na przepust Kramarzynach (Miastko – Bytów). Obiekt będzie m.in. szerszy (by zmieścić chodnik) i zabezpieczony nowymi barierami, a także zostanie przebudowane pobliskie niewielkie skrzyżowanie.

 

Przygotowanie dokumentacji

Zanim wykonawca wejdzie na plac budowy trzeba mu przygotować projekty budowlane. Jesteśmy w trakcie przygotowywania piętnastu zadań do realizacji w ciągu dróg krajowych o łącznej długości ok. 125 km. Dla dwóch zadań wystąpiliśmy z wnioskami o wydanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (Obwodnica Brzezia w ciągu DK 25 oraz na chodnik w Kruszynie w ciągu DK 21). Z pozostałych trzynastu zadań trzy są już na końcowym etapie przygotowania (Słupsk – Ustka na DK21, Cisy – Malbork DK22, Swarożyn DK22).