Nowe obwodnice
Cztery świętokrzyskie inwestycje zostały zapisane w Programie budowy 100 obwodnic. Finansowanie w ramach programu zyskała m.in. blisko 12-kilometrowa obwodnica Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42. W tym tygodniu ogłosiliśmy przetarg na realizację inwestycji, otwarcie ofert planowane jest 28 lipca, a podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą jeszcze w tym roku. Ponadto w maju br. zatwierdzone zostały programy inwestycji dla obwodnicy Osieka w ciągu drogi krajowej nr 79 i obwodnicy Chmielnika, gdzie krzyżują się drogi krajowe nr 73 i nr 78. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargów na realizację prac przygotowawczych. W Programie ujęta została także obwodnica Starachowic.
W tym roku rozpocznie się realizacja małej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9. Na początku miesiąca wyłoniona została oferta w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie blisko 3-kilometrowego odcinka drogi. Po zakończeniu procedury przetargowej, w najbliższych tygodniach planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą inwestycji.
Druga jezdnia obwodnicy Morawicy
W 2020 r. rozpocznie się kolejny etap prac na pierwszym realizowanym odcinku obwodnicy Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73 Kielce – Busko-Zdrój – Tarnów. Latem wykonawca planuje przełożenie ruchu na nową wschodnią jezdnię obwodnicy i przystąpienie do przebudowy jezdni zachodniej. Przed terminem oddana zostanie do użytkowania kładka dla pieszych w Bilczy. Cała inwestycja potrwa zgodnie z umową do pierwszej połowy 2022 r. Równolegle opracowywana jest koncepcja programowa dla drugiego etapu inwestycji. Dokumentacja ma być gotowa do końca roku.
Świętokrzyska S7 ekspresowa…
Przypomnijmy – w maju br. oddany został do użytkowania ostatni węzeł budowany w ramach drogi ekspresowej S7 w granicach województwa świętokrzyskiego, ale ostatnie jednojezdniowe wąskie gardło na świętokrzyskiej „siódemce” zniknęło w grudniu 2019 r. po oddaniu do użytkowania przed terminem kontraktowym odcinka od granicy z województwem mazowieckim do Skarżyska-Kamiennej. Od kilku miesięcy droga S7 jest dwujezdniowa i ekspresowa na całym około 100-kilometrowym świętokrzyskim odcinku. Większość inwestycji realizowanych w ramach S7 była współfinasowana przez Unię Europejską.
…czas na S74
Równolegle prowadzone są prace przygotowawcze do budowy drogi ekspresowej S74 - dla wszystkich odcinków w granicach województwa świętokrzyskiego. Do końca roku planowane jest zakończenie prac nad koncepcjami programowymi dla sześciu odcinków S74 o łącznej długości około 100 kilometrów między granicą woj. łódzkiego i świętokrzyskiego a Opatowem. Również w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację pierwszego z odcinków, czyli na projekt i budowę około 15-kilometrowej obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74. W 2019 r. wydana została decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Kolejną decyzję uzyskaliśmy pod koniec maja br. dla łącznika północnego do obwodnicy Opatowa. To przygotowywana od 2018 r. inwestycja, która ma dodatkowo odciążyć miasto, skrócić czas podróży tranzytem drogami nr 9 i 74 oraz poprawić płynność ruchu. Kolejnym krokiem w przygotowaniach do budowy S74 w woj. świętokrzyskim będzie złożenie w br. wniosku o decyzję środowiskową dla tzw. przejścia przez Kielce. Warianty rozwiązań na odcinku między węzłami Kielce Zachód a Kielce Bocianek zostały już zaakceptowane przez Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych. W tym tygodniu o blisko miliard złotych zwiększone zostały środki w Programie Budowy Dróg Krajowych na tę inwestycję, a także na realizację sąsiedniego odcinka S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód.
Będzie most w Sandomierzu
W bieżącym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę mostu przez Wisłę w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej 77 Lipnik – Stalowa Wola zapewniającego dwujezdniową przeprawę przez rzekę. W 2019 r. zaktualizowana została dokumentacja środowiskowa dla posiadającej już pozwolenie na budowę inwestycji, a w tym roku wydana została decyzja środowiskowa.
Wzmocnione i poszerzone
Równolegle podejmujemy działania zmierzające do podniesienia standardu pozostałych dróg krajowych wraz z przystosowaniem ich do przyjmowania obciążeń 11,5 tony na oś. Od 2019 r. realizowana jest przebudowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 78 Kije – Chmielnik z budową wiaduktu nad linią kolejową. W 2020 r. ogłoszone zostały przetargi na projekty przebudowy trzech odcinków drogi krajowej nr 79 Warszawa – Sandomierz – Kraków, czwarty przetarg jest przygotowywany. To oznacza, że przebudowane zostaną odcinki o łącznej długości 54 km.