Mazowsze - 200 km tras w budowie a 550 km w przygotowaniu

Obecnie w woj. mazowieckim, w realizacji jest prawie 200 km nowych tras, w tym ponad 15 km autostrady i 168 km dróg ekspresowych. Pomimo trwającej sytuacji epidemicznej, Wykonawcy nie przerywają robót i kontynuują prace na budowach. Wszystkie zadania w województwie mazowieckim są realizowane. Monitorujemy sytuację na wszystkich kontraktach i apelujemy o zachowanie bezpieczeństwa i zaleceń sanitarnych.



Warszawski Węzeł Drogowy

Dużym przedsięwzięciem realizowanym na terenie województwa mazowieckiego jest tzw. Warszawski Węzeł Drogowy, czyli ekspresowa obwodnica stolicy, która docelowo będzie miała długość ok. 82 km. Dziś kierowcy korzystają z 44 km tej trasy, w budowie jest kolejne 25 km, a końcowe prawie 14 km w fazie przygotowania.

 

S8 Konotopa - Marki

Trasa realizowana odcinkami. Pierwszy od węzła Konotopa do węzła Powązkowska oddany został do ruchu w 2011 r., skrajny odcinek Modlińska - Marki w 2013 r. a środkowy wraz z poszerzeniem mostu Grota-Roweckiego w 2015 r.

 

S2 Południowa Obwodnica Warszawy

W 2013 roku oddane zostały do ruchu dwa odcinki trasy S2 od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i drugi do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska.

Obecnie w budowie są trzy fragmenty drogi pomiędzy węzłami Puławska a Lubelska. W ramach tej inwestycji wybudowany zostanie tunel pod dzielnicą Ursynów (zadanie A), most przez rzekę Wisłę (zadanie B) oraz węzeł Patriotów i estakady nad terenami Mazowieckiego Parku Krajobrazowego (zadanie C).

 

Obecnie zaawansowanie prac na zadaniu A to ok. 77 proc., B to ok. 81 proc. a na odcinku C ok. 85 proc. Termin zakończenia robót w przypadku ursynowskiego odcinka zostanie wskazany po rozpatrzeniu roszczeń złożonych przez wykonawcę. Środkowe zadanie zostanie zakończone w październiku 2020 r. zaś w grudniu br. odcinek przebiegający w większości przez tereny Wawra.

 

S17 Zakręt - Lubelska

Od wschodu powstaje natomiast 6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska wraz z węzłem Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy. Planowany termin zakończenia prac dla węzła Lubelska został przewidziany w marcu 2021 r., natomiast dla odcinka pomiędzy węzłami Lubelska i Zakręt w kwietniu 2021 r.

 

S17 Marki - Drewnica - Zakręt

Odcinek od węzła Marki do węzła Drewnica ma wspólny przebieg dróg S8/S17. Został zrealizowany w ramach budowy obwodnicy Marek i oddany do ruchu w 2018 r. Część tej trasy wymaga dokończenia po nierzetelnym wykonawcy, z którym rozwiązaliśmy umowę. Prace trwają a wszystkie roboty planujemy zakończyć wiosną 2021 r.

 

Dalej dla odcinka Drewnica - Ząbki przygotowywane są materiały do przetargu na wybór wykonawcy, który zrealizuje zadania w systemie „Projektuj i buduj”. Po pozyskaniu finansowania zakładamy, że postępowanie zostanie ogłoszone w nadchodzące wakacje.

 

W przypadku zadania od Ząbek do Zakrętu, po odstąpieniu od umowy z projektantem, który nie wykazywał sprawnego zakończenia prac nad koncepcją programową, przygotowujemy materiały do ogłoszenia przetargu na kontynuację projektowania. Ogłoszenie przetargu w systemie „Projektuj i buduj” może nastąpić na przełomie 2022 i 2023 roku.

 

Przy sprawnym przebiegu przygotowania i realizacji zadań, pozyskaniu niezbędnego finansowania na etap realizacji dla odcinków będących w przygotowaniu, przewidywany czas zakończenia robót na wszystkich odcinkach to 2027 rok.

 

Na wschód od stolicy

Budowa A2 węzeł Lubelska - początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego została podzielona na dwa odcinki: w. Lubelska - w. Konik i w. Konik - obwodnica Mińska Mazowieckiego. Zaawansowanie prac na pierwszym odcinku sięga ok. 85 proc. Wykonawca ułożył już całość nawierzchni betonowej na trasie głównej. Prowadzone są roboty na drogach poprzecznych. Na obiektach mostowych trwają prace wykończeniowe. Wykonywane są również roboty branżowe związane z usuwaniem kolizji.

 

Termin zakończenia prac został przewidziany na połowę sierpnia br. Na drugim odcinku prace są zaawansowane w ok. 80 proc. Trwają roboty ziemne, nawierzchnia betonowa na ciągu głównym została już ułożona. Na większości obiektów trwają prace związane z wyposażeniem obiektów mostowych (bariery, balustrady, kapy chodnikowe). Trwa realizacja budynków na Obwodzie Utrzymania Autostrady i MOP-ach. Ukończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec lipca br.

 

5 marca 2020 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłami Kałuszyn (Ryczołek) i Groszki. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. Natomiast 7 kwietnia zawarty został kontrakt na realizację w systemie „Projektuj i buduj” odcinka w. Gręzów - w. Siedlce, którego prace mają się zakończyć również jesienią 2023 r. W przypadku zadania pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów w toku jest postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót.

 

Trwają przygotowania do realizacji kolejnych etapów autostrady A2 od obwodnicy Siedlec do granicy z Białorusią. Prace nad koncepcją programową dla odcinków o łącznej długości 95,5 km, zakończą się w tym roku a budowa po zapewnieniu finansowania, planowana jest na lata 2022-2025.

 

W stronę Lublina

Na realizowanej S17 od w. Lubelska do Kołbieli trwają intensywne roboty budowlane. W wakacje wykonawca planuje udostępnić obydwie jezdnie budowanej drogi S17, co znacznie usprawni ruch między Lublinem a Warszawą, a w IV kwartale tego roku zaplanowano koniec prac. Na odcinku od Garwolina do granicy województwa mazowieckiego/lubelskiego kierowcy podróżują ekspresową siedemnastką od zeszłego roku.

 

S19 czyli Via Carpatia

Dla 33 km S19 przebiegającej przez teren województwa mazowieckiego prowadzone są obecnie prace związane z przygotowaniem Studium techniczno – ekonomiczno - środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej.

 

Na zachód od stolicy

Od marca 2019 roku trwają prace projektowe związane z opracowaniem elementów koncepcji programowej i materiałów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na poszerzenie autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu. Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”. Zakładamy, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.

 

Na południe od stolicy

Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy została podzielona na trzy odcinki:

  • odcinek A od węzła Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km,
  • odcinek B od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ długości 14,8 km,
  • odcinek C od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.

Realizowana trasa ekspresowa będzie się rozpoczynała na węźle Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i kończyła na początku istniejącej obwodnicy Grójca. Będzie posiadała dwie jezdnie po 3 pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po 2 pasy ruchu. Dostępność do nowej drogi będzie możliwa poprzez węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Ruch lokalny będzie obsługiwany poprzez budowane drogi serwisowe. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany dźwiękochłonne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Na odcinku Lotnisko - Lesznowola podpisaliśmy umowę w lutym 2020 r., a mimo to prace w terenie już się rozpoczęły. Przypomnijmy, że GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim nierzetelnym wykonawcą a obecnie kontynuuje je nowy wykonawca. Realizowane są takie prace jak:

  • odhumusowanie terenu pod trasę główną,
  • budowa nasypów,
  • dogęszczanie podłoża,
  • budowa kanału technologicznego,
  • budowa odwodnienia,
  • przebudowa kolizji infrastruktury podziemnej.

Na środkowym odcinku pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Północ jest ok. 12 proc. zaawansowania robót. Wykonawca prowadzi roboty związane z:

  • odhumusowaniem terenu pod trasę główną i drogi lokalne,
  • porządkowaniem terenu po wycince drzew i krzewów,
  • robotami ziemnymi (nasypy),
  • ulepszaniem warstwy nasypu,
  • wzmocnieniem podłoża,
  • robotami branżowymi związanymi z likwidacją kolizji.

Na ostatnim odcinku, który kończy się na istniejącej ekspresowej obwodnicy Grójca wykonawca zajmuje się:

  • humusowaniem trasy głównej,
  • robotami ziemnymi - nasypy,
  • rozbiórką ciągu głównego DK7,
  • budową zbiornika retencyjnego,
  • budową obiektu mostowego w rejonie ul. Warszawskiej,
  • budową konstrukcji drogi,
  • budową odwodnienia,
  • robotami branżowymi - przebudowa i zabezpieczenie sieci elektroenergetycznej.

Zaawansowanie prac przekroczyło 50 proc.

 

Z północy do stolicy

Od północy na czterech odcinkach od Napierek do Płońska trwa realizacja robót. Termin zakończenia prac, zgodnie z umowami to połowa 2021r.

S7 Płońsk-Czosnów zostało podzielone na 3 zadania. Postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który zrealizuje odcinek w. Siedlin - w. Załuski będziemy mogli rozstrzygnąć i wybrać najkorzystniejszą ofertę w toczącym się postępowaniu dzięki przyznanym przez Rząd dodatkowym środkom finansowym na PBDK na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 r.

Oznacza to, że jeśli nie będzie odwołań od wyboru najkorzystniejszej oferty a kontrola uprzednia Prezesa UZP zakończy się bez zastrzeżeń niezwłocznie podpiszemy umowę z wykonawcą.

 

W przypadku odcinka w. Załuski - w. Modlin, trwa kontrola uprzednia Prezesa UZP, po otrzymaniu informacji, że nie ma zastrzeżeń do dokumentacji niezwłocznie podpiszemy umowę z wykonawcą. Na ostatni odcinek od Modlina do Czosnowa 12.05.2020 r. podpisaliśmy umowę na realizację w systemie „Projektuj i buduj”, z terminem zakończenia przypadającym na koniec 2023 r.

 

Dla odcinków Czosnów - Kiełpin oraz Kiełpin - Warszawa, trwa wykonywanie wykonanie elementów koncepcji programowych. Po zapewnieniu środków finansowych szacowane lata realizacji w systemie „Projektuj i buduj” to 2023-2025.

 

Dziewięć kilometrów dróg klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego)

W rozbudowie jest DK61 na przejściu przez Legionowo (odcinek III). Zgodnie z planem przedstawionym przez wykonawcę, na początku września 2020 roku planowane jest przełożenie ruchu na nowobudowaną jezdnię lewą celem rozpoczęcia prac na istniejącej DK 61. Prace na 1,8 kilometrowym odcinku zakończą się w maju 2021 r.

 

Realizowana jest również ponad siedmiokilometrowa obwodnica Iłży. Zakończył się etap projektowania, wykonywane są prace w ramach przekazanej wykonawcy przez GDDKiA decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) oraz oczekujemy na wydanie zamiennej decyzji ZRID, która pozwoli wykonawcy zrealizować wszystkie zaplanowane roboty.

 

W przygotowaniu

W trakcie wykonywania dokumentacji projektowej jest ponad 108 km trasy S12 od granicy z województwem łódzkim do obwodnicy Puław w województwie lubelskim. W przygotowaniu jest również 12 obwodnic Kołbieli, Łochowa, Ciechanowa, Lipska, Łącka, Ostrołęki, Pułtuska, Siedlec, Skaryszewa, Sokołowa Podlaskiego i Zwolenia.

 

GDDKiA