Inwestycje w rozwój sieci drogowej na Podkarpaciu

Na Podkarpaciu trwa dynamiczny rozwój sieci nowych dróg. Autostrada A4 otworzyła nasz region na trasie wschód – zachód. Teraz czas na kierunek północ – południe. W realizacji jest ponad 54 km drogi ekspresowej S19, a kolejne 85 km jest w przygotowaniu. Początkiem roku oddaliśmy do ruchu obwodnicę Sanoka (DK28), a budowa (obwodnica Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta) i przygotowania kolejnych są w toku.



S19 Lublin-Rzeszów

W 2022 roku Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Tym samym stolica Podkarpacia będzie mieć nowe, komfortowe i bezpieczne połączenie drogowe ze stolicą Polski. Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Połączenie przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli DK9. 

 

Na Podkarpaciu prace w terenie prowadzone są na pięciu odcinkach realizacyjnych, o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID):

- Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł,

- Zdziary - Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł,

- Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł,

- Nisko Południe - Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł,

- Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł.

 

Na ostatni ok. 8 km odcinek na trasie Lublin-Rzeszów, tj. odc. Kamień - Sokołów Małopolski Północ (wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł.), trwa jeszcze postępowanie związane z wydaniem przez Wojewodę Podkarpackiego decyzji ZRID.

GDDKiA

S19 Rzeszów-Barwinek 

W przygotowaniu jest ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. Przetarg na realizację w systemie “Projektuj i buduj” pierwszego odcinka, węzeł Rzeszów Południe - węzeł Babica jest w toku (po wyborze najkorzystniejszej oferty). Jeszcze w tym roku planujemy podpisać umowę z wykonawcą. Na pozostałych czterech odcinkach wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe. Dużym wyzwaniem jest przeprowadzanie badań geologicznych w tak różnorodnym i skomplikowanym pod względem geologicznym terenie.

 

W tym roku planujemy także odebrać koncepcje programowe (KP) opracowane dla odcinków Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, a następnie ogłosić przetargi na realizację tych odcinków, które wspólnie stanowić będą swoistą obwodnicę Miejsca Piastowego.

 

S19 Rzeszów Południe – Barwinek (długość 85,2 km)

1. Rzeszów Południe – Babica, długość - 10,3 km, obecny etap: przetarg, po wyborze najkorzystniejszej oferty,

2. Babica – Domaradz, długość - 23,5 km, obecny etap: opracowanie KP,

3. Domaradz – Miejsce Piastowe długość - 22,7 km, obecny etap: opracowanie KP (odcinek podzielony na: Domaradz-Iskrzynia i Iskrzynia-Miejsce Piastowe),

4. Miejsce Piastowe – Dukla, długość - 10,4 km, obecny etap: opracowanie KP,

5. Dukla – Barwinek, długość 18,3 km Obecny etap: opracowanie KP.

GDDKiA 

 

 

 

Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan realizacji S19 przedstawia się następująco:

30,2 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe)

54,2 km - w realizacji (projektuj i buduj)

85,2 km - w przygotowaniu (realizacja Koncepcji Programowej)

 

 

 

 

 

 

Obwodnice w budowie i przygotowaniu 

W styczniu tego roku udostępniliśmy kierowcom obwodnicę Sanoka (DK28) o długości 7 km, dzięki której z centrum miasta wyprowadzony został ciężki ruch tranzytowy, a co za tym poprawiła się płynność ruchu w mieście. Szybciej też możemy dojechać w Bieszczady.

 

Intensywne prace trwają na budowie obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Na ponad 15-kilometrowej trasie w ciągu drogi krajowej nr 77 wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A., prowadzi prace na całym odcinku i we wszystkich branżach. Zaawansowanie prac przekracza już 60 %. Koszt robót to ponad 199 mln zł, a ich zakończenie planowane jest na I kwartał 2021 r.

 

Prawie 40% sięga z kolei zaawansowanie prac na rozbudowywanym odcinku drogi krajowej nr 94 Łańcut – Głuchów o długości 5,8 km (tzw. obwodnica Łańcuta), gdzie wykonawca m.in. układa warstwy bitumiczne. Zakończenie inwestycji o wartości ponad 115 mln zł zaplanowano na wrzesień 2021 r.

 

W przygotowaniu jest też osiem obwodnic ujętych w Programie budowy 100 obwodnic: obwodnica Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73, obwodnica Jasła w ciągu DK73, obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28, obwodnica Pilzna w ciągu DK73, obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap) a także obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/77, obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 i obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9, dla których zatwierdzone zostały już Programy Inwestycji, co oznacza zielone światło dla rozpoczęcia prac nad studium korytarzowym.

 

Nie tylko duże inwestycje

Inwestycja w rozwój sieci drogowej to nie tylko te duże zadania, ale też realizacja mniejszych, ale nie mniej ważnych, takich jak: budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, remonty mostów czy istniejących odcinków dróg.

 

Od połowy 2019 roku wyremontowaliśmy lub remontujemy prawie 45 km dróg krajowych, w tym m.in. odcinek DK19 Domostawa – Zdziary, Kamień – Górno, DK28 Siepietnica - Trzcinica, DK84 Sanok – Zagórz czy DK28 Przemyśl - Medyka. Poprawiamy też bezpieczeństwo, budując chodniki lub ciągi pieszo-rowerowe, jak na DK9 w Tarnowskiej Woli, Jadachach i Komorowie, DK77 na odcinku Orły – Żurawica czy DK94 w Korczowej, montując dodatkowe oznakowanie i oświetlenie przejść dla pieszych, jak choćby na DK19 w m. Kamień czy budując ronda jak na DK77 w m. Kopki.

 

Realizujemy też dużo zadań mostowych, poprawiając ich stan technicznych, remontując istniejące lub budując nowe obiekty. Zakończyliśmy remont mostu nad rz. Dęba w m. Nowa Dęba (DK9) oraz naprawiliśmy uszkodzone pasy dolne i węzły dźwigarów kratownicowych mostu przez rzekę Wisła w Nagnajowie (DK9). Aktualnie trwają i w tym roku zakończą się: rozbudowa DK19 wraz z budową mostu przez potok Rosielna w Jasienicy Rosielnej, budowa mostu przez potok Kobyle w m. Domaradz (DK19), budowa mostu przez potok w m. Sieniawa (DK28), remont mostu przez rzekę Mleczka w m. Przeworsk (DK94), remont wiaduktu nad linią kolejową i drogą gminną w m. Zarzecze (DK19), budowa wiaduktu nad linią kolejową Dębica – Mielec – Tarnobrzeg i drogą powiatową nr 1113R Stale – Chmielów – Dąbrowica (DK19), o łącznej wartości ponad 50 mln zł.

Jeszcze w tym roku planujemy rozpocząć rozbudowę DK84 wraz z przebudową mostu przez rzekę Olszanka w m. Stefkowa, rozbudowę DK94 wraz z przebudową mostu przez rzekę Stara Wisznia w Duńkowicach, rozbudowę DK28 wraz z budową mostu przez potok Pielnica w Zarszynie, remont mostu przez rz. Dęba w m. Nowa Dęba (DK9), remont mostu przez rz. Gogołówka w m. Klecie (DK73) oraz ogłosić przetarg na remont mostu przez rz. San w m. Radymno (DK94).