Kolejny krok do budowy S19 między Lublinem a Lubartowem [aktualizacja]

Ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Lubartowem. Ogłoszenie i szczegółowe informacje na temat warunków udziału dostępne są na naszej platformie zakupowej https://gddkia.eb2b.com.pl/.



Przetarg dotyczy budowy 23-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej, z rezerwą pod trzeci pas. Obecny odcinek drogi krajowej między Lublinem a Lubartowem jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem jednojezdniowych dróg w województwie lubelskim. W ciągu doby korzysta z niej średnio ponad 25 tys. samochodów.
 
W miejscowości Niemce niemal codziennie z tego powodu tworzą się zatory. Dzięki drodze ekspresowej usprawni się ruch na tym odcinku, zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców i podróżnych, a także komfort i czas jazdy. 

 

Ekspresowo z Lublina do Lubartowa 

 

W ramach inwestycji przebudowane zostanie obecne obejście Lubartowa. Powstanie dwujezdniowa droga, z dwoma pasami w obu kierunkach i rezerwą pod trzeci pas, bezkolizyjne węzły oraz wiadukty w ciągu dróg lokalnych. Wybudowanych zostanie w sumie ponad 45 km dróg poza trasą główną. 

 

W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód.  

 

Dalej droga ekspresowa S19 pobiegnie nowym śladem, omijając od wschodu Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa węzeł Niemce Południe.  

 

Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina. 

 

Planowany czas realizacji 

 

Od daty zawarcia umowy, wykonawca będzie miał 39 miesięcy na zaprojektowanie drogi, uzyskanie decyzji ZRiD i realizację robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 16 grudnia do 15 marca, liczonych jako trzy miesiące.  

 

S19 na deskach projektantów i w przetargach 

 

Na pozostałych odcinkach S19, od granicy z woj. podlaskim do Lubartowa trwają prace projektowe. Dla odcinka granica woj. podlaskiego – Łosice – granica woj. lubelskiego (ok. 33 km) opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).

 

Trwa opracowywanie koncepcji programowej dla odcinków: 

  • granica woj. lubelskiego – Międzyrzec Podlaski (ok. 11 km), 
  • obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (dobudowa drugiej jezdni – ok. 7 km), 
  • Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski (ok. 22 km), 
  • Radzyń Podlaski – Kock (ok. 19 km), 
  • obwodnica Kocka (dobudowa drugiej jezdni – ok. 8 km), 
  • Kock – Lubartów (ok. 16 km). 

Przypomnijmy, że w tym roku ogłosiliśmy już przetargi na projekt i budowę czterech odcinków S19 w woj. podlaskim o łącznej długości ponad 60 km: Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe oraz Białystok Południe – Ploski. 

 

Coraz więcej S19 

 

S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W Polsce ma mieć on długość ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. 

 

Kierowcy korzystają już z kilku odcinków S19 - zachodniej obwodnicy Lublina oraz od Sokołowa Małopolskiego do Rzeszowa. 130 km przyszłej S19, od Lublina do Sokołowa Małopolskiego, jest w trakcie realizacji. Inwestycję podzielono na 12 odcinków realizacyjnych, po sześć w województwie lubelskim (łączna długość to ok. 75 km) i podkarpackim (55 km). 

 

Na 11 z nich trwają już prace w terenie o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na ostatni odcinek, Kamień - Sokołów Małopolski, trwa jeszcze postępowanie związane z wydaniem decyzji ZRID. Wykonawcy prowadzą prace ziemne, powstają obiekty mostowe, miejsca obsługi podróżnych, a na niektórych fragmentach trasy prowadzone są roboty bitumiczne. Warstwa wiążąca ułożona jest już na ok. 20 proc. trasy głównej obwodnicy Janowa Lubelskiego. Pierwszymi fragmentami trasy kierowcy pojadą w 2021 roku, a całością w 2022 roku. 

 

Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu dołączyć mają także Finlandia, Estonia i Łotwa.