25 czerwca br. nastąpiło symboliczne „wbicie łopaty” oznaczające rozpoczęcie budowy tego odcinka S1. Całość inwestycji zostanie zrealizowana do sierpnia 2023 r.
10 października 2019 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki). Wykonawca inwestycji, w pierwszej kolejności, opracował dokumentację projektowo-wykonawczą, która została przyjęta do realizacji 6 maja br. Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach „frontu robót”, rozpoczyna się najważniejszy etap realizacji tej inwestycji – roboty budowlane. Ostatnim elementem będzie przeprowadzenie procedury kontrolnej, której efektem będzie otrzymanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zbudowanego odcinka drogi.
Wartość umowy na zaprojektowanie i wbudowanie tego odcinka drogi wynosi 1 378 952 702,84 zł.
Dwa przekroje i dwa tunele
Droga S1 na odcinku Przybędza - Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:
Długość tuneli to ok. 830 m i 1000 m.
Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.
Kluczowe połączenie w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).
Ta droga ekspresowa znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.
S1 w budowie
W najlepsze trwa budowa drugiej jezdni drogi S1 Pyrzowice - Podwarpie, o długości prawie 10 km, której zakończenie planowane jest w 2021 roku. Wybudowane są już wszystkie obiekty mostowe w ciągu nowej jezdni, na ukończeniu są roboty ziemne. Rozpoczęto już wykonanie warstw konstrukcji jezdni.
PRZED NAMI BUDOWA KOLEJNYCH ODCINKÓW S1
Budowa drogi ekspresowej S1 od Mysłowic Kosztowy do Bielska-Białej
W maju br. podpisaliśmy umowę na budowę jednego z czterech odcinków drogi S1 z Mysłowic od Bielska-Białej – odcinek Oświęcim - Dankowice o długości 15,1 km. 19 czerwca br. wybraliśmy wykonawcę budowy następnego, ponad 12-kilometrowego odcinka S1 Kosztowy - Bielsko-Biała. Rozstrzygnięcie dla ostatniego zadania na tej inwestycji, biegnącego od Mysłowic do Oświęcimia już wkrótce. Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku od Mysłowic Kosztowy do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
I odcinek: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) o długości 12,865 km;
II odcinek: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice o długości 15,165 km;
III odcinek: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) o długości 12,02 km;
IV odcinek: obwodnica Oświęcimia o długości 9,045 km.
Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
W III kwartale br. planowane jest również podpisanie umowy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1.
Lata realizacji: 2020-2022.
W PRZYGOTOWANIU
S1 w Dąbrowie Górniczej
Podpisaliśmy również umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi ekspresowej S1 w Dąbrowie Górniczej o długość 2,72 km.
Rozbudowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice - Lędziny
Umowę na zaprojektowanie rozbudowy podpisaliśmy 5 lipca 2019 r. Wykonawca zobowiązał się wykonać kompleksową dokumentację projektową i uzyskać niezbędne uzgodnienia oraz decyzje administracyjne. Zapewni także wsparcie na etapie przetargu na roboty budowlane wraz z udzielaniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom oraz będzie pełnił nadzór autorski w czasie realizacji robót. Rozbudowa obejmie istniejącą drogę ekspresową S1 na odcinku Mysłowice – Lędziny o długości 5,443 km. Podstawowe cele inwestycji to dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN/oś, poprawa bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu drogowego, poprawa warunków komunikacyjnych.
Docelowo łączna długość drogi ekspresowej S1 wyniesie około 135 km.
Kalendarium dla odcinka Przybędza - Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki)
17 stycznia 2018 r. - wszczęcie postępowania przetargowego
11 maja 2019 r. - wybór oferty najkorzystniejszej po powtórzeniu czynności badania ofert w związku z wyrokiem KIO z 11 grudnia 2018 r.
13 września 2019 r. - wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach na skargę na orzeczenie KIO z 6 czerwca 2019 r.
10 października 2019 r. - zawarcie umowy z Wykonawcą w formule „Projektu i buduj”
10 sierpnia 2023 r. - umowne zakończenie inwestycji