Rozpoczyna się budowa dwujezdniowej drogi z Rdzawki do Nowego Targu

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) została wydana przez Wojewodę Małopolskiego, więc można rozpocząć budowę dwujezdniowej drogi z Rdzawki do Nowego Targu. Symboliczne wbicie łopaty nastąpiło 25 czerwca. Zanim na budowę wjedzie ciężki sprzęt, saperzy sprawdzą teren pod kątem ewentualnych niewybuchów, geodeci wytyczą drogi technologiczne w terenie, a przyrodnicy przygotują inwentaryzację i raport. Następnie karczowanie terenu, zdejmowanie warstwy gleby, budowa dróg technologicznych i w końcu samej drogi DK47 wraz z obiektami inżynierskimi.



- Dzisiaj rozpoczynamy budowę drogi, na którą czekały pokolenia mieszkańców Podhala. Doprowadziliśmy do rozpoczęcia budowy odcinka Zakopianki Rdzawka-Nowy Targ. To ważne wydarzenie i świadectwo tego, że dotrzymujemy danego słowa - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, w Nowym Targu.

 

Dwujezdniowa droga na Podhale

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP o długości 16,136 km, szerokości jezdni 2x3,50 m z czterema węzłami drogowymi: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektami inżynierskimi (mostami, wiaduktami). Wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna.

 

Obliczono, że z wykopów uzyskane zostanie 1 mln 800 tys. metrów sześciennych gruntu, w tym 1 mln 200 tys. materiału skalnego. Zostanie on w całości wbudowany w nasypy drogowe. Najdłuższy wiadukt, który powstanie w Nowym Targu, będzie miał 850 m długości, drugi co do wielkości w miejscowości Lasek będzie miał prawie 690 m długości. Różnica poziomów pomiędzy początkiem odcinka i węzłem Nowy Targ Południe, kończącym go będzie wynosiła 190 metrów.

 

Od przygotowań do budowy

Prace przygotowawcze dla odcinka DK47 Rdzawka - Nowy Targ prowadzone były w latach 2008 - 2015. Aneks do Programu inwestycyjnego dla tej drogi 26 czerwca 2017 r. podpisał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, umożliwiając tym samym jej realizację. W trakcie przetargu okazało się, że kwotę zapisaną w Programie trzeba zwiększyć i 29 sierpnia 2018 r. Minister podpisał dokument podwyższający o 90 mln zł budżet inwestycji, co umożliwiło wybór wykonawcy i podpisanie z nim umowy.

 

19 września 2018 r. podpisana została umowa na realizację dwujezdniowej drogi pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem w trybie „Projektuj i buduj”. Wykonawcą tej inwestycji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., a jej koszt to ponad 880 mln zł. Zadanie finansowane jest w całości ze środków budżetu państwa. Na fazę projektowania wraz z uzyskaniem decyzji ZRID umowa przewiduje 23 miesiące, a na fazę realizacji robót 26 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych tj. od 1 grudnia do 31 marca). Decyzja ZRID została wydana przez Wojewodę Małopolskiego 25 czerwca 2020 r. Tym samym zakończył się etap projektowania i uzyskiwania niezbędnych decyzji.

 

Będzie szybciej, wygodniej i bezpieczniej

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na tym odcinku panuje średni ruch dobowy na poziomie 14 007 – 18 082 pojazdów/dobę. W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu, co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Sytuację komplikują liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym. W Nowym Targu krzyżują się drogi krajowe nr 47 i 49 oraz droga wojewódzka nr 957 w kierunku Czarnego Dunajca, rozprowadzające ruch na Podhalu. Budowa nowej dwujezdniowej drogi, w nowym śladzie, była konieczna dla poprawy bezpieczeństwa i obsługi ruchu. Umożliwi ona szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju. Zakończenie budowy zaplanowane jest jesienią 2023 r.

 

W efekcie prowadzonych inwestycji Kraków z Nowym Targiem zostaną połączone na całym przebiegu drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie dla wszystkich osób przyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry.