Przez pierwsze siedem miesięcy 2020 roku ogłosiliśmy przetargi na zadania o łącznej długości 160 km. Konsekwentnie i odpowiedzialnie realizujemy założone plany i do końca roku będziemy ogłaszać kolejne postępowania przetargowe.
Przetargi GDDKiA napędzają branżę budowlaną
W czasach pandemii, skomplikowanej sytuacji gospodarczej na całym świecie, niezwykle trudno jest zachować stabilną sytuację gospodarki kraju. Odpowiedzialnością największego inwestora drogowego w Polsce, zwłaszcza w tych ekstremalnych okolicznościach, jest napędzanie krajowej gospodarki.
Zgodnie z planem
Jeszcze na początku roku, przed pojawieniem się zagrożenia związanego z koronawirusem, opublikowaliśmy plan przetargów na 2020 rok.
W nowych okolicznościach nie zrezygnowaliśmy z naszych założeń i pracujemy nad osiągnięciem postawionego sobie celu. Przez pierwsze niespełna siedem miesięcy 2020 roku ogłosiliśmy przetargi na 13 zadań o łącznej długości 160 km. Są to m.in. przetargi na pięć odcinków S19 od Krynic do Plosk, S19 Lublin Rudnik - Lubartów Północ, A18 pomiędzy węzłami Iłowa oraz Golnice oraz trzy zadania o łącznej długości 25,4 km z nowego Programu budowy 100 obwodnic (Lipska na DK79, Wąchocka na DK42 i Strzelec Krajeńskich na DK22).
Lista przetargów w toku.
- Analizując oferty przedstawiane na otwarciach przetargów, widzimy, że branża wykonawcza w większości proponuje kwoty poniżej wartości naszych kosztorysów - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Z 14 otwarć tylko w pięciu przypadkach najniższe oferty potencjalnych wykonawców przekroczyły nasze szacunki, stanowiąc od 108 do 129 proc. kosztorysu. W pozostałych dziewięciu przetargach najniższe oferty były poniżej kosztorysu, z czego ostatnie cztery otwarcia ofert na budowę S19 na Podlasiu przyniosły najniższe oferty na poziomie od 67 do 84 proc. wartości kosztorysu. Kolejne otwarcia ofert pokażą czy jest to chwilowa tendencja czy też stały trend.
Co jeszcze przed nami?
Zgodnie z deklaracjami z początku roku oraz dzięki zwiększeniu przez Rząd limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o ponad 21 mld zł (m.in. na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz S10 Toruń - Bydgoszcz), planujemy ogłosić jeszcze przetargi na 22 zadania o łącznej długości 325,6 km (tylko w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych).
W ramach Programu Budowy 100 obwodnic planujemy do końca roku ogłosić jeszcze 11 przetargów na zadania o łącznej długości 85,9 km.
Przyspieszamy z S6
Przyspieszamy realizację ekspresowej trasy S6 wzdłuż Bałtyku, dlatego przetargi dla odcinków Lębork - Bożepole Wielkie oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej planujemy ogłosić w III kw. br., zaś dla rozbudowy obwodnicy Słupska i odcinka Lębork-Słupsk w IV kw. br. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.
Cierpliwie czekamy
Przy tak rozległych planach i bogatym portfelu zamówień czasami pojawiają się sytuacje sporne, a oferenci wykorzystują przysługujące im narzędzia prawne. Czasami musimy poczekać z rozstrzygnięciami, ponieważ pewne decyzje w zakresie postępowań przetargowych trafiają do Krajowej Izby Odwoławczej lub sądów. Jesteśmy jednak gotowi do działania i dalszego procedowania. Po otrzymaniu orzeczenia, decyzji, zatwierdzonego Program Inwestycji czy też pozytywnego wyniku kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych realizujemy plany krok po kroku.
Liczby zobowiązują i motywują
Ubiegły rok był rekordowy - oddaliśmy do ruchu 460 km nowych tras i przekroczyliśmy liczbę 4000 km dróg szybkiego ruchu. Stare sportowe porzekadło mówi, że łatwiej jest wejść na sam szczyt, niż się na nim utrzymać. Poniższe liczby są dowodem na to, że mimo zeszłorocznych rekordów nie zwalniamy tempa. Przekłada się to na dynamiczny rozwój polskiej sieci nowoczesnych dróg i stały dopływ nowych inwestycji w kolejnych sezonach budowlanych.
Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy 4 188,1 km (1 693,7 km autostrad i 2 494,4 km dróg ekspresowych), a ponadto:
Zobacz listę przetargów ogłoszonych do tej pory w 2020 roku i planowanych do ogłoszenia.