W Polsce, mimo relatywnie niskiego rzeczywistego wskaźnika motoryzacji i pewnej poprawy zanotowanej w ostatnich latach, zagrożenie zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego jest nadal wysokie. W ciągu ostatnich 15 lat (1990 - 2004) w kraju zarejestrowano ponad 820 tys. wypadków drogowych, w których zginęło prawie 100 tys. osób, a ponad milion zostało rannych. Bezpośrednie koszty tych zdarzeń wyniosły ponad 300 mld PLN, co oznacza średnio 20 mld PLN rocznie.
Główne problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce to: niebezpieczne zachowanie uczestników ruchu oraz nieodpowiednia jakość infrastruktury drogowej. Poziom wypadkowości podnoszą niebezpieczne obiekty w pasie drogowym, przejścia dróg tranzytowych przez miasta i miejscowości, błędne rozwiązania skrzyżowań i przejść dla pieszych.
Po szczegółowej analizie wypadkowości skrzyżowań w całym kraju, wybrano do realizacji 25 z nich, które dotychczas charakteryzowały się podwyższoną wypadkowością, świadczącą o ich niebezpiecznej konstrukcji. Na skrzyżowaniach objętych programem zaobserwowano wyższy i odbiegający od średniej poziom wypadkowości, co skłoniło GDDKiA do podjęcia prac w celu ich przebudowy na bardziej bezpieczne.
Podstawowym celem przebudowy 25 niebezpiecznych skrzyżowań jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w szczególności ograniczenie liczby wypadków na każdym z tych skrzyżowań.
Realizacja celu głównego będzie możliwa dzięki realizacji celów cząstkowych, do których w zależności od typu skrzyżowania zalicza się:
Koszt realizacji projektu wynosi 71 mln złotych. 61% tej kwoty pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej.
W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport realizowanych jest kilkanaście projektów:
Całkowita wartośc tych projektów wynosi niemal 3 miliardy złotych, z czego ponad 2 mld pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej, a reszta ze źrodeł Krajowego Funduszu Drogowego.