Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka S1

Rozpoczyna się realizacja 12-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok w Bielsku-Białej.



To kolejny odcinek S1, dla którego w ostatnim czasie podpisaliśmy umowę. Wcześniej, 14 maja 2020 r., podpisaliśmy umowę na realizację odcinka od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic (Budowa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko-Biała staje się faktem) oraz 10 lipca 2020 r.  na obwodnicę Oświęcimia w ciągu drogi krajowej nr 44 (Umowa z wykonawcą obwodnicy Oświęcimia została podpisana).  

 

19 czerwca 2020 r. dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu przetargowym, uznając za najkorzystniejszą ofertę konsorcjum MIRBUD (lider) i KOBYLARNIA (partner). 24 lipca 2020 r. otrzymaliśmy informację, że kontrola uprzednia postępowania przetargowego, przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, nie wykazała uchybień i zakończyła się pozytywnym wynikiem.  

 

Obowiązki wykonawcy   

​Wykonawcy zbudują m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe, a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.   

   

GDDKiA 

W zakres tego odcinka wchodzą:  

 

- droga ekspresowa o długości ok. 12 km,    

- dwa węzły drogowe: Stara Wieś i Suchy Potok, 

- para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-

 

usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice

Wschód (klasa III),  

- Obwód Utrzymania Drogi.  

  

System realizacji: Projektuj i buduj 

Wartość robót: 586 710 000,00 zł brutto 

Czas realizacji: 33 miesiące od dnia podpisania umowy 

 

Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3.  

Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej - lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite. 

   

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (27 lipca 2020 r. Wybraliśmy wykonawcę na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1), budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowę podpisaliśmy 10 października 2019 r.), wybudowanie po nowym śladzie 40 kilometrów drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. 14 maja br. podpisaliśmy umowę na budowę odcinka od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic, 3 sierpnia br. wybraliśmy wykonawcę budowy odcinka od Dankowic do Bielska-Białej. Rozstrzygnięcie dla odcinka biegnącego od Mysłowic do Oświęcimia już wkrótce. 

 

Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km. 

 

Kalendarium  

30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach  

15 marca 2017 r. - uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu inwestycji  

14 października 2019 r. - ogłoszenie przetargu  

13 marca 2020 r. - otwarcie ofert  

19 czerwca 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty  

3 sierpnia 2020 r. - zawarcie umowy  

2021 - 2023 - planowany okres budowy  

  

O tej inwestycji dowiesz się wcześniej z naszych wcześniejszych komunikatów: