W ramach posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zarekomendowano przebieg drogi ekspresowej S8 będący kompilacją wariantów odcinków decyzyjnych A2_B4_C4_D2+D3_E2, gdzie odcinek decyzyjny D3 został wskazany jako przełożenie drogi krajowej nr 39 (wyprowadzenie DK39 z miejscowości Łagiewniki). Wybór wariantu rekomendowanego poprzedzony był przeprowadzeniem analizy wielokryterialnej uwzględniającej aspekty społeczne, ekonomiczne, środowiskowe i techniczne dla każdego z proponowanych rozwiązań. W toku prowadzonych prac projektowych i po spotkaniach informacyjnych ze społeczeństwem projektant przenalizował wszystkie uwagi i opinie, które wpłynęły w formie ankiet. Obecnie wykonawca kompletuje materiały do wystąpienia z wnioskiem o decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wariant rekomendowany:
Kolejnym krokiem będzie wystąpienie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) we Wrocławiu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wszystkich trzech odcinków realizacyjnych drogi ekspresowej S8. Realizację ok. 80-kilometrowego odcinka przyszłej S8 podzielimy na krótsze odcinki: Kłodzko – Ząbkowice, Ząbkowice – Łagiewniki, Łagiewniki – Wrocław (Magnice). Podział inwestycji na trzy krótsze odcinki sprawi, że jej przygotowanie, wybór wykonawców, a następnie realizacja będą przebiegały sprawniej. Każdy z tych etapów jest niezwykle złożony, więc takie podejście przyniesie obiektywne korzyści i ułatwi zrealizowanie tej inwestycji. Krótsze odcinki to również większa konkurencyjność na etapie przetargu.
Ze względu na trwający proces kompletowania materiałów do wniosków o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla wszystkich trzech odcinków S8, złożenie wniosków o DŚU będzie następowało sukcesywnie w III i IV kwartale tego roku. Pierwszy wniosek do RDOŚ będzie dotyczył odcinka Wrocław (Magnice) - Łagiewniki, a jako trzeci złożony zostanie wniosek dotyczący odcinka Ząbkowice - Kłodzko. W toku procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne. Na podstawie konsultacji, zgromadzonych materiałów i przeprowadzonych analiz RDOŚ, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wskaże wariant drogi przeznaczony do dalszych prac na Koncepcją Programową i ostatecznie do realizacji.