Rozpoczynamy budowę S3 pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce

Symbolicznym wbiciem „pierwszej łopaty” w obrębie węzła Bolków zainaugurowano wszczęcie prac w terenie na budowie kolejnego odcinka drogi ekspresowej S3. Dokładnie w sześć dni po wydaniu przez Wojewodę Dolnośląskiego, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Tym samym rozpoczyna się realizacja oczekiwanej inwestycji, która przybliża nas do granicy z Republiką Czeską. 



GDDKiA

 

 

Zakres robót

W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km, na odcinku od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. 

Tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce realizowanym w skale,

metodą górniczą (NATM) i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy.

Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. GDDKiA 

Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.

 

Trasa inwestycji przebiega nowym korytarzem na terenie województwa dolnośląskiego, w powiatach jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim. 

Droga skrzyżuje się z istniejącymi drogami publicznymi: 

- z drogą powiatową nr 2787D Sady Górne - Nagórnik,

- z drogą powiatową nr 3466D granica powiatu - Gostków, 

- z drogą powiatową nr 3465D granica powiatu - Sędzisław - Jaczków. 

 

Roboty przygotowawcze i rozpoczęcie prac budowlanych

26 sierpnia br. przekazaliśmy wykonawcy robót plac budowy, co jednocześnie wiąże się z rozpoczęciem prac przygotowawczych do realizacji zadania. 

 

Wykonawca rozpoczął przygotowania do budowy dróg technologicznych, finalizuje podpisanie umów z odpowiednimi gestorami na zasilanie w energię elektryczną i zaopatrzenie w wodę oraz wynajęcie terenów pod niezbędne magazyny na masy ziemne, humus i drewno z wycinek. Zaprojektowano zaplecza socjalne, warsztatowe i produkcyjne przy portalach tuneli. Prowadzone są już prace związane z budową polowego węzła betoniarskiego (jednego z trzech przeznaczonych do budowy).

 

W ramach prac przygotowawczych, wykonawca założył geodezyjną osnowę realizacyjną w celu jej ustabilizowania. Służby geodezyjne rozpoczęły wyznaczanie i utrwalania w terenie granic projektowanego pasa drogowego oraz granice działek wydzielonych pod urządzenia infrastruktury. W ramach zadania powstaną dwa kontenerowe zaplecza mieszkalne dla ok. 150 pracowników.

 

W najbliższych dniach rozpocznie się rozpoznanie saperskie, a także będą wykonywane prace archeologiczne i przyrodnicze.  W tym samym czasie ruszą roboty rozbiórkowe oraz prace ziemne, rozpocznie się budowa dróg technologicznych zapewniających w pierwszej kolejności dostęp do portali tunelu.  Wykonawca zmobilizował już 108 jednostek sprzętowych. Po przygotowaniu portali, liczba ta powiększy się o ciężki sprzęt przeznaczony do drążenia tuneli. Na potrzeby budowy pracuje obecnie 88 projektantów i 49 osób kadry techniczno-ekonomicznej oraz pięciu laborantów. Liczba ta będzie sukcesywnie zwiększana w miarę otwierania kolejnych frontów robót.

 

Planowany termin zakończenia robót budowlanych: II połowa 2023 r.

Wartość kontraktu: 1 536 856 988,60 zł

Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą, a granicą państwa w Lubawce jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,875 mld zł.

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm: PORR z Warszawy (lider), PORR Bau z Wiednia (partner)

Nadzór Inwestorski pełni: Konsorcjum: Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic (lider), Inko Consulting z Pszczyny (partner). 

 

Kalendarium

 

Etap prac przygotowawczych:

2002 r. - opracowano „Studium Techniczno – Ekonomiczne przebiegu drogi ekspresowej S3 na terenie województwa dolnośląskiego od rejonu miejscowości Nowe Miasteczko do przejścia granicznego k/m Lubawka”

2003 r. – odbyło się uzupełniające posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.

Lata 2005 - 2010 - opracowanie Koncepcji Programowej dla drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica – Lubawka.

2010 - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica (węzeł A4) – Lubawka (granica państwa)”.

Lata 2010 - 2013 - wykonanie dokumentacji budowlanej dla zadania pn. „Budowa drogi S3 Legnica (A4) – Lubawka”.

2016 - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica – Lubawka od km 67+650 do granicy państwa z drogą R11 (strona czeska)”.

2017 r. – wszczęcie procedury przetargowej na wyłonienie Wykonawców robót budowlanych oraz Wykonawców nadzoru inwestorskiego dla Zadania III i Zadania IV drogi ekspresowej S3 Bolków – granica państwa. Realizację inwestycji przewidziano w systemie „projektuj i buduj”.

 

Etap robót budowlanych:

17 października 2018 r. - podpisano umowę na realizację drogi S3 Bolków - granica państwa, Zadanie III tj. od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła). System realizacji : projektuj i buduj. Wykonawca: konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner); wartość kontraktu: ok. 1 536,9 mln zł.

31 października 2019 r. do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S3 zad. III (odc. od węzła Bolków - bez węzła - do węzła Kamienna Góra Północ - bez węzła)

21 sierpnia 2020 r. - Wojewoda Dolnośląski wydał ZRID dla budowy drogi ekspresowej S3 Zadanie III, tj. od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła)

26 sierpnia 2020 r. - przekazanie placu budowy

2020 – 2023 - lata realizacji