Powstanie najbardziej wysunięty na północ fragment drogi ekspresowej S3. Kontrakty na zaprojektowanie i budowę odcinków Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn zostały dzisiaj zawarte w miejscu przyszłego placu budowy. Łączna długość obu odcinków to 33 km, a wartości umów to 1 368 mln złotych. Inwestycja ma się zakończyć w II kwartale 2024 roku.
S3 Świnoujście - Dargobądz
S3 Dargobądz-Troszyn
Zaprojektowanie i budowa
W ramach zawartych umów wykonawcy opracują projekty budowlane, uzyskają decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a następnie zrealizują roboty budowlane. Na etap projektowania i uzyskania decyzji administracyjnych przewidziano 17 miesięcy od daty podpisania umowy. Roboty budowlane potrwają 19 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Roboty budowlane powinny ruszyć wiosną 2022 roku. Zakończenie realizacji robót powinno nastąpić w II kwartale 2024 roku.
Dwie jezdnie i węzły drogowe
Droga S3 na odcinku Świnoujście-Troszyn będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W ramach kontraktów powstanie siedem węzłów drogowych, z czego cztery na odcinku Świnoujście - Dargobądz i trzy na odcinku Dargobądz - Troszyn. Budowa dwujezdniowej drogi będzie się wiązała z przebudową istniejących i budową nowych obiektów mostowych. Na obwodnicy Wolina powstanie most dla drugiej jezdni S3, bliźniaczy dla obecnego mostu łukowego. Również na obwodnicy Międzyzdrojów powstanie druga estakada. Duże obiekty mostowe powstaną również na przecięciu S3 z linią kolejową między Świnoujściem i Międzyzdrojami. W ramach inwestycji przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych kategorii II na wschód od miejscowości Dargobądz i Obwodu Utrzymania w rejonie węzła Wolin Wschód.
Przypomnijmy, że droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącej szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie. Odcinek S3 Świnoujście - Troszyn jest niezbędny do ukończenia całej, blisko 500-kilometrowej drogi od Bałtyku do granicy z Czechami. Wszystkie pozostałe fragmenty tej drogi już istnieją lub są w realizacji. Wczoraj informowaliśmy o rozpoczęciu prac w terenie na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ. Całą trasą pojedziemy w 2024 roku. Ważne jest również znaczenie gospodarcze tej części S3, ze względu na skomunikowanie portu morskiego z terminalem promów morskich i gazoportu w Świnoujściu. Dodatkowo droga S3 będzie się łączyła z tunelem pod Świną, który obecnie jest budowany w Świnoujściu.