W opracowanym w Ministerstwie Infrastruktury Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zapisane zostały cztery zadania na terenie województwa świętokrzyskiego:
- obwodnica Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42,
- obwodnica Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42,
- obwodnica Chmielnika w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78,
- obwodnica Osieka w ciągu drogi krajowej nr 79.
Trwa już przetarg na realizację obwodnicy Wąchocka w systemie Projektuj i buduj oraz procedury przetargowe na prace przygotowawcze do budowy obwodnic Chmielnika i Osieka. We wrześniu ogłoszony zostanie przetarg na prace przygotowawcze dla obwodnicy Starachowic.
Obwodnica Wąchocka
4 września br. planowane jest otwarcie ofert w przetargu na realizację obwodnicy Wąchocka w systemie Projektuj i buduj. To inwestycja, dla której prowadzone były prace przygotowawcze, dlatego wyłoniony w przetargu wykonawca po opracowaniu optymalizacji projektowych przystąpi do robót budowlanych.
Obwodnica Wąchocka jest pierwszą świętokrzyską inwestycją, która będzie realizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Droga o długości około 11,7 km biec będzie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z ciasnego rynku w Wąchocku, przez co poprawi się bezpieczeństwo ruchu i komfort życia mieszkańców miasta. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 komunikującą między innymi węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.
W ramach inwestycji planowane jest wybudowanie dwujezdniowej drogi klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym), czterech skrzyżowań, w tym trzech z sygnalizacją świetlną, 11 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, podziemne przejście dla pieszych), dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie zaktualizowanie istniejącej dokumentacji projektowej z możliwością optymalizacji rozwiązań oraz wybudowanie obwodnicy w okresie 39 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych w czasie prac budowlanych. Skrócenie czasu realizacji inwestycji o 3 miesiące będzie jednym z kryteriów oceny ofert złożonych w postępowaniu przetargowym. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w I kw. 2021 r.
Obwodnica Chmielnika
13 sierpnia br. otwarte zostały oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Chmielnika w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78. Oferty opiewają na kwoty od blisko 2 do prawie 2,8 mln złotych. Po ich analizie tę najkorzystniejszą wyłoni komisja przetargowa. Warianty przebiegu obwodnicy Chmielnika zostaną opracowane w ramach prac przygotowawczych, na które ogłoszony został przetarg. Wyłoniony z postępowaniu wykonawca będzie miał za zadanie między innymi opracowanie Studium-Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, uzyskanie w ciągu trzech lat decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz przygotowanie materiałów potrzebnych do realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Planowana data ogłoszenia przetargu to IV kw. 2023 r.
Obwodnica Chmielnika jest planowana jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości około 6 km omijająca miasto po zachodniej stronie. Podstawowym celem budowy obwodnicy Chmielnika jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu dróg krajowych 73 i 78. Inwestycja uwolni szybko rozbudowującą się miejscowość od problemów komunikacyjnych oraz poprawi jakość życia i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Droga krajowa nr 78 to ważne połączenie woj. świętokrzyskiego z aglomeracją śląską, natomiast droga krajowa nr 73 stanowi ważne połączenie regionalne pomiędzy Kielcami a autostradą A4 i woj. podkarpackim.
Obwodnica Osieka
Sześć ofert wpłynęło w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Osieka w ciągu drogi krajowej nr 79. Otwarte 28 sierpnia br. oferty opiewają na kwoty od około 1,5 do prawie 2 mln złotych. Po ich analizie tę najkorzystniejszą wyłoni komisja przetargowa.
Obwodnica Osieka planowana jest po południowej stronie miasta jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości ponad 3 km. Celem budowy obwodnicy Osieka jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się tam w ciągu drogi krajowej nr 79. Osiek przez lata stanowił tzw. wąskie gardło na tej trasie - ostre zakręty uniemożliwiały sprawny i bezpieczny ruch drogowy w tym miejscu. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Sandomierzem a Krakowem, poprawi też komfort życia mieszkańców Osieka.
Warianty przebiegu obwodnicy Osieka zostaną opracowane w ramach prac przygotowawczych, na które ogłoszony został przetarg. Wyłoniony w postępowaniu wykonawca opracuje w ciągu trzech lat Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, raport oddziaływania inwestycji na środowisko, a w efekcie uzyska decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, co pozwoli na przygotowanie materiałów potrzebnych do realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Planowana data ogłoszenia przetargu to IV kw. 2023 r.
Obwodnica Starachowic
We wrześniu ogłoszony zostanie przetarg na opracowanie analogicznego zakresu dokumentacji dla obwodnicy Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Starachowic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej numer 42. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim i będzie stanowiła nowy ciąg DK42 wraz z planowaną obwodnicą Wąchocka. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Zakładany zakres inwestycji obejmuje budowę drogi klasy GP po nowym śladzie o długości około 14,6 km, budowę węzła drogowego na obwodnicy Wąchocka i obwodnicy Starachowic, skrzyżowań jednopoziomowych umożliwiających powiązanie obwodnicy z istniejącą DK42, z ulicami miejskimi, w tym dojazdem do Specjalnej Strefy Ekonomicznej, z drogą wojewódzką nr 744, drogami powiatowymi i gminnymi oraz włączenie do istniejącej DK9. W ramach inwestycji planowana jest budowa dodatkowych jezdni do obsługi przyległych terenów lub przebudowa innych dróg publicznych, budowa obiektów inżynierskich (estakady, wiaduktów, mostu, przejść dla zwierząt, przepustów) oraz budowa urządzeń ochrony środowiska, elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, odwodnienia drogi, kanałów technologicznych, oświetlenia ulicznego i infrastruktury technicznej.