Pięć podlaskich miast z nowymi obwodnicami 

Pięć obwodnic w województwie podlaskim zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Część z nich to zadania, dla których są już wydane decyzje środowiskowe i jeszcze w tym roku ruszą przetargi, dla innych z kolei proces przygotowawczy dopiero się rozpoczął.     



Obwodnica Augustowa

Obwodnica Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 16 jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga ma zyskać na całej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś, co ma umożliwić wykorzystanie jej do ruchu cięższego niż obecnie.

Żeby jednak uniknąć powrotu ciężkiego transportu do Augustowa, zaplanowaliśmy południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa. Po przeprowadzeniu przetargu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej, a także z materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, 4 grudnia 2019 roku została podpisana umowa z firmą Value Engineering.

Wariant za wariantem

Wykonawca przedstawił pierwszych sześć wariantów przebiegu południowo-wschodniej obwodnicy Augustowa o średniej długości około 6,5 km. W drugiej połowie stycznia 2020 r. swój wariant przebiegu obwodnicy Augustowa przedstawił także burmistrz miasta. Jest to wariant niemal 3-krotnie dłuższy (ok.17 km.), stanowiący dalekie obejście Augustowa. GDDKiA zgodziła się przeanalizować również ten wariant jako dodatkowy korytarz transportowy i poddać go ocenie według takich samych kryteriów, jak pierwotnie przedstawione warianty. Wydłuży to prace przygotowawcze o ok. rok. Dalszy zakres prac

Odbiór Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej przewidziane jest na I kw. 2022, a złożenie wniosku o decyzję środowiskową na II kwartał 2022 roku. Ogłoszenie przetarg w systemie „Projektu i buduj” planowane jest na III kw. 2024 r., a roboty budowlane na lata 2026-2028.

 

Obwodnica Białobrzeg

Obwodnica Białobrzeg będzie miała długość ok. 5 km i ominie miejscowość od wschodu. Uzyskana została decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, a w połowie września bieżącego roku ogłoszony zostanie przetarg na opracowanie Koncepcji Programowej oraz dokumentacji geologicznej i geotechnicznej – to ostatni etap prac przygotowawczych. Przetarg w systemie Projektuj i buduj zaplanowano na IV kwartał 2022 r. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2024-2027. 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Białobrzeg jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Droga ta stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami. Jest to ważne połączenie komunikacyjne w województwie podlaskim, na którym likwidowane są wąskie gardła poprzez budowę obejść najbardziej zatłoczonych miejscowości.

 

Obwodnica Suchowoli

Obwodnica Suchowoli ma długość aż 15,3 kilometra, dzięki czemu wyprowadzi tranzyt poza Suchowolę od strony wschodniej, ale też ominie szereg sąsiednich miejscowości: Zagórze,  Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne czy Krzywą. W ramach inwestycji powstaną m.in. trzy skrzyżowania z istniejącym układem drogowym, liczne obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska oraz przebudowane zostaną drogi lokalne.

Obwodnica Suchowoli ma już decyzje środowiskową, a prace przygotowawcze są na ukończeniu. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest na II połowę grudnia 2020 r., a podpisanie umowy na rok 2021. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025. 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Suchowoli jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Suchowoli. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu tranzytowego i regionalnego. Droga krajowa nr 8 stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami. Jest to ważne połączenie komunikacyjne w województwie podlaskim, na którym likwidowane są wąskie gardła poprzez budowę obejść najbardziej zatłoczonych miejscowości.

 

Obwodnica Sztabina

Obwodnica Sztabina o długości 4,45 km ominie miejscowość po stronie wschodniej. W ramach przedsięwzięcia wybudowana zostanie między innymi ponad 700-metrowa estakada nad doliną Biebrzy.  Obwodnica Sztabina ma wydaną decyzję środowiskową, a prace przygotowawcze są na ukończeniu. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest na II połowę grudnia 2020 r. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025. Podstawowym celem budowy obwodnicy Sztabina jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego miejscowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu tranzytowego i regionalnego. Droga krajowa nr 8 stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami.

 

Obwodnica Zambrowa

27 sierpnia 2020 roku ogłosiliśmy przetarg na opracowanie możliwych korytarzy transportowych południowej obwodnicy Zambrowa (tzw. Studium Korytarzowe). To początek prac nad tą inwestycją. Wykonawca Studium ma przedstawić wszystkie możliwe korytarze, którymi obwodnica mogłaby przebiegać oraz wskazać wśród nich najbardziej korzystny, zarówno dla miasta, jak i układu sieci dróg krajowych w rejonie Zambrowa. Studium ma być gotowe w I kwartale 2021 roku. Przygotowane materiały umożliwią przejście do kolejnego etapu prac przygotowawczych, jakim będzie przetarg (II kw. 2021 r.) na wyłonienie wykonawcy, który opracuje materiały do decyzji środowiskowej (wniosek o DŚU i uzyskanie decyzji – 2023 r.). Według wstępnych prognoz realizacja południowej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026-2028.

Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Inwestycja będzie stanowiła również dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S8. Dzięki temu poprawi się dostępność drogi ekspresowej ze strony południowej i wschodniej, czyli z Bielska Podlaskiego, Sokołowa Podlaskiego i Siedlec.