oddział: Olsztyn
długość: 1,76 km
obecny etap – w realizacji
Etap zrealizowany:
8 grudnia 2017 r. - podpisanie umowy na wykonanie PB i PW
29 maja 2020 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej
31 lipca 2020 r. - ogłoszenie przetargu na budowę
17 grudnia 2020 r. - podpisanie umowy na budowę
Inwestycja będzie polegać na rozbudowie drogi w istniejącym i częściowo w nowym śladzie, o łącznej długości 1,76 km. W ramach zadania zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2022-2023.
Zakres rzeczowy inwestycji:
· rozbudowa drogi w istniejącym śladzie i częściowo w nowym śladzie,
· budowa dodatkowych jezdni do obsługi terenów przyległych,
· budowa ciągu pieszo-rowerowego,
· budowa zawrotki na starym śladzie,
· budowa 2 par zatok autobusowych i dojść do zatok,
· budowa chodników,
· budowa przejść dla pieszych z azylami,
· budowa wydłużenia drogi powiatowej z wlotem do ronda,
· budowa kanału technologicznego,
· przebudowa zjazdów,
· odtworzenie odwodnienia powierzchniowego drogi
· budowa oświetlenia
· budowa kanalizacji deszczowej,
· przebudowa istniejącego uzbrojenia terenu (wodociąg, sieć telekomunikacyjna, sieć elektroenergetyczna),
· budowa przepustów drogowych,
· przebudowa urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
· budowa urządzeń BRD,
· wycinka drzew.
Planowane parametry techniczne:
· klasa techniczna drogi – GP
· prędkość projektowa – 80 km/h
· prędkość miarodajna – 100 km/h
· przekrój poprzeczny – 1x2
· szerokość pasa ruchu – 3,5 m
· szerokość pasa awaryjnego – nie dotyczy
· szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m
· szerokość pasa dzielącego – nie dotyczy
· kategoria ruchu – KR4
· nośność nawierzchni – 115 kN/oś
· dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Smolajn jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się droga krajowa nr 51. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Smolajnach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Droga krajowa nr 51 w tym rejonie stanowi północny wylot z Olsztyna w kierunku granicy państwa. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.