Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51

oddział: Olsztyn

długość: ok. 20 km

obecny etap – w przygotowaniu

 

Etap zrealizowany:

1 grudnia 2020 r. – ogłoszenie przetargu na SK i STEŚ



Na etapie studium korytarzowego zostaną przeprowadzone analizy mające wskazać, czy przyszła obwodnica będzie biegła w korytarzu po stronie północno-zachodniej czy północno-wschodniej miasta. Po wskazaniu korytarza drogi zostanie przeprowadzona analiza co najmniej trzech wariantów układu drogowego składającego się z obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit i odcinka od granicy administracyjnej Olsztyna do skrzyżowania z ul. Sybiraków w Olsztynie. Do współpracy w procesie realizacji inwestycji zaprosiliśmy samorządy gmin, przez tereny których będzie przebiegać przyszła obwodnica. Na każdym z etapów przygotowania inwestycji, tj. na etapie przygotowania SK oraz na etapie STEŚ, zostaną także przeprowadzone spotkania informacyjne. Prace przygotowawcze dla tego zadania przewidziane są na lata 2021-25, a sama jego realizacja w latach 2026-30.

 

Zakres rzeczowy inwestycji:

·        budowa drogi o nośności 115 kN/oś i przekroju poprzecznym 2x2 w nowym śladzie, stanowiącej obwodnicę Olsztyna i Dywit,

·        budowa węzłów drogowych/ skrzyżowań drogowych,

·        budowa obiektów inżynierskich,

·        budowa dodatkowych jezdni do obsługi terenów przyległych,

·        przebudowa dróg innych kategorii,

·        budowa urządzeń i obiektów ochrony środowiska,

·        budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,

·        budowa ciągów dla ruchu pieszego i rowerowego (w tym również bezkolizyjnych przejść dla pieszych i rowerzystów),

·        budowa kanału technologicznego,

·        budowa oświetlenia drogowego,

·        budowa systemu odwodnienia projektowanego układu komunikacyjnego oraz obiektów inżynierskich, 

·        przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej,

·        budowa Obwodu Utrzymania Drogowego,

·        budowa pary MOP I z rezerwą terenu pod MOP II,

·        ewentualna likwidacja przejazdów kolejowych w poziomie szyn spowodowana budową drogi oraz budowa połączeń komunikacyjnych spowodowanych likwidacją przejazdów,

·        zagospodarowanie zieleni, nasadzenia zieleni izolacyjnej.

 

Planowane parametry techniczne:

•       klasa techniczna drogi – GP

•       prędkość projektowa – 80 km/h

•       prędkość miarodajna – 100 km/h

•       przekrój poprzeczny – 2x2

•       szerokość pasa ruchu – 3,5 m

•       szerokość pobocza utwardzonego – 2,0 m

•       szerokość poboczy – minimum 1,5 m

•       szerokość pasa dzielącego – 5,0 m

•       kategoria ruchu – min. KR6

•       nośność nawierzchni – 115 kN/oś

•       dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych

 

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Olsztyna wraz z obejściem miejscowości Dywity jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 51. Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Olsztynie i Dywitach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Będzie stanowiła również dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16. Dzięki inwestycji całość ruchu dalekobieżnego i tranzytowego będzie mogła zostać wyprowadzona z miasta Olsztyna. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.