oddział: Olsztyn
długość: ok. 20 km
obecny etap – w przygotowaniu
Etap zrealizowany:
1 grudnia 2020 r. – ogłoszenie przetargu na SK i STEŚ
Na etapie studium korytarzowego zostaną przeprowadzone analizy mające wskazać, czy przyszła obwodnica będzie biegła w korytarzu po stronie północno-zachodniej czy północno-wschodniej miasta. Po wskazaniu korytarza drogi zostanie przeprowadzona analiza co najmniej trzech wariantów układu drogowego składającego się z obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit i odcinka od granicy administracyjnej Olsztyna do skrzyżowania z ul. Sybiraków w Olsztynie. Do współpracy w procesie realizacji inwestycji zaprosiliśmy samorządy gmin, przez tereny których będzie przebiegać przyszła obwodnica. Na każdym z etapów przygotowania inwestycji, tj. na etapie przygotowania SK oraz na etapie STEŚ, zostaną także przeprowadzone spotkania informacyjne. Prace przygotowawcze dla tego zadania przewidziane są na lata 2021-25, a sama jego realizacja w latach 2026-30.
Zakres rzeczowy inwestycji:
· budowa drogi o nośności 115 kN/oś i przekroju poprzecznym 2x2 w nowym śladzie, stanowiącej obwodnicę Olsztyna i Dywit,
· budowa węzłów drogowych/ skrzyżowań drogowych,
· budowa obiektów inżynierskich,
· budowa dodatkowych jezdni do obsługi terenów przyległych,
· przebudowa dróg innych kategorii,
· budowa urządzeń i obiektów ochrony środowiska,
· budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
· budowa ciągów dla ruchu pieszego i rowerowego (w tym również bezkolizyjnych przejść dla pieszych i rowerzystów),
· budowa kanału technologicznego,
· budowa oświetlenia drogowego,
· budowa systemu odwodnienia projektowanego układu komunikacyjnego oraz obiektów inżynierskich,
· przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej,
· budowa Obwodu Utrzymania Drogowego,
· budowa pary MOP I z rezerwą terenu pod MOP II,
· ewentualna likwidacja przejazdów kolejowych w poziomie szyn spowodowana budową drogi oraz budowa połączeń komunikacyjnych spowodowanych likwidacją przejazdów,
· zagospodarowanie zieleni, nasadzenia zieleni izolacyjnej.
Planowane parametry techniczne:
• klasa techniczna drogi – GP
• prędkość projektowa – 80 km/h
• prędkość miarodajna – 100 km/h
• przekrój poprzeczny – 2x2
• szerokość pasa ruchu – 3,5 m
• szerokość pobocza utwardzonego – 2,0 m
• szerokość poboczy – minimum 1,5 m
• szerokość pasa dzielącego – 5,0 m
• kategoria ruchu – min. KR6
• nośność nawierzchni – 115 kN/oś
• dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Olsztyna wraz z obejściem miejscowości Dywity jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 51. Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Olsztynie i Dywitach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Będzie stanowiła również dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16. Dzięki inwestycji całość ruchu dalekobieżnego i tranzytowego będzie mogła zostać wyprowadzona z miasta Olsztyna. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.