oddział: Olsztyn
długość: ok. 17 km
obecny etap – w przygotowaniu
Etap zrealizowany:
1 grudnia 2020 r. – ogłoszenie przetargu na STEŚ-R wraz z materiałami do DŚU
Zadanie to obejmuje budowę obwodnicy Szczytna, która będzie jednojezdniową drogą klasy GP
o nośności konstrukcji nawierzchni 11,5 t/oś. W ramach zadania zostaną wybudowane: węzeł drogowy Korpele, skrzyżowania z drogami lokalnymi, obiekty inżynierskie oraz dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych do obwodnicy. Przebudowane zostaną drogi publiczne kolidujące z inwestycją, wybudowane będą rozwiązania dla ruchu pieszego i rowerowego oraz obiekty i urządzenia z zakresu ochrony środowiska. Prace budowlane przewidziane są na lata 2026-2028.
Zakres rzeczowy inwestycji:
• budowa obwodnicy Szczytna o nośności konstrukcji nawierzchni 115 kN/oś i przekroju poprzecznym 1x2 lub 2+1 (do ustalenia na etapie projektowania),
• budowa węzła drogowego Korpele oraz skrzyżowań,
• budowa obiektów inżynierskich,
• budowa dodatkowych jezdni do obsługi terenów przyległych do obwodnicy,
• przebudowa dróg publicznych kolidujących z inwestycją,
• budowa rozwiązań dla ruchu pieszego i rowerowego (chodników / ścieżek rowerowych / ścieżek pieszo-rowerowych),
• budowa kanału technologicznego,
• budowa systemu odwodnienia drogi
• budowa oświetlenia drogowego,
• przebudowa infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją,
• budowa urządzeń BRD,
• budowa urządzeń i obiektów ochrony środowiska,
• wycinka drzew i nasadzenia zieleni.
Planowane parametry techniczne:
• klasa techniczna drogi – GP
• prędkość projektowa – 80 km/h
• prędkość miarodajna – 100 km/h
• przekrój poprzeczny – 1x2 lub 2+1 (do ustalenia na etapie projektowania)
• szerokość pasa ruchu – 3,5 m
• szerokość pasa awaryjnego – nie dotyczy
• szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m
• szerokość pasa dzielącego – nie dotyczy
• minimalna szerokość pasa drogowego - 25 m,
• kategoria ruchu – KR4
• nośność nawierzchni – 115 kN/oś
• dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczytna jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 53 i 57. Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Szczytnie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Drogi krajowe nr 53 i 57 stanowią popularne szlaki komunikacyjne na Warmii i Mazurach, samo miasto jest celem podróży turystycznych. Obwodnica będzie również istotna dla obsługi komunikacyjnej lotniska Olsztyn-Mazury w Szymanach. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.