Wykonawcą kontraktu będzie Zakład Inżynierii Ruchu W. Sylwestrzak i s-ka z Bytomia. Wartość kontraktu wynosi 1,08 mln zł i w wysokości 61% będzie finansowana przez Unię Europejską w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport.
Skrzyżowanie drogi krajowej nr 11 z drogą krajową nr 46 w Lublińcu pełnią ważną rolę w zakresie połączeń komunikacyjnych, zarówno w skali krajowej, jak i regionalnej. Charakteryzuje się wysokim poziomem wypadkowości, o dość dużym ciężarze gatunkowym - rocznie średnio 22 rannych oraz 1-3 zabitych. Wśród ofiar zanotowanych wypadków znaleźli się głownie kierowcy i pasażerowie pojazdów. Głównymi przyczynami rejestrowanych zdarzeń była nadmierna prędkość rozwijana głównie przez pojazdy poruszające się drogą krajową nr 11, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami oraz wymuszanie pierwszeństwa przejazdu przez pojazdy włączające się do ruchu z drogi podporządkowanej.
Głównym elementem przebudowy omawianego skrzyżowania jest zmiana organizacji ruchu. Zaprojektowane sterowanie poprzez sygnalizację świetlną ma na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa poprzez regulację i uporządkowanie ruchu oraz ustabilizowanie prędkości przejazdu na znacznie niższym i bezpieczniejszym niż obecnie poziomie. Widoczne z daleka, umieszczone na wysięgnikach sygnalizatory wpłyną na odpowiednio wczesne dostrzeganie skrzyżowania przez kierowców oraz redukcję prędkości jazdy. Jest to ważne szczególnie w przypadku drogi głównej, na której z uwagi na otoczenie (obszar niezabudowany, otwarta przestrzeń) i parametry techniczne drogi przekroczenia prędkości są powszechne. Co ważne, ograniczeniu ulegnie skala wymuszania pierwszeństwa przejazdu.
Przebudowa skrzyżowania w Lublińcu jest elementem większego projektu, w ramach którego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przebudowę 25 niebezpiecznych skrzyżowań w całej Polsce. Zostały one wybrane po szczegółowych analizach ruchu i wypadkowości. Prace te zakładają między innymi ograniczenie prędkości i uspokojenie ruchu w obszarze skrzyżowania, wzrost czytelności układu skrzyżowania, maksymalne rozdzielenie i ograniczenie liczby punktów kolizji na skrzyżowaniu, poprawę przepustowości i płynności ruchu na skrzyżowaniu, a także zapewnienie właściwych (bezpiecznych) warunków ruchu pieszych w obrębie skrzyżowania.
Koszt realizacji całego projektu wynosi 71 mln złotych. 61% tej kwoty pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ramach SPOT realizuje 12 innych projektów. Są to:
Całkowita wartość tych projektów wynosi niemal 3 miliardy złotych, z czego ponad 2 mld pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej, a reszta ze źródeł Krajowego Funduszu Drogowego.