Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego coraz bliżej

W 70 procentach zaawansowane są już prace przy budowie obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17. Niemal na całej długości drogi ułożona jest już przedostatnia warstwa nawierzchni. Dzięki tej inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miasta, poprawi się bezpieczeństwo zarówno kierujących, jak i mieszkańców.



Droga będzie miała około 9,6 km i od wschodniej strony ominie Tomaszów Lubelski. Kontrakt obejmuje budowę jednojezdniowej trasy po jednym pasie w każdym kierunku. W rejonie węzłów (jeden na przecięciu z DW850 – węzeł Tomaszów Lubelski Północ, drugi na połączeniu z DK17 – węzeł Tomaszów Lubelski Południe) już teraz powstaną dwie jezdnie. Docelowo cała trasa będzie dwujezdniowa.

 

Codziennie na placu budowy pracuje ok. 150 pracowników i 90 maszyn budowlanych. Trwają prace m.in. przy budowie trasy głównej, dróg dojazdowych i obiektów mostowych. Na większości obwodnicy ułożona jest przedostatnia, bitumiczna warstwa wiążąca nawierzchni, a na węźle Tomaszów Północ jakiś czas temu pojawiło się oznakowanie pionowe oraz poziome. Trwają ostatnie prace wykończeniowe, po to by można było zlikwidować objazd i przełożyć ruch na nowy obiekt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 850 w kierunku Hrubieszowa.

 

Coraz bardziej zaawansowana jest też budowa ok. 300-metrowej estakady nad doliną rzeki Sołokija. Ze względu na podmokły teren, obiekt posadowiony jest na 240 prefabrykowanych palach, których łączna długość wynosi ok. 7 km. Do wybudowania estakady zużytych zostanie ok. 700 ton stali oraz ok. 4 tys. metrów sześciennych betonu.

 

W sumie w ramach inwestycji powstanie 9 obiektów inżynierskich i ok. 14 km dróg dojazdowych, służących do obsługi ruchu lokalnego.

 

Wartość kontraktu to ok. 193,5 mln zł, a całkowity koszt inwestycji, uwzględniający wykup gruntów, prace projektowe, archeologiczne oraz nadzór nad realizacją, to blisko 282 mln zł. Planowany termin ukończenia budowy to połowa 2021 r.

 

S17 Piaski-Hrebenne w planach

 

Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego będzie częścią planowanej trasy S17 z Piask do Hrebennego.

 

Projektanci pracują nad dokumentacją przygotowawczą dla ok. 120-kilometrowej trasy. Dla siedmiu odcinków: węzeł Piaski Wschód – w. Łopiennik (ok. 15,9 km), w. Krasnystaw Północ – w. Izbica (ok. 17,8 km), w. Izbica – w. Zamość Sitaniec (ok. 10,3 km), w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – początek obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego (ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (dobudowa drugiej jezdni, ok. 6,7 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km) opracowywana jest koncepcja programowa. Natomiast dla dwóch odcinków: pomiędzy węzłami Łopiennik i Krasnystaw Północ (ok. 9,8 km) oraz Zamość Sitaniec i Zamość Wschód (ok. 12 km) opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.