Autostrada A4 - zakończenie remontu 92 km drogi
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że 28 sierpnia br. nastąpiło uroczyste zakończenie remontu autostrady A4 na odcinku Wrocław-Krzywa (92 km).

 

Remont autostrady polegał na:

  • rozbiórce istniejącej nawierzchni autostrady oraz obiektów inżynierskich znajdujących się w ciągu autostrady z uwagi na ich niedostateczną nośność i szerokość
  • wykonaniu robot ziemnych
  • budowie 92 km  nawierzchni betonowej dwujezdniowej autostrady o podstawowej szerokości 2x3,75m+opaski, a w miejscach zaprojektowanych odcinków pasa awaryjnego postoju  o szerokości 2x3,75m+opaska +pas awaryjny 3,00m
  • wymianie  nawierzchni łącznic  z kostki kamiennej na nawierzchnię bitumiczną .
  • odnowie nawierzchni bitumicznej łącznic na 16 węzłach.
  • budowie i remoncie elementów odwodnienia autostrady
  • budowie oświetlenia dla 8 najbardziej obciążonych ruchem węzłów, obejmującego oświetlenie południowych łącznic i odcinków autostrady z pasami wyłączenia i włączenia
  • wykonaniu oznakowania poziomego i pionowego , elementów bezpieczeństwa ruchu oraz systemu monitoringu ruchu i pogody.
  • przebudowie 39 obiektów inżynierskich oraz przebudowie 56 przepustów.
  • remoncie 40 obiektów mostowych nad autostradą.

Budowa tego odcinka autostrady A4 trwała od 2002 roku i była podzielona na trzy etapy:

  • Etap I: Wądroże-Wrocław (jezdnia południowa); II kwartał 2002 – III kwartał 2004
    Wykonawca: Walter Heilit/Budimex Dromex S.A; koszt: 48,8 mln euro
  • Etap II: Krzywa-Wądroże (jezdnia południowa) Krzywa-Legnica (jezdnia północna); II kwartał 2003 – IV kwartał 2005
    Wykonawca: Strabag AG/Mota Companhia S.A; koszt: 63,6 mln euro
  • Etap III: Wrocław-Legnica (jezdnia północna); IV kwartał 2004 – III kwartał 2006
    Wykonawca: Hermann Kirchner GmbH/Max Bogl/Berger Bau GmbH; koszt: 42,7 mln euro

Nadzór nad budową prowadziła firma Scetauroute. Koszt nadzoru wyniósł 7,6 mln euro.

Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł 162,7 mln euro, z czego 122 mln euro (75%) pochodziło z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Projekt był także współfinansowany przez Europejski Bank Inwestycyjny.Zakończenie budowy tego odcinka A4 oznacza, że obecnie jednym ciągiem autostradowym można przejechać od Krakowa do Krzywej (381 km).

Autostrada A4 to jedna z najważniejszych tras w Polsce stanowiąca część Pan-Europejskiego Korytarza nr III przebiegającego od Drezna w Niemczech do Kijowa na Ukrainie, przez Wrocław, Katowice, Kraków i Rzeszów. Głównym celem inwestycji było poprawienie stanu technicznego nawierzchni, zwiększenie nośności drogi i jej przystosowanie do przenoszenia obciążeń do 115 kN/oś, zwiększenie płynności potoku ruchu i średniej prędkości z 80 do 100 km/h, poprawa bezpieczeństwa ruchu, zmniejszenie oddziaływania na środowisko oraz ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego.

Obecnie na pozostałych odcinkach autostrady A4 trwają intensywne prace przygotowawcze, tak by cała trasa od granicy z Niemcami do Rzeszowa – zgodnie z planem – była ukończona w roku 2013.

Poniżej stan zaawansowania poszczególnych odcinków:

  • Zgorzelec-Krzyżowa: przetarg w toku; realizacja w latach 2007-2008; koszt: 307 mln euro; źródło finansowania: Fundusz Spójności UE
  • Kraków-Szarów: przetarg w toku; realizacja w latach 2007-2008; koszt: 450 mln PLN; źródło finansowania: Krajowy Fundusz Drogowy
  • Szarów-Tarnów: trwa wykonywanie projektu budowlanego; realizacja w latach 2009-2011
  • Tarnów-Rzeszów: prace koncepcyjne; realizacja w latach 2011-2013.

Ponadto mocno zaawansowane są prace budowlane i przygotowawcze na przyszłej autostradzie A18, która będzie stanowiła przedłużenie autostrady A4 w kierunku Berlina. Obecnie na ukończeniu są prace budowlane na jezdni północnej przyszłej A18, a dla jezdni południowej przygotowywany jest projekt budowlany. Jezdnia północna będzie gotowa w roku 2006, a jezdnia południowa w 2010.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi realizację 10 projektów budowlanych finansowanych przez Fundusz ISPA (poprzednik Funduszu Spójności przed wejściem Polski do UE) i 5 z obecnego Funduszu Spójności, z czego zakończone zostały:

  • budowa autostrady A2 na odcinku Konin-Stryków (103 km),
  • budowa autostrady A4 na odcinku Kleszczów-Sośnica (20 km, prowadzone są jeszcze prace nad dodatkowymi projektami wynikłymi z zaoszczędzonych kwot),
  • modernizacja drogi krajowej numer 50 Sochaczew-Grójec (51 km),
  • przebudowa autostrady A4 na odcinku Krzywa-Wrocław (92 km).

Na pozostałych projektach prowadzone są prace budowlane, lub postępowania przetargowe. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi również prace na 12 projektach finansowanych z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT).

Szczegółowe informacje znajdują się w dziale „Fundusze Europejskie”.

Materiał prasowy