Osiem obwodnic wielkopolskich miast zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Część z nich to zadania, dla których trwa już etap opracowania dokumentacji projektowej. Jedną z nich jest obwodnica Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25, dla której wiceminister infrastruktury Rafał Weber zatwierdził dzisiaj Program inwestycji. To kolejne zadanie skierowane do realizacji w województwie wielkopolskim w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Obecnie trwa przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, w tym prace analityczne zmierzające do wytypowania najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi krajowej nr 25.
Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice Kalisza, który znajduje się na przecięciu dróg krajowych nr 12 i 25.
Dzięki budowie obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców oraz odciążenie układu komunikacyjnego w osi północ-południe. Inwestycja poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego oraz ułatwi ruch aglomeracyjny.
Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy obwodnicy Kalisza jest planowane w II kw. 2022 r. Rozpoczęcie budowy obwodnicy w systemie „Projektuj i buduj” przewidziano na 2024 r.
Szacowana długość obwodnicy to ok. 19 km. Obwodnica powstanie jako droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o przekroju 2x2 pasy ruchu, z rezerwą pod trzeci pas.
Obwodnice ujęte w Programie 100 obwodnic w województwie wielkopolskim:
obwodnica Gostynia w ciągu DK12
obwodnica Grzymiszewa w ciągu DK 72
obwodnica Kalisza w ciągu DK25
obwodnica Kamionnej w ciągu DK24
obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15
obwodnica Krotoszyna, Zdun, Cieszkowa w ciągu DK15
obwodnica Strykowa w ciągu DK32
obwodnica Żodynia w ciągu DK32
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.