S61. Odcinek Suwałki - Budzisko połączy Polskę z Litwą

Trwa budowa drogi ekspresowej S61, stanowiącej najdłuższy, bo 214-kilometrowy fragment międzynarodowego szlaku Via Baltica. Spośród 10 realizowanych odcinków, na 8 prace są już prowadzone lub wkrótce się rozpoczną, a jedynie na dwóch trwa procedura wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Będący od 8 miesięcy w budowie odcinek Suwałki - Budzisko wizytowali 23 września wspólnie Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury, oraz jego litewski odpowiednik, Minister Komunikacji, Jarosław Narkiewicz.



Odcinek S61 Suwałki - Budzisko z obwodnicą Szypliszek ma długość ponad 24 kilometrów, a zaawansowanie prac to około 17 procent. Obecnie - jeśli chodzi o roboty drogowe - trwa tam odhumusowanie (zdejmowanie żyznej warstwy ziemi), wymiana gruntów słabonośnych, wykopy, nasypy i wzmocnienie podłoża kolumnami. Przy robotach mostowych prowadzone są prace wzmacniające oraz zbrojeniowe. Średnio pracuje teraz na budowie średnio 384 osób (w tym 65 osób to zespół projektowy).

  

Charakterystyka odcinka

Między obwodnicą Suwałk a granicą państwa w Budzisku budowane są obecnie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda (plus pas awaryjny). Powstają też dwa węzły - Suwałki Północ i Szypliszki, a projekt przewiduje też dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) - Żubryn i Budzisko. Na całym odcinku wybudowane zostaną 34 obiekty inżynierskie, z tego w ciągu S61 - 23 (2 estakady, 10 wiaduktów, 11 przejść dla zwierząt). Wartość kontraktu budowlanego to 1,037 mld złotych, a wysokość dofinansowania z funduszy UE dla całego odcinka od Szczuczyna do Budziska (łącznie z odcinkami w woj. warmińsko-mazurskim) wynosi 742,8 mln euro.

 

Różne fragmenty, różne etapy prac

Na podlaskich odcinkach S61 zaawansowanie prac jest zróżnicowane, co ma związek z terminami otrzymania decyzji ZRID i wcześniejszymi problemami z wykonawcami. Najkorzystniej wypadają na tym tle odcinki: Śniadowo - Łomża Południe z zaawansowaniem rzeczowym na poziomie ok. 60 proc., od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk (42,73 proc.) i od obwodnicy Stawisk do Szczuczyna (56,4%). Te trzy odcinki mają być gotowe w III kwartale przyszłego roku. Z kolei na odcinkach, gdzie zaistniała konieczność wyłonienia nowych wykonawców, terminy uległy przesunięciu. Odcinek Suwałki - Budzisko ma być gotowy w III kw. 2022 r., natomiast fragment Podborze - Śniadowo w III kwartale 2023 r. (15 września br. wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID).

 

S61 - co już jest?

Łączna długość przyszłej S61 to ponad 214 km, z czego kierowcy w woj. podlaskim już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 r., został oddany odcinek Raczki - Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od 15 maja br. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.