Bezpieczniej w Łagiewnikach
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje o podpisaniu umowy na przebudowę skrzyżowania i sygnalizacji świetlnej w Łagiewnikach, w ciągu drogi krajowej nr 8.

Kontrakt zawierany jest z konsorcjum firm:

  • Zakład Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ZABERD S.A. - Wrocław
  • Przedsiębiorstwo Drogowe ZIAJKA ZBIGNIEW - Wrocław.

mlagiewniki.JPG  Skrzyżowanie w Łagiewnikach tworzą drogi krajowe nr 8 i nr 39 o wysokim znaczeniu zarówno w krajowym jak i regionalnym oraz droga wojewódzka nr 384. Skrzyżowanie położne jest w centralnej części miejscowości Łagiewniki, w bezpośredniej bliskości zwartej zabudowy mieszkaniowej oraz obiektów użyteczności publicznej (dom kultury, zajazd – restauracja, sklepy, bank i kościół).

mlagiewniki_mapa.JPG  Skrzyżowanie to charakteryzuje się zwiększonym poziomem wypadkowości. Obecna geometria i oznakowanie powoduje złą percepcję skrzyżowania przez kierowców i wywołuje niepewność przy jego przejeździe. Stan taki sprzyja podejmowaniu błędnych decyzji przez kierujących pojazdami uczestników ruchu. Główną przyczyną wypadków było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze oraz w obrębie skrzyżowania. Ponadto na skrzyżowaniu odbywa się duży ruch pieszy i rowerowy, stąd odnotowano dużą liczbę zdarzeń drogowych z udziałem pieszych.

W ramach planowanej inwestycji przewidziano wyposażenie skrzyżowań w sygnalizację świetlną, skorygowanie geometrii wlotu drogi krajowej nr 39 oraz skanalizowanie prawoskrętu z drogi krajowej nr 8 w drogę wojewódzką. Przewidziano również przebudowę drogi krajowej numer 8. 

Zakres przebudowy obejmuje m.in.:

  • wydzielenie na DK 8 dodatkowego pasa ruchu dla pojazdów skręcających w lewo,
  • budowę wysp rozdzielających kierunki ruchu na wlotach podporządkowanych,
  • poszerzenie jezdni dróg krajowych wraz ze wzmocnieniem konstrukcji,
  • korektę łuków poziomych w obrębie skrzyżowania z ulicami Przemysłową i Lipową,
  • przebudowę zatoki autobusowej,
  • budowę przejść dla pieszych,
  • remont nawierzchni na ciągach pieszych,
  • oznakowanie pionowe i poziome skrzyżowania,
  • modernizację odwodnienia,
  • przebudowę kolidującego uzbrojenia.

Kwota brutto umowy  wynosi 1,7 mln zł brutto. z czego 61 % dofinansowane zostanie przez Unię Europejską w ramach Sektorowego P{programu Operacyjnego Transport.

Cały projekt zgłoszony do współfinansowania ze SPOT zakłada przebudowę 25 niebezpiecznych skrzyżowań w całej Polsce. Zostały one wybrane po szczegółowych analizach ruchu i wypadkowości. Prace te zakładają między innymi ograniczenie prędkości i uspokojenie ruchu w obszarze skrzyżowania, wzrost czytelności układu skrzyżowania, maksymalne rozdzielenie i ograniczenie liczby punktów kolizji na skrzyżowaniu, poprawę przepustowości i płynności ruchu na skrzyżowaniu, a także zapewnienie właściwych (bezpiecznych) warunków ruchu pieszych w obrębie skrzyżowania.

Koszt realizacji całego projektu wynosi 71 mln złotych. 61% tej kwoty pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ramach SPOT realizuje 12 innych projektów. Są to:

  1. Przebudowa drogi krajowej numer 68 na odcinku Kukuryki - Wólka Dobryńska - www.Kukuryki.pl
  2. Przebudowa drogi krajowej numer 3 na odcinku Sulechów - Racula - www.SPOT.Racula.pl
  3. Budowa obwodnicy miejscowości Kobylanka, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu drogi krajowej numer 10 - www.iue.pl/kmz
  4. Przebudowa drogi krajowej numer 7 na odcinku Elbląg - Jazowa www.Jazowa-Elblag.pl
  5. Budowa autostrady A6 na odcinku Klucz - Kijewo - www.iue.pl/a6
  6. Budowa obwodnicy miejscowości Hrebenne
  7. Przebudowa drogi krajowej numer 22 na odcinku Elbląg - Grzechotki
  8. Budowa obwodnicy i mostu w Puławach
  9. Modernizacja autostrady A4 na odcinku Balice - Opatkowice
  10. Obwodnica Grójca w ciągu drogi krajowej numer 7
  11. Przebudowa drogi krajowej numer 7 na odcinku Grójec - Białobrzegi
  12. Przebudowa drogi krajowej numer 7 na odcinku Białobrzegi - Jedlińsk

Całkowita wartość tych projektów wynosi niemal 3 miliardy złotych, z czego ponad 2 mld pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej, a reszta ze źródeł Krajowego Funduszu Drogowego.