Sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce określona jest rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 roku w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. Nr 128, poz. 1334), w którym dla drogi ekspresowej S-8 przyjęto obowiązujący obecnie zapis: Wrocław (Psie Pole) - Kępno - Sieradz - A1 (Łódź) ... A1 (Piotrków Trybunalski) - Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Zambrów - Choroszcz - Knyszyn - Korycin - Augustów - Budzisko - granica państwa (Kowno). Przebieg ten na odc. Wrocław – A1 został ustalony bez żadnych analiz i studiów porównawczych wzdłuż drogi krajowej nr 14. Zapis ten jest niezgodny z przebiegiem sieci TEN co może uniemożliwić przeznaczenie na ten przebieg środków z FS.
Na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad (KOPI) w dniu 28 czerwca 2006 r. rozpatrywane było „Studium techniczno – ekonomiczne z elementami studium wykonalności dla drogi ekspresowej S-8, odc. Wieruszów – autostrada A-1”. W wyniku dyskusji KOPI podjęła uchwałę o uzupełnieniach w „Studium …”, między innymi o analizę porównawczą trzech wariantów dla trasy, opisanych w punkcie II Protokołu KOPI. Uzupełnione „Studium…” przedłożone zostanie KOPI do ponownego rozpatrzenia w terminie do 30 września 2006 r.
Decyzja o wskazaniu najkorzystniejszego, w ocenie KOPI, wariantu trasy S-8 może być podjęta dopiero na kolejnym posiedzeniu KOPI. Jeśli wariant ten różnić się będzie od określonego rozporządzeniem RM z 15 maja 2004 r., to wprowadzeniu nowego przebiegu wymagać będzie nowelizacji rozporządzenia po decyzji resortu, że zmiana taka jest uzasadniona.
Realizacja obwodnic wokół Łodzi (zachodniej i południowej) w klasie dróg „S” może być realizowana odrębnie niezależnie od wyboru wariantu i GDDKiA ma zamiar wywiązać się z podpisanego porozumienia.