Po analizie raportu przedstawionego mi przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad podjąłem decyzję o rekomendowaniu Radzie Ministrów zakończenia negocjacji z firmą Gdańsk Transport Company S.A. dotyczących budowy autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy – Toruń – powiedział Minister Transportu i Budownictwa Jerzy Polaczek podczas briefingu 10 marca br. w siedzibie MTiB.
Minister wymienił ekonomiczne podstawy podjęcia tej decyzji:
- zbyt wysoki koszt realizacji inwestycji przedstawiony przez GTC dla II etapu - koszt budowy 7,4 mln euro za kilometr uwzględniający budowę obiektów inżynieryjnych;
- koszty eksploatacji powodujące wieloletnie obciążenie Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu konieczności stosowania wypłat z KFD pokrywających koszt ruchu pojazdów ciężarowych oraz konieczności pokrywania z KFD różnicy pomiędzy osiągniętym przychodem, a wysokością spłaty kredytów powiększonych o zysk GTC S.A.
Przyjęcie przez Radę Ministrów rekomendacji Ministra Transportu i Budownictwa będzie oznaczało budowę autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy – Toruń w systemie tradycyjnym.
Zalety wynikające z budowy odcinka autostrady A1 Nowe Marzy – Toruń w systemie tradycyjnym według Ministra Jerzego Polaczka to:
- oszczędności wynikające z realizacji inwestycji na odcinku Grudziądz – Toruń w systemie tradycyjnym (kilkadziesiąt mln euro), nawet po uwzględnieniu odszkodowania dla GTC w wysokości 10 mln euro;
- uzyskanie przez GDDKiA niższych cen rynkowych;
- realizowanie autostrady od początku w pełnym standardzie autostrady płatnej i całkowite odstąpienie od stosowanych dotychczas praktyk etapowania;
- poprawienie zaprojektowanej autostrady uwzględniające natężenie ruchu pojazdów ciężarowych;
- niski koszt finansowania przez GDDKiA.
Na pytania dziennikarzy odpowiadali również Podsekretarz Stanu w MTiB Piotr Stomma oraz Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tadeusz Jastrzębski.