W trakcie wizyty dziennikarze mogli zobaczyć, jak postępują prace na budowie, na której zaawansowanie rzeczowe wynosi aktualnie ok. 9%.
Pierwsze prace w terenie wykonawca rozpoczął w lipcu br. i aktualnie realizuje je zgodnie z harmonogramem.
W ramach robót drogowych wykonawca, konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag, prowadzi prace przy odhumusowaniu oraz wzmocnieniu dróg obsługujących. Kontynuowane są roboty przy wykopach wraz z profilowaniem skarp oraz prace ziemne.
Ponadto prowadzone są prace przy dwóch obiektach mostowych. Na jednym z obiektów trwa betonowanie korpusu przyczółków.
W ramach robót branżowych wykonawca kontynuuje prace związane z przebudową sieci wodociągowej, sanitarnej oraz gazowej.
Nowy odcinek będzie przedłużeniem istniejącej dwujezdniowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w kierunku autostrady A4. Od ronda, jakie powstanie w ciągu DK40, trasa pobiegnie nowym śladem omijając Sławięcice oraz Ujazd i włączając się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego na terenie gminy Rudziniec.
Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie to jednojezdniowa droga z dodatkowym naprzemiennym pasem do wyprzedzania (2+1), a od tego skrzyżowania - czyli niemal połowy długości obwodnicy - o przekroju tradycyjnym w układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach.
Wybudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
W ramach inwestycji powstanie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda.
Projektowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa opolskiego i śląskiego, na terenie gmin Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec.
Wartość umowy z wykonawcą wynosi 220 mln zł, a planowany termin zakończenie prac to IV kwartał 2022 r.