Dziś poznaliśmy oferty w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 Kuźnica - Sokółka o długości 10,55 km, oraz – w ramach tego zadania - dwujezdniowego odcinka drogi krajowej nr 19 klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego) o długość 5,25 km, w pobliżu przejścia granicznego w Kuźnicy. To “geograficznie” pierwszy odcinek S19, albowiem zgodnie z kilometrażem „eska” liczona jest właśnie od granicy Polski i Białorusi w Kuźnicy.
W przetargu ogłoszonym 7 września br. wpłynęło siedem ofert, z których najtańszą złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR z Zawiercia – 448,95 mln zł (28,42 mln zł za kilometr). Z kolei najwyżej, bo na 589,09 mln zł, wyceniło kontrakt konsorcjum firm Unibep i Budrex. Wszystkie oferty mieszczą się w naszych szacunkach, które opiewają na kwotę 832,09 mln zł. Komisja przetargowa rozpoczęła analizę i weryfikację złożonych ofert.
Budowa ruszy za dwa lata
Cała inwestycja (w sumie 15,795 km) ma być zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy na realizację tej inwestycji zaplanowano na I kwartał przyszłego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz - co za tym idzie - rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kw. 2022 r. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na I kwartał 2025 r.
Przetarg obejmuje budowę odcinka DK19 (klasa GP) od samego przejścia granicznego do węzła Kuźnica (5,25 km) oraz odcinka drogi ekspresowej S19 - od węzła Kuźnica do węzła Sokółka Północ (10,55 km). Całość od północy omija miasto, dzięki czemu wyprowadzony zostanie z Kuźnicy ruch tranzytowy z i do przejścia granicznego.
Będą miejsca dla pojazdów czekających na odprawę
Droga ekspresowa S19 ma być dwujezdniowa (po dwa pasy w obu kierunkach) i przystosowana do ciężkiego ruchu - nośność 11,5 tony/oś. Przy samym przejściu granicznym zaplanowano sześć pasów ruchu (dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe). Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy nawierzchnia asfaltowa) wybierze wykonawca.
Przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na kierunku wjazdowym do Polski – MOP Popławce, na kierunku wyjazdowym – MOP Wojnowce. Na MOP-ie wyjazdowym z Polski przewidziano aż 827 stanowisk postojowych dla samochodów ciężarowych, umożliwiając oczekiwanie na odprawę graniczną oraz 210 stanowisk dla aut osobowych.
Dwa węzły
Na ekspresowej części inwestycji powstaną dwa węzły:
* Kuźnica – na tym węźle istniejąca obecnie droga krajowa nr 19 (docelowo - droga wojewódzka) będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. Węzeł obsłuży relacje Kuźnica - Sokółka oraz Kuźnica - Białystok.
* Sokółka Północ – istniejąca droga krajowa nr 19 będzie krzyżować się na tym węźle z drogą ekspresową S19. Węzeł obsłuży relację Kuźnica - Sokółka. Zadanie obejmować będzie również budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym mostu nad rzeką Łosośna oraz jednego wiaduktu kolejowego.
Harmonogram prac
* 22 października 2020 r. - otwarcie ofert
* I kwartał 2021 r. - planowany termin podpisania umowy
* I kwartał 2022 r. - planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID
* III kwartał 2022 r. - planowane uzyskanie decyzji ZRID
* 2022-2025 - planowane lata realizacji robót budowlanych