Schron bojowy SP-96 znajdujący w pobliżu parkingu w Witramowie kolidował z budową drugiej jezdni drogi ekspresowej S-7. Na jego rozbiórkę nie zezwolił Wojewódzki Konserwator Zabytków. Stanęliśmy więc przed wyborem: zmienić przebieg drogi lub przenieść schron. Dużo tańszym rozwiązaniem okazało się przeniesienie bunkra, ponieważ zmiana przebiegu drogi wiązałby się z wydłużeniem trasy i zbliżeniem jej do zabudowań, co z kolei skutkowałoby koniecznością budowy ekranów akustycznych. To wszystko podniosłoby koszt inwestycji o dziesiątki milionów złotych, natomiast operacja przeniesienia schronu kosztowała ok. 2 mln zł.
Schron SP-96 waży 464 tony. Żeby możliwe było przeniesienie go w całości, został obudowany stalową klatką o wadze 66 ton i wymiarach dł. – 12m, szer. – 11 m, wys. – 6 m. Klatkę z bunkrem podniosły dwa żurawie gąsienicowe, każdy o udźwigu ok. 500 ton i nastepnie przeniosły w miejsce odległe od drogi o ok. 50 m. Klatka z bunkrem przenoszona była na minimalnej możliwej wysokości.
Operacja przeniesienia schronu wykonana została w ramach zadania „Budowa drogi ekspresowej S-7 na odcinku Olsztynek-Nidzica wraz z budową obwodnicy Olsztynka w ciągu drogi ekspresowej S-51”. Inwestycja polega na budowie ok. 26 km odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S-7 o przekroju poprzecznym 2x2 z szerokim pasem dzielącym umożliwiającym rozbudowę drogi do przekroju poprzecznego 2x3 oraz ok. 5 km obwodnicy Olsztynka w ciągu drogi ekspresowej S-51 o przekroju poprzecznym jak dla S-7.
04.11.2010