Droga ekspresowa S5 - sprawdzamy stan jej realizacji

W swoim docelowym układzie droga ekspresowa S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z bazowymi elementami sieci drogowej kraju, stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych na poziomie europejskim.  



GDDKiA

- Droga ekspresowa S5 należy do najdłuższych w kraju. To droga biegnąca przez Wrocław, Poznań i Bydgoszcz, a docelowo połączy Świdnicę na Dolnym Śląsku i Ostródę w woj. warmińsko-mazurskim. Na wielu odcinkach tej drogi trwają prace budowlane, na inne prowadzimy prace przygotowawcze. Rząd rozszerzył finansowanie Programu Budowy Dróg Krajowych, m.in. z myślą o budowie kolejnych odcinków S5 - powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.  

  

- W pierwszej połowie października udostępniliśmy kierowcom około 18-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 od węzła Szubin Północ do węzła Żnin Północ. To kolejny fragment S5, który przybliża nas do ukończenia szybkiego i bezpiecznego połączenia drogowego między Bydgoszczą a Poznaniem. Nie zatrzymujemy się i przygotowujemy już kolejne ważne połączenie w ramach S5. W 2020 r. zakończyliśmy I etap, czyli Studium Korytarzowe dla odcinka od Ostródy do Nowych Marz - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.   

   

- Po uzyskaniu akceptacji dla konkretnego korytarza lub wersji powstałej z kilku z nich, oraz zapewnieniu finansowania, będziemy mogli ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentacji i kontynuować nasze prace. Później kolejne etapy przygotowania inwestycji i realizacji - dodał Szef GDDKiA.  

 

  • województwo kujawsko - pomorskie  

Nowe Marzy - Świecie Południe (23,3 km)  

Nowy wykonawca prowadzi prace w terenie. W związku z wejściem w kolejny etap inwestycji od poniedziałku, 12 października br., nastąpiły kolejne zmiany organizacji ruchu, o których więcej pisaliśmy tu: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39545/Uwaga-kierowcy-Kolejna-zmiana-organizacji-ruchu-w-obrebie-wezla-Nowe-Marzy  

  

Świecie Południe - Bydgoszcz Północ (22,4 km)  

Prowadzone są prace z zakresu zbrojenia płyt przejściowych, wykonania kanalizacji, przejść dla zwierząt. W wielu miejscach wymagane są prace z zakresu przygotowania podłoża.  

  

Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec (14,7 km)  

Po udostępnieniu odcinka 23 grudnia 2019 r. trwają prace wykończeniowe. Ze względu na to na całej długości prędkość ograniczona jest do 80 km/h i ustawiono znaki ostrzegające przed dziką zwierzyną. W ostatnich dniach wykonawca zastosował tymczasowe instalacje nawadniające w celu posadzenia trawy w przeznaczonych do tego miejscach.  

  

Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Zachód (13,5 km)  

Zawansowanie rzeczowe na ten moment wynosi 79,25 proc. O postępie prac świadczą m.in. zadania, które zostały przeprowadzone w miejscowości Osówiec w ubiegłym tygodniu, gdzie wprowadzono końcowy etap tymczasowej organizacji ruchu. Prace polegały na frezowaniu oraz wykonaniu nawierzchni docelowej wiaduktu drogowego przebiegającego w tamtym rejonie S5. Otwarcie odcinka powinno nastąpić jeszcze w tym roku.  

  

Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ (9,7 km)  

Zaawansowanie rzeczowe wynosi ponad 20 proc. i prowadzone są prace ziemne oraz zbrojenia na niektórych obiektach. W ubiegłym tygodniu postępowały prace związane między innymi z wykonywaniem wykopów i nasypów, odhumusowaniem, stabilizacją warstw pośrednich nasypu, układaniem kostki betonowej i krawężników betonowych oraz korytek ściekowych.   

  

Szubin Północ - Żnin Północ (19,3 km)  

Na tym odcinku wykonawca wykazuje już 87,25 proc. zaawansowania rzeczowego. Prowadzi prace na końcowym odcinku w okolicach węzła Szubin Północ przy tzw. “kaczym dołku”, czyli 300-metrowym odcinku, który wymagał dodatkowego przygotowania gruntu pod nową nawierzchnię. W Wąsoczu trwa montaż dachu budynku warsztatowo-garażowym oraz elewacji Obwodu Utrzymania Ruchu. Odcinek został udostępniony kierowcom 12 października br. z tymczasowym ograniczeniem prędkości, które powinno zniknąć przed końcem roku.  

  

Żnin Północ - Mieleszyn (granica woj. kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego) (25,1 km)  

Droga została ukończona i znajduje się w okresie gwarancji. Otwarcie nastąpiło w grudniu ubiegłego roku. Wykonawca robót było konsorcjum firm KOBYLARNIA i MIRBUD.  

  

Ponadto wykonaliśmy już pierwszy krok do połączenia Ostródy z Wrocławiem ekspresową S5. Na początku października br. odbyła się prezentacja Studium korytarzowego S5 Nowe Marzy - Ostróda, które zawiera cztery warianty korytarzy, każdy o szerokości kilku kilometrów. W jednym z tych korytarzy wyznaczone zostaną warianty przyszłej drogi ekspresowej mającej połączyć autostradę A1 i drogę S7, a tym usprawnić połączenie woj. kujawsko-pomorskiego z Warmią i Mazurami. Więcej o tym wydarzeniu można przeczytać tutaj: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39513/Pierwszy-krok-do-polaczenia-Ostrody-z-Wroclawiem-ekspresowa-S5-Studium-korytarzowe-kompletne  

GDDKiA 

  • województwo wielkopolskie 

W Wielkopolsce oddano użytkownikom ruchu w sumie 160 kilometrów ekspresowej, dwujezdniowej drogi S5 w następujących odcinkach:  

  

  • Kleszczewo (A2) - Gniezno o długości 35 km  
  • Kaczkowo - Korzeńsko o długości 29 km wraz z 9 km obwodnicą Bojanowa i Rawicza, w tym 6,5 km na terenie województwa dolnośląskiego  
  • Gniezno - Mieleszyn o długości ponad 18 km  
  • Radomicko - Leszno Południe i Leszno Południe - Kaczkowo z łącznikiem do Leszna o łącznej długości 29 km  
  • Poznań - Wronczyn długości około 16 km  
  • Wronczyn - Kościan Południe długości prawie 19 km  
  • Kościan Południe - Radomicko długości prawie 16 km  

      

Nowe odcinki S5 pozwoliły kierowcom na bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróżowanie pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem, skracając czas przejazdu do ok. 1,5 godziny.  

  

Wszystkie inwestycje realizowane w ramach budowy drogi ekspresowej S5 w Wielkopolsce zostały ukończone. Wiele z nich wykonano w terminie lub nawet przez umownym terminem realizacji.  

W ten sposób cała droga ekspresowa S5 w województwie wielkopolskim o długości ponad 160 km i wartości inwestycyjnej około 5,5 mld złotych została zrealizowana, a Poznań i Wrocław dołączyły do par miast bezpośrednio skomunikowanych drogami szybkiego ruchu.  

  

Głównym zadaniem drogi ekspresowej S5 jest skrócenie czasu podróży, a także zwiększenie bezpieczeństwaużytkowników drogi i mieszkańców przyległych miejscowości.  

  

Planując podróż, zawsze warto sprawdzić trasę, możliwe miejsca odpoczynku oraz lokalizacje dostępnych stacji benzynowych. Pamiętajmy, że przy drogach krajowych łatwiej znaleźć miejsce odpoczynku (np. parking leśny, parkingi przy barach, restauracjach czy nawet marketach) oraz stację paliw i sklep. Podróżując podróż drogą ekspresową lub autostradą, musimy pamiętać, że nie wszędzie i zawsze możemy się zatrzymać. Przy tego typu drogach wyznaczone są specjalne miejsca, tzw. MOP-y (Miejscach Obsługi Podróżnych), gdzie w zależności od kategorii dostępne są różnego rodzaju udogodnienia dla kierowców - parkingi, toalety, stacje paliw, bistro, restauracje czy miejsca noclegowe.   

Na trasie z Poznania przez Gniezno w kierunku województwa kujawsko-pomorskiego kierowcy mogą korzystać z MOP-ów: Łubowo, Pierzyska, Siekierki oraz Czerlejno.   

    

W województwie wielkopolskim, jadąc drogą S5 w kierunku Wrocławia od Poznania, kierowcy mogą zatrzymać się i odpocząć na MOP-ach: Kokorzyn, Gołanice, Trzebosz, Folwark. Trwa budowa MOP Wronczyn w ramach budowy drogi ekspresowej S5 Poznań - Wronczyn.  

Ogłosiliśmy także postępowanie przetargowe na dzierżawę MOP Kokorzyn. Termin składania ofert został wyznaczony na 6 listopada 2020 r.   

W pierwszym półroczu przyszłego roku kierowcy będą mogli zatankować na MOP Folwark.   

  

Na trasie pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem, w woj. wielkopolskim, kierowcy mogą zatrzymać się na MOP-ach: Dębno Polskie, Golina Wielka, Wilkowice, Sierakowo. Trwa budowa MOP Zamysłowo. Ogłosiliśmy postępowanie na dzierżawę MOP Sierakowo. Termin składania ofert został wyznaczony na 6 listopada 2020 r.  ​Po raz czwarty ogłosiliśmy postępowanie dotyczące dzierżawy MOP kategorii III Wilkowice przy drodze S5 Poznań - Wrocław w kierunku Poznania. Termin składania ofert został wyznaczony również na 6 listopada 2020 r.   

W pierwszym półroczu przyszłego roku dzierżawca umożliwi tankowanie pojazdów na MOP Golina Wielka.   

 

  • województwo dolnośląskie

Korzeńsko - Wrocław  

Od 2017 roku kierowcy mogą korzystać z prawie 50-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S5 od Wrocławia do Korzeńska (granica z woj. dolnośląskiego i wielkopolskiego). Na odcinku funkcjonuje sześć węzłów drogowych oraz Miejsca Obsługi Podróżnych Wisznia Mała i Morzęcino.  

  

Bolków (S3) - Sobótka (S8)  

Nowy odcinek drogi ekspresowej S5 będzie przebiegał od węzła Bolków na istniejącej drodze ekspresowej S3 do połączenia z przyszłą drogą ekspresową S8.   

W lipcu br. zakończył się pierwszy etap prac projektowych związany z opracowaniem Studium korytarzowego dla autostrady A4 Wrocław-Krzyżowa i Studium Korytarzowego dla drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków. Podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych do dalszych prac projektowych zarekomendowano dwie kombinacje przebiegu korytarzy A4 i S5. W obu kombinacjach S5 przebiega w takim samym korytarzu.  

  

We wrześniu 2019 r. Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, dzięki temu możliwe było rozpoczęcie prac przygotowawczych dla realizacji tego odcinka S5. Obecnie przygotowywane są materiały do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla autostrady A4 i drogi ekspresowej S5 Sobótka-Bolków.  

Więcej na www.A4sk.pl  

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.