Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w województwie przygotowanych jest 160 pługów lemieszowych, 17 pługów wirnikowych, 36 solarek, 37 piaskarek, 5 unimogów.
W tej chwili w magazynach w województwie warmińsko-mazurskim znajduje się 8 tys. ton soli, 3 tys. materiałów zapewniających szorstkość jezdni zimą. Wzdłuż dróg krajowych ustawimy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada wyłącznie za stan dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, techniczne przygotowania do zimy rozpoczyna wiosną każdego roku. Podczas objazdu tras oceniany jest stan techniczny nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, drogowcy udrażniają rowy i ścieki przykrawężnikowe, które będą odprowadzać wodę z topniejącego śniegu, a także remontują uszkodzoną nawierzchnię. Przy drogach biegnących w miejscach zagrożonych powstawaniem zasp montowane są natomiast siatki z tworzyw sztucznych, które przeciwdziałają nawiewaniu śniegu na jezdnię. W bazach GDDKiA do pracy przygotowany jest sprzęt: solarki i piaskarki, pługi lemieszowe i pługi wirnikowe, równiarki, spycharki, ładowarki. Pojazdy muszą być gotowe w ciągu godziny od chwili podjęcia decyzji o przystąpieniu do akcji odśnieżania lub usuwania śliskości. Pługi, piaskarki i solarki, które wyruszą zimą na trasy, są wyposażone w nadajniki GPS. Dzięki temu w dowolnym momencie osoby zarządzające akcją w regionie będą mogły sprawdzić, gdzie jest dany pojazd, jaką trasę przejechał, a nawet jaką czynność wykonuje. Nowoczesne czujniki powiadomią bowiem czy maszyna ma opuszczony pług lub włączony wirnik rozsypujący sól lub piasek z solą.
Drogowcy do zarządzania zimową akcją wykorzystywać będą też stacje meteorologiczne oraz kamery. Stale monitorują one sytuację i ułatwiają ocenę panujących na trasach warunków jazdy. Obraz z kamer jest dostępny dla wszystkich internautów. Wystarczy odwiedzić serwis dla kierowców na stronie www.archiwum.gddkia.gov.pl.
27.10.2010