Szukamy wykonawców budowy ponad 63 kilometrów autostrady A2 na wschód od Warszawy. Dziś do publikacji skierowaliśmy pierwsze ogłoszenie o zamówieniu, a trzy kolejne przekażemy w najbliższych tygodniach. AKTUALIZACJA: od 3 listopada ogłoszenie o przetargu jest widoczne na platformie zakupowej pod linkiem https://gddkia.eb2b.com.pl/open-auctions.html pod numerem Id 216301.
- Dotrzymujemy słowa. Niedawno otworzyliśmy autostradę A2 od Warszawy do obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Obecnie w realizacji jest większość odcinków od Mińska Mazowieckiego do Siedlec. Dzisiaj ogłaszamy pierwszy przetarg na odcinek autostrady na wschód od Siedlec. Autostrada A2 zostanie doprowadzona do Białej Podlaskiej w 2024 r., a do granicy państwa w 2025 r. - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Ruszamy z przetargami na kolejne ponad 63 kilometry A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską. Zaczynamy od pierwszego, prawie 19 kilometrowego zadania, które zaczyna swój bieg za obwodnicą Siedlec. Przyszła trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą pod dobudowę w przyszłości trzeciego pasa. Zależy nam, aby jak najszybciej domknąć A2 do granicy państwa z Białorusią. Pracujemy też nad zwiększeniem przepustowości A2 na zachód od Warszawy, gdzie przygotowujemy dokumentację na dobudowę kolejnego pasa ruchu - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
A2 po nowym śladzie
Pierwszy przetarg na zaprojektowanie i budowę dotyczy prawie 19-kilometrowego fragmentu A2 pomiędzy węzłem Siedlce Zachód (Swoboda) a rejonem miejscowości Malinowiec (km 580+190).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co oznacza, że postępowanie zostanie wszczęte w najbliższych dniach.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa prawie 19 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Wybudowany zostanie węzeł Borki. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Harmonogram
Postępowanie będzie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego.
Termin składania ofert został wyznaczony na 16 grudnia 2020 r.
Planowane podpisanie umowy z wykonawcą: maj 2021 r.
Dbamy o konkurencyjność
To kolejny przetarg, w którym dajemy potencjalnym wykonawcom możliwość wyboru rodzaju nawierzchni, czyli sami mogą zdecydować czy trasę główną zbudują betonową czy bitumiczną. Oznacza to, że firma przystępująca do przetargu będzie mogła zastosować technologię, w której się specjalizuje i pod tym kątem dostosować ofertę. Te nowe zapisy w dokumentach przetargowych wprowadziliśmy latem 2019 roku.
A2 od węzła Lubelska do granicy państwa
W sierpniu 2020 r. oddaliśmy do ruchu ponad 15 km A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego.
Wiosną tego roku zawarte zostały kontrakty na dwa kolejne odcinki autostrady pomiędzy węzłami: Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. W przypadku środkowego odcinka węzeł Groszki - węzeł Gręzów toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót. W listopadzie br. planujemy wybrać najkorzystniejszą ofertę.
Trwają przygotowania do realizacji ostatniego etapu autostrady A2 od Białej Podlaski do granicy z Białorusią. Dla ok. 32-kilometrowego odcinka trwa proces odbiorowy koncepcji programowej. Po pozyskaniu finansowania niezwłocznie przystąpimy do dalszych prac związanych z realizacją zadania.
A2 Łódź - Warszawa zyska dodatkowy pas ruchu
W województwie łódzkim i mazowieckim trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej poszerzenia autostrady A2 na długości ok. 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu. Równocześnie Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Łodzi i Warszawie prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowych w tym zakresie.
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu.
Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”. Zakładamy, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.