Budowa szesnastki na Mazurach jest możliwa
Dzięki zdobytej w wyniku inwentaryzacji przyrodniczej wiedzy autorzy opracowania –eksperci przyrodnicy wykonujący opracowanie pod kierunkiem Jerzego Łaźniewskiego (Firma ACER), w końcowych wnioskach wytypowali do dalszych etapów prac nad inwestycją warianty z najmniejszą liczbą kolizji środowiskowych najwyższej rangi i jednocześnie o największych możliwościach zastosowania w czasie budowy i eksploatacji środków minimalizujących negatywny wpływ.

Na dalszych etapach procedury oceny oddziaływania na środowisko winno się zatem analizować przebieg, który w jak najmniejszym stopniu ingeruje w środowisko przyrodnicze – a w miejscach, gdzie te kolizje się pojawią – przewidzieć w przyszłym projekcie budowlanym środki minimalizujące negatywne oddziaływanie na ekosystemy – zarówno na etapie budowy, jak i w czasie późniejszej eksploatacji drogi.

 

Warunkiem koniecznym tej inwestycji jest więc  staranny dobór korytarza drogi oraz zaprojektowanie szeregu zabezpieczeń (w tym przejść dla zwierząt zapewniających utrzymanie korytarzy migracyjnych) w celu zminimalizowania negatywnych skutków inwestycji na środowisko przyrodnicze. Spełnianie takich warunków to standard w działaniach GDDKiA. 

 

Pojawiające się w ostatnim czasie informacje medialne o niszczycielskim wpływie rozbudowy drogi krajowej nr 16 od Mrągowa do Ełku na mazurską przyrodę oraz możliwym zablokowaniu tej inwestycji dezinformują opinię publiczną i stwarzają nieprzychylny klimat dla dalszych analiz techniczno - ekonomiczno - środowiskowych.

 

Ukazujące się publikacje podkreślają fakt ingerencji każdego z proponowanych wariantów drogi w obszary cenne środowiskowo, przedstawiając to jako główny wniosek zakończonej właśnie inwentaryzacji przyrodniczej.  Tymczasem to świadomość zagrożeń jakie może spowodować  droga dla chronionych gatunków i siedlisk była powodem decyzji inwestora o jak najdokładniejszym zbadaniu  terenu przyszłej  inwestycji. Nie wniosek więc, a punkt wyjścia blisko trzyletniej pracy zespołu naukowców. Efektem tej pracy jest olbrzymie w swych rozmiarach opracowanie, które poza celem, jakim było szukanie korytarzy dla drogi, pozwoliło pozyskać dużą wiedzę przyrodniczą.

 

Przypominamy, że procedura wyboru wariantu przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo – Orzysz - Ełk została wszczęta w 2008 roku. Analizowano wówczas 16 wariantów i od marca do sierpnia 2008 roku wykonano dla nich inwentaryzację przyrodniczą, która wykazała brak możliwości wyboru wariantu bezkolizyjnego pod względem najcenniejszych elementów przyrodniczych. Silny był również nacisk społeczny, aby przeanalizować dodatkowe, zaproponowane w toku konsultacji warianty przebiegu trasy.

 

Olsztyński Oddział GDDKiA zdecydował, aby w 2009 roku przeprowadzić analizę nowych, wcześniej nierozpatrywanych wariantów oraz wykonać korektę wariantów ubiegłorocznych. Wykonawca opracowania, firma DROMOS z Olsztyna, zaproponował do analizy kolejne 25 odcinków, co w połączeniu z opracowanymi w 2008 roku szesnastoma daje łącznie 41 wariantowych odcinków w obrębie kilku korytarzy rozpatrywanych w procedurze wyboru nowego przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Sorkwity - Mrągowo – Orzysz - Ełk.

 

Dla wszystkich wariantów wykonano inwentaryzację przyrodniczą, której celem było wykazanie istnienia lub braku chronionych siedlisk i stanowisk roślin chronionych oraz określenie zagrożeń, jakie może spowodować budowa drogi w rejonie objętym ochroną w ramach europejskiej sieci Natura 2000.

 

W czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej analizami objęto łącznie 41 wariantowych odcinków inwestycji, łączących miejscowość Sorkwity znajdującą się na początku przewidywanego do rozbudowy odcinka drogi krajowej nr 16 i położony na jej końcu Ełk. Są to miejscowości odległe od siebie w linii prostej o ok. 80 km. Zaproponowane do analiz przebiegi, dające się pogrupować w kilka zbiorczych korytarzy, oddalone są maksymalnie od siebie w kierunku północ-południe na odległość ok. 20 km.

 

Inwentaryzacja przyrodnicza polegała na wielokrotnych wizjach lokalnych na terenie przyszłej inwestycji, zbieraniu danych na temat terenu przewidzianego pod budowę drogi w organach samorządu lokalnego, administracji lasów państwowych oraz instytucjach branżowych jak Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie, Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Konserwator Zabytków, Polski Związek Łowiecki Zarząd Okręgu w Olsztynie, lokalne Nadleśnictwa.

 

Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej przedstawiono w opracowaniu, które zawiera:

·  charakterystykę przyrodniczą obszarów w rejonie inwestycji,

·  wykaz wszystkich obszarowych form ochrony prawnej w rejonie inwestycji,

·  opis roślinności rzeczywistej i siedlisk przyrodniczych,

·  opis aktualnego stanu fauny,

·  wykaz stanowisk chronionych gatunków flory i fauny,

·  wykaz kolidujących z wariantami siedlisk chronionych,

·  ocenę najistotniejszych kolizji z elementami przyrodniczymi i krajobrazem,

· ogólną analizę porównawczą wariantów pod względem ich negatywnego wpływu
   na
środowisko przyrodnicze.


W rezultacie do dalszych etapów procedury oceny oddziaływania na środowisko wytypowano przebiegi z najmniejszą liczą kolizji środowiskowych najwyższej rangi
i jednocze
śnie warianty o największych potencjalnych możliwościach zastosowania na etapach budowy i eksploatacji środków minimalizujących negatywny wpływ. Dodatkowo, ze względu na duże poparcie społeczne, do dalszych analiz zdecydowano się dołączyć warianty, które ingerują w obszar Natura 2000 „Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo”

 

Planujemy w tym roku sporządzić dla wytypowanych wariantów raport o oddziaływaniu na środowisko, który wskaże spośród nich jeden, najlepszy do realizacji. Wariant ten  zarekomendujemy we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, który zamierzamy złożyć w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w grudniu 2010 r.

 

Poniżej zamieszczamy notatkę ze spotkania z organizacjami ekologocznymi, które miało miejsce 17 lutego 2010 r. Spotkanie dotyczyło inwentaryzacji przyrodniczej wykonanej dla budowy drogi krajowej nr 16 na odcinku Sorkwity-Orzysz-Ełk.

 

Pobierz notatkę (66.3 kB)

 

 

19.02.2010