Z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i zaleceń sanitarnych odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), na którym przyjęto Koncepcję Programową (KP) budowy S19 Iskrzynia – Miejsce Piastowe. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację zadania w systemie projektuj-buduj, co planujemy jeszcze w tym roku.
Na posiedzeniu KOPI rozpatrzono i oceniono Koncepcję Programową z pełnym rozpoznaniem geologicznym budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Iskrzynia - węzeł Miejsce Piastowe o dł. ok. 10,3 km. Udział w posiedzeniu wzięli przedstawiciele GDDKiA, Wykonawcy, organów administracji samorządowej i rządowej oraz instytucji zainteresowanych ocenianym zadaniem inwestycyjnym, a także ekspertów w zakresie osuwisk.
W Koncepcji Programowej przewidziano budowę drogi ekspresowej S19 o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z:
- węzłami drogowymi Iskrzynia i Miejsce Piastowe,
- Obwodem Utrzymania Drogowego (OUD) Miejsce Piastowe,
- obiektami inżynierskimi w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych (2 estakady, 5 wiaduktów drogowych, 11 mostów w ciągu drogi ekspresowej, przejście nad drogą S19 dla zwierząt średnich, przejście pod obiektem inżynierskim dla średnich zwierząt, przejście pod obiektem inżynierskim dla małych zwierząt)
- urządzeniami BRD oraz urządzeniami ochrony środowiska, przebudową i rozbudową kolidujących dróg poprzecznych, cieków, a także przebudową i budową infrastruktury technicznej.
Wizualizację tego odcinka S19 można zobaczyć na filmie klikając na obrazek poniżej:
W związku z tym, że droga ekspresowa S19 będzie przebiegać przez teren różnorodny i skomplikowany pod względem geologicznym, jednym z elementów KP było rozpoznanie geologiczne podłoża. W ramach Koncepcji Programowej wykonano dokumentację geologiczno-inżynierską (liczba wierceń: 1261 szt., łączny metraż wierceń: 9432,4 m, głębokość wierceń: 2,3 -25,0 m) i dokumentację hydrogeologiczną.
Na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny warunków geologiczno-inżynierskich pod kątem stopnia skomplikowania (złożoności) podłoża. Na tej podstawie stwierdzono, że w podłożu budowlanym projektowanego odcinka drogi występują zróżnicowane warunki gruntowe (przeważają odcinki o prostych oraz złożonych warunkach gruntowych, warunki skomplikowane występują na odc. w km 57+625 – 57+707 oraz 65+950 – 66+790). W oparciu o przeprowadzone prace geofizyczne stwierdzono również, że na badanym odcinku nie występują tereny osuwiskowe. Wskazano jeden obszar potencjalnie predysponowany osuwiskowo, który po pomiarach w ramach monitoringu powierzchniowego (geodezyjnego) oraz monitoringu wgłębnego uznano jako stateczny.
Kolejnym etapem będzie ogłoszenie jeszcze w tym roku przetargu na realizację w systemie projektuj-buduj tego zadania wraz z odc. Miejsce Piastowe – Dukla, które razem stanowić będą swoista obwodnicę Miejsca Piastowego.