Nowe obwodnice zyskają cztery świętokrzyskie miasta. W październiku podpisaliśmy pierwszą umowę na prace przygotowawcze dla inwestycji realizowanej w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Trwają postępowania przetargowe dla kolejnych trzech zadań w regionie zapisanych w ogłoszonym w tym roku programie.
W opracowanym w Ministerstwie Infrastruktury Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 na terenie województwa świętokrzyskiego przewidziano realizację obwodnic:
Jako pierwsza powstanie obwodnica Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42, która będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Trwa przetarg na realizację inwestycji z uwzględnieniem wykorzystania i optymalizacji istniejącej już dokumentacji projektowej Właśnie ruszyły prace przygotowawcze dla obwodnicy Chmielnika. Toczą się także postępowania przetargowe na dokumentację dla obwodnic Osieka i Starachowic.
Obwodnica Wąchocka
We wrześniu br. otworzyliśmy oferty w przetargu na realizację obwodnicy Wąchocka w systemie Projektuj i buduj. To inwestycja, dla której prowadzone były prace przygotowawcze, dlatego wyłoniony w przetargu wykonawca po opracowaniu optymalizacji projektowych przystąpi do robót budowlanych.
Obwodnica Wąchocka jest pierwszą świętokrzyską inwestycją, która będzie realizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Droga o długości około 11,7 km biec będzie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z ciasnego rynku w Wąchocku, przez co poprawi się bezpieczeństwo ruchu i komfort życia mieszkańców miasta. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 komunikującą między innymi węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.
W ramach inwestycji planowane jest wybudowanie dwujezdniowej drogi klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym), czterech skrzyżowań, w tym trzech z sygnalizacją świetlną, 11 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, podziemne przejście dla pieszych), dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie zaktualizowanie istniejącej dokumentacji projektowej z możliwością optymalizacji rozwiązań oraz wybudowanie obwodnicy w okresie 43 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych w czasie prac budowlanych. Skrócenie czasu realizacji inwestycji o 3 miesiące jest jednym z kryteriów oceny ofert złożonych w postępowaniu przetargowym. Wyłonienie tej najkorzystniejszej planowane jest w br., a podpisanie umowy z wykonawcą w I kw. 2021 r.
Obwodnica Chmielnika
W październiku podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Chmielnika w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78. W ramach rozpoczętych prac przygotowawczych opracowane zostaną warianty przebiegu nowej drogi. Wyłoniony z postępowaniu wykonawca ma za zadanie między innymi opracowanie Studium-Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, uzyskanie w ciągu trzech lat decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz przygotowanie materiałów potrzebnych do realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Dokumentację zgodnie z umową opracuje wyłoniona w przetargu firma Promost Consulting. Koszt prac przygotowawczych to blisko 2 mln złotych.
Obwodnica Chmielnika jest planowana jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości około 6 km omijająca miasto po zachodniej stronie. Podstawowym celem budowy obwodnicy Chmielnika jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu dróg krajowych 73 i 78. Inwestycja uwolni szybko rozbudowującą się miejscowość od problemów komunikacyjnych oraz poprawi jakość życia i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Droga krajowa nr 78 to ważne połączenie woj. świętokrzyskiego z aglomeracją śląską, natomiast droga krajowa nr 73 stanowi ważne połączenie regionalne pomiędzy Kielcami a autostradą A4 i woj. podkarpackim.
Obwodnica Osieka
W październiku wyłoniona została ofertę w przetargu na prace przygotowawcze dla obwodnicy Osieka, która planowana jest po południowej stronie miasta jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości ponad 3 km. Celem budowy obwodnicy Osieka jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się tam w ciągu drogi krajowej nr 79. Osiek przez lata stanowił tzw. wąskie gardło na tej trasie - ostre zakręty uniemożliwiały sprawny i bezpieczny ruch drogowy w tym miejscu. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Sandomierzem a Krakowem, poprawi też komfort życia mieszkańców Osieka.
Warianty przebiegu obwodnicy Osieka zostaną opracowane w ramach prac przygotowawczych, na które ogłoszony został przetarg. Wyłoniony w postępowaniu wykonawca opracuje w ciągu trzech lat Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, raport oddziaływania inwestycji na środowisko, a w efekcie uzyska decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, co pozwoli na przygotowanie materiałów potrzebnych do realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Wyłoniona w przetargu oferta Egis Poland opiewa na około 1,7 mln zł, a podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w listopadzie.
Obwodnica Starachowic
We wrześniu ogłoszony został przetarg na opracowanie analogicznego zakresu dokumentacji dla obwodnicy Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42. W listopadzie poznamy oferty wykonawców.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim i będzie stanowiła nowy ciąg DK42 wraz z planowaną obwodnicą Wąchocka. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Zakładany zakres inwestycji obejmuje budowę drogi klasy GP o długości około 14,6 km, zastosowanie rozwiązań mających na ceku skomunikowanie obwodnicy Wąchocka i obwodnicy Starachowic, budowę skrzyżowań jednopoziomowych umożliwiających powiązanie obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi, z ulicami miejskimi, w tym z dojazdem do Specjalnej Strefy konomicznej, z drogą wojewódzką, drogami powiatowymi i gminnymi. W ramach inwestycji planowana jest budowa dodatkowych jezdni do obsługi przyległych terenów lub przebudowa innych dróg publicznych, budowa obiektów inżynierskich (estakady, wiaduktów, mostu, przejść dla zwierząt, przepustów) oraz budowa urządzeń ochrony środowiska, elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, odwodnienia drogi, kanałów technologicznych, oświetlenia ulicznego i infrastruktury technicznej.