W ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie łódzkim obwodnice zyska pięć miejscowości: Błaszki, Brzeziny, Łowicz, Srock i Wieluń.
Obwodnica Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12
3 listopada 2020 roku poznaliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wykonanie Studium Korytarzowego i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej dla obwodnicy Błaszek w ciągu DK12. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Multiconsult Polska Sp. z.o.o z Warszawy. Opracowanie dokumentów i uzyskanie niezbędnych decyzji ma trwać 54 miesiące. Kwota, jaką wskazał wykonawca, to nieco ponad 2,9 mln. Obwodnica Błaszek to całkowicie nowa inwestycja. Dzięki niej wyprowadzony zostanie tranzyt z centrum miejscowości, która znajduje się w ciągu ważnego korytarza transportowego dla Wielkopolski, pomiędzy Sieradzem i Kaliszem. Usprawniony zostanie zatem dojazd pojazdów ciężarowych od strony korytarza drogi krajowej nr 11, drogi krajowej nr 25 oraz Kalisza do drogi ekspresowej S8 w pobliżu Sieradza, dalej w kierunku Łodzi i Warszawy. Jednocześnie nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska. Planowane lata budowy: 2027-2029.
Obwodnica Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72
3 listopada 2020 roku wybrana została najkorzystniejsza oferta w przetargu na wykonanie dokumentacji dla obwodnicy Brzezin. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Multiconsult Polska Sp. z.o.o z Warszawy. Ma ona za zadanie opracować Studium Korytarzowe i Studium Techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej i uzyskać decyzję środowiskową. Opracowanie dokumentów i uzyskanie niezbędnych decyzji ma trwać 54 miesiące. Kwota, jaką wskazał wykonawca, to blisko 3,9 mln zł. Zadaniem obwodnicy miasta będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w Brzezinach w związku z obecnym przebiegiem drogi krajowej nr 72. Jest to połączenie pomiędzy drogą ekspresową S8 Warszawa - Piotrków Trybunalski a Łodzią i korytarzem północ-południe, czyli autostradą A1. Cały ruch odbywa się tam przez ścisłą zabudowę miejską Brzezin. Budowa obwodnicy Brzezin odciąży miasto od ruchu do i z Łodzi w kierunku drogi ekspresowej S8. Poprawi się znacznie bezpieczeństwo i warunki życia mieszkańców. Planowane lata budowy: 2027-2029.
Obwodnica Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14, 70 i 92
Jeszcze w tym tygodniu poznamy oferty w przetargu na opracowanie Studium Korytarzowego i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy tego miasta. Łowicz jest szczególnym miejscem na mapie komunikacyjnej województwa łódzkiego. Położony jest w obrębie trzech dróg krajowych o numerach: 14, 70 i 92. Ruch z tych tras koncentruje się w centrum miasta. Budowa obwodnicy przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, a także odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość ulic miejskich w blisko 30-tysięcznym Łowiczu. Inwestycja bezwzględnie poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych prowadzących z jednej strony do Warszawy, z drugiej strony włączających się do autostrad A2 i A1. Planowane lata budowy: 2027-2029.
Obwodnica Srocka w ciągu drogi krajowej nr 12 i 91
Srock jest jedyną z pięciu miejscowości w woj. łódzkim ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2023, dla której były prowadzone prace przygotowawcze w ramach szerszego przedsięwzięcia, jakim jest rozbudowa drogi krajowej nr 12/91. Obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co przewidziane jest na koniec bieżącego roku. Rekomendowany przebieg przyszłej obwodnicy liczy nieco ponad 3,8 km długości. Podstawowym jej celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości z uwagi na jej umiejscowienie w centrum Polski. Droga krajowa nr 12/91 na odcinku Srock-Piotrków Trybunalski, pomiędzy autostradą A1 i drogą ekspresową S8, stanowi ważne, alternatywne do autostrady A1, połączenie Łodzi z Piotrkowem Trybunalskim. Srock narażony jest na uciążliwy ruch zarówno tranzytowy, jak i lokalny. Wyprowadzenie ruchu z zabudowań znacząco wpłynie na poprawę warunków drogowych w miejscowości i radyklaną zmianę warunków środowiska. Planowane lata budowy: 2025-2027.
Obwodnica Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45
2 listopada 2020 roku poznaliśmy oferty w przetargu na opracowanie Studium Korytarzowego i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Wielunia w ciągu DK45. Zgłosiły się cztery firmy, których oferty mieszczą się w kwocie, jaką chcemy przeznaczyć na realizację zamówienia (blisko 5,78 mln zł). Wartość złożonych ofert waha się w granicach od 3,87-5,2 mln zł. Zakładamy, że trasa zostanie wybudowana w latach 2027-2029.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Wielunia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 45. W ostatnich latach oddano do ruchu obejście Wielunia w osi wschód-zachód, w ciągu drogi krajowej nr 74. Budowa drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łodzią a Wrocławiem spowodowała jednak znaczący wzrost ruchu w osi północ-południe. Planowana inwestycja ma za zadanie zaradzić obecnej sytuacji i rosnącym potokom ruchu kierującym się z i do drogi ekspresowej S8. Na południe od Wielunia ruch rozdziela się na drogi krajowe nr 43 i 45 prowadzące do Częstochowy i autostrady A1 oraz Kluczborka i korytarza drogi krajowej nr 11, planowanej do rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej S11. Dzięki realizacji inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, polepszenie warunków bytowania, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości ruchu w Wieluniu.