Na Podkarpaciu trwa dynamiczny rozwój sieci nowych dróg. W realizacji są 64 km drogi ekspresowej S19, a kolejne 74 km znajdują się na etapie przygotowania. Na początku roku oddaliśmy do ruchu obwodnicę Sanoka (DK28), trwa budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta, a przygotowania kolejnych dróg obwodowych są w toku.
S19 Lublin-Rzeszów
W 2022 roku Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Tym samym stolica Podkarpacia będzie mieć nowe, komfortowe i bezpieczne połączenie drogowe ze stolicą Polski. Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Połączenie przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli DK9.
Na Podkarpaciu prace w terenie prowadzone są na sześciu odcinkach realizacyjnych, o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID):
S19 Rzeszów - Barwinek
W realizacji i przygotowaniu jest ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku.
S19 Rzeszów Południe - Barwinek (długość 85,2 km)
Obwodnice w budowie
W styczniu tego roku udostępniliśmy kierowcom obwodnicę Sanoka (DK28) o długości 7 km. Dzięki tej inwestycji z centrum miasta wyprowadzony został ciężki ruch tranzytowy, poprawiła się płynność ruchu w mieście, szybciej też możemy dojechać w Bieszczady.
Intensywne prace trwają na budowie obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Na ponad 15-kilometrowej trasie w ciągu drogi krajowej nr 77 wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A., prowadzi prace na całym odcinku i we wszystkich branżach. Zaawansowanie prac przekracza już 85 proc. Koszt robót to ponad 199 mln zł, a ich zakończenie planowane jest na I kwartał 2021 r.
50 proc. przekroczyło z kolei zaawansowanie prac na rozbudowywanym odcinku drogi krajowej nr 94 Łańcut - Głuchów o długości 5,8 km (tzw. obwodnica Łańcuta), gdzie wykonawca m.in. na DK94 oraz jezdniach dodatkowych prowadzi prace związane z wykonaniem warstw konstrukcyjnych oraz bitumicznych i brukarskich. Zakończenie inwestycji o wartości ponad 115 mln zł zaplanowano na wrzesień 2021 r.
W przygotowaniu jest też osiem obwodnic ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Pięć zadań jest na etapie przetargu (obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28, obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap), obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/77, obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 i obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9), a kolejne w trakcie prac przygotowawczych (obwodnica Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73, obwodnica Jasła w ciągu DK73, obwodnica Pilzna w ciągu DK73). 12 listopada br. planowane jest otwarcie ofert w przetargu na dokumentację dla budowy obwodnicy Przemyśla, a 16 listopada br. dla obwodnicy Miejsca Piastowego.
Ważnym i strategicznym zadaniem jest realizowana rozbudowa 7-kilometrowego odcinka DK28 Przemyśl - Medyka prowadzącego do przejścia granicznego z Ukrainą. Aktualnie wykonawca realizuje głównie prace związane z robotami ziemnymi, tj. rozbiórka istniejącego nasypu, ulepszanie warstw nasypu spoiwami, wykonywanie nasypów. Ponadto prowadzi prace w zakresie przebudowy oraz budowy sieci teletechnicznej i wodociągowej. Zakończenie prac zaplanowano na połowę 2022 r.
Nie tylko duże inwestycje
Inwestycje w rozwój sieci drogowej to nie tylko duże zadania, ale też realizacja mniejszych, ale nie mniej ważnych, takich jak budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, remonty mostów czy istniejących odcinków dróg.
W tym roku zakończyliśmy już kilka takich zadań, m.in. rozbudowę drogi krajowej nr 28 na odcinku Siepietnica - Trzcinica (15 km o wartości ponad 35 mln zł), rozbudowę drogi krajowej nr 9 w Rudnej Małej, budowę chodników w Tarnowskiej Woli i Jadachach w ciągu drogi krajowej nr 9, budowę ekranów akustycznych przy obwodnicy Jarosławia czy zatok autobusowych w Kamieniu.
W przyszłym roku zakończymy kolejne inwestycje m.in. likwidację osuwisk w ciągu drogi krajowej nr 19 w Tylawie i Trzcianie, rozbudowę drogi krajowej nr 77 na odcinku Gorzyce - Wólka Pełkińska - Pełkinie (8,3 km), drogi krajowej nr 84 wraz z zabezpieczeniem osuwiska w miejscowości Brzegi Dolne, rozbudowę drogi krajowej nr 84 na odcinku Lesko – Glinne, budowę chodnika w ciągu drogi krajowej nr 9 w Komorowie. W 2022 roku zakończymy przebudowę ponad 4-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 84 Sanok - Zagórz za ponad 30 mln zł.
Realizujemy również wiele zadań mostowych, poprawiając ich stan techniczny, remontując istniejące lub budując nowe obiekty. W tym roku wyremontowaliśmy już:
pięć mostów i wiaduktów (most przez rzekę Mleczka w Przeworsku DK94, wiadukt nad linią kolejową w Chmielowie DK9, wiadukt nad linią kolejową w Zarzeczy DK19, most przez rzekę Gogołówka w Kleciu DK73, most przez potok Kobyle w Domaradzu DK9);
cztery obiekty zakończymy jeszcze w tym roku (most przez rzekę Dęba w Nowej Dębie DK9, most przez rzekę San w Radymnie DK94, most przez rzekę Wisłok w Tryńczy DK77, most w Sieniawie DK28);
a cztery zakończymy w przyszłym roku (most w Stefkowej DK84, most przez rzekę Stara Wisznia w m. Duńkowicach DK94, most przez rzekę Pielnica w Zarszynie DK28, most w Jasienicy Rosielnej DK19).
W sumie jest to 13 zadań o wartości ponad 61 mln zł.