Rozwijamy sieć drogową woj. lubelskiego

Trwają intensywne prace przy budowie drogi S19 z Lublina w kierunku Rzeszowa. Postępują też roboty na powstającej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi S17. Oprócz tego realizujemy też mniejsze, ale również ważne dla kierowców inwestycje.



W ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w woj. lubelskim powstaje ponad 75 km dróg ekspresowych, a w przygotowaniu jest ich ponad 300 km. W lipcu ogłosiliśmy przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi S19 między węzłem Lublin Rudnik a węzłem Lubartów Północ. W tym roku planujemy jeszcze ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Chełma w ciągu drogi S12. 

 

GDDKiA

 

Via Carpatia 

 

Prace nad fragmentem S19 pomiędzy węzłami Lublin Węglin i Sokołów Małopolski Północ, podzielono na dwanaście odcinków realizacyjnych. Po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Łączny koszt prac budowlanych to blisko 3,5 mld zł, z czego 2,3 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  

 

Obecnie powstaje blisko 130 km drogi ekspresowej S19, która nie tylko połączy Rzeszów z Lublinem, ale również z Warszawą, poprzez oddany już do użytku odcinek S17. W przyszłości będzie to także ważny odcinek międzynarodowego szlaku Via Carpatia łączącego północ i południe Europy wzdłuż wschodnich granic Unii Europejskiej.  

 

Pierwsze z 12 odcinków będą dostępne dla kierowców już w przyszłym roku, a cała trasa wiosną 2022 r. Przyjrzyjmy się postępowi prac na poszczególnych odcinkach. Umowy na ich realizację podpisywane były w okresie pomiędzy 30 października 2017 a 21 grudnia 2018 r. 

 

Lublin - Niedrzwica Duża  

 

Prace na blisko 12-kilometrowym odcinku przekroczyły półmetek. Trwają roboty bitumiczne na trasie głównej, wykonywane są prace związane m.in. z betonowaniem ustrojów nośnych obiektów inżynierskich. Niedawno zmieniła się organizacja ruchu na odcinku ok. 3 km od Strzeszkowic w kierunku Zemborzyc. Ruch został przełożony z obecnej DK19 na powstającą lewą jezdnię S19. Dzięki temu wykonawca mógł rozpocząć prace związane z budową prawej nitki S19, gdzie trwa układanie bitumicznej warstwy podbudowy.  Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi ok. 55 proc.  

 

Niedrzwica Duża - Kraśnik   

 

Codziennie na 20,5-kilometrowym odcinku pracuje ok. 400 osób i 200 maszyn budowlanych. Powstanie tu węzeł Wilkołaz, a także 17 obiektów inżynierskich, w tym dwa przejścia dla dużych zwierząt. Obecnie trwają  głównie prace ziemne, przebudowywane są także sieci, powstają ustroje nośne obiektów mostowych. Wykonawca prowadzi też prace bitumiczne. Ułożonych jest już ok. 4,5 km bitumicznej warstwy wiążącej nawierzchni i 5,5 km podbudowy bitumicznej. Zaawansowanie prac wynosi ok. 36 proc.  

 

Obwodnica Kraśnika  

 

W ramach budowy obwodnicy miasta powstanie ok. 10 km trasy ekspresowej, a także m.in. 12 obiektów inżynierskich, dwa węzły, drogi serwisowe i dojazdowe do obsługi ruchu lokalnego, przejścia dla średnich i małych zwierząt oraz miejsca obsługi podróżnych. Trwają prace ziemne, coraz bardziej zaawansowane są roboty przy obiektach mostowych, w tym na 218-metrowej estakadzie. Zbrojone są przyczółki, montowane belki prefabrykowane i betonowane są ustroje nośne. Wykonawca planuje wkrótce dopuszczenie do ruchu wiaduktu nad powstającą S19, między miejscowościami Słodków i Rzeczyca Księża.   

Na niektórych fragmentach trasy głównej układana jest bitumiczna warstwa podbudowy, a na odcinku ok. 3,5 km wykonawca ułożył warstwę wiążącą. Trwa budowa MOP Słodków, gdzie powstają  toalety, natomiast w miejscu, gdzie znajdzie się Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, tworzone są budynki socjalno-biurowe i garażowe.  Zaawansowanie robót na obwodnicy Kraśnika wynosi ok. 55 proc.  

 

Kraśnik - Janów Lubelski  

 

Na 18-kilometrowym odcinku prace ziemne ukończone są w 90 proc., a wykonawca prowadzi m.in. roboty bitumiczne - w ciągu trasy głównej układana jest warstwa wiążąca, czyli przedostatnia warstwa nawierzchni. Na końcowej sekcji odcinka, od węzła Modliborzyce, ułożono już warstwę ścieralną - czyli ostatnią - nawierzchni bitumicznej.   

Toczą się też intensywne prace przy obiektach inżynierskich (trwa betonowanie ustrojów nośnych, a na części obiektów prowadzone są prace wykończeniowe). Niebawem wykonawca udostępni dla ruchu wiadukt nad powstającą S19 w ciągu drogi powiatowej między Polichną Pierwszą a Hutą Józefów (trwają prace odbiorowe).  

Łącznie na odcinku między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim powstanie 21 obiektów, zbudowane też zostaną dwa węzły (Szastarka oraz Modliborzyce) i para MOP Felinów. Zaawansowanie robót wynosi ok. 59 proc.  

 

Obwodnica Janowa Lubelskiego

 

7-kilometrowa obwodnica miasta jest najbardziej zaawansowanym odcinkiem na realizowanej obecnie S19. Niemal na całej długości obwodnicy wykonana jest warstwa wiążąca nawierzchni, a na nitce w kierunku Rzeszowa układana jest warstwa ścieralna. Trwają prace wykończeniowe przy obiektach inżynierskich, budowie odwodnienia, kanału technologicznego i kanalizacji deszczowej. Prowadzone są też roboty przy budowie MOP Janów Lubelski. Zaawansowanie robót na kontrakcie wynosi niemal 85 proc.  

 

Janów Lubelski - Lasy Janowskie   

 

Kierowcy, którzy dawno nie jechali tym fragmentem drogi, mogą mieć problemy z rozpoznaniem go. Na 8-kilometrowym odcinku obecna DK19 w dwóch miejscach przecina budowaną S19. Dlatego, żeby zachować ciągłość ruchu i mieć możliwość prowadzenia prac przy budowie drogi ekspresowej, zbudowano i oddano już do ruchu 5-kilometrowy nowy fragment drogi, która w przyszłości będzie obsługiwać ruch lokalny.   

Niemal zakończone są roboty ziemne, a półmetek przekroczyły prace związane z układaniem warstw bitumicznych, w tym podbudowy bitumicznej i warstwy wiążącej. Przy dobrych warunkach pogodowych rozpocznie się układanie ostatniej warstwy nawierzchni - warstwy ścieralnej. Prowadzone są też roboty przy obiektach inżynierskich, a na wysokości Łążka Ordynackiego trwają zaawansowane prace przy budowie węzła drogowego.  Zaawansowanie robót wynosi już ok. 80 proc.   

 

S17 Piaski - Hrebenne 

 

 W realizacji jest także ok. 10-kilometrowa obwodnica Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17, która od wschodniej strony ominie miasto. Trwają prace bitumiczne i wykończeniowe. Układana jest warstwa ścieralna nawierzchni. Zaawansowanie rzeczowe prac wynosi 83 proc. We wrześniu  podpisaliśmy z firmą Mota Engil Central Europe S.A. aneks do umowy na budowę obwodnicy, którego przedmiotem jest dobudowa drugiej jezdni tej trasy. Kierowcy pojadą obwodnicą po pierwszej jezdni w połowie 2021 r., natomiast zakończenie prac związanych z dobudową drugiej jezdni planowane jest w IV kwartale 2022 r.  

 

Przygotowujemy też dokumentację kolejnych odcinków przyszłej trasy S17 na południowy wschód od Lublina.  

 

Trwa opracowywanie koncepcji programowej dla odcinków: Piaski -– Łopiennik (ok. 16 km), Krasnystaw Północ - Izbica (ok. 18 km), Izbica - Zamość Sitaniec (ok. 10 km), Zamość Wschód -– Zamość Południe (ok. 12 km), Zamość Południe - obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - Hrebenne (ok. 17 km). Do 30 listopada trwać będą działania informacyjne dotyczące trzech odcinków między Piaskami a węzłem Zamość Sitaniec. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i wnioski, dotyczące rozwiązań usprawniających obsługę ruchu lokalnego. 

 

Natomiast dla odcinków węzeł Łopiennik - węzeł Krasnystaw Północ (ok. 10 km) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (ok. 12 km) opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). 

W przyszłym roku planujemy ogłosić także przetargi na wyłonienie wykonawców trzech odcinków S17 od węzła Zamość Wschód do Hrebennego o łącznej długości ponad 47 km:  

 

  • S17 Zamość Wschód - Zamość Południe, 12,2 km  
  • S17 Zamość Południe - Tomaszów Lubelski, 18 km  
  • S17 koniec obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego - Hrebenne, 17,3 km  

 

Drogi ekspresowe to nie wszystkie nasze inwestycje 

 

Przebudowy dróg krajowych na niektórych odcinkach już trwają, a na innych są właśnie planowane. W tym roku zakończą się prace przy przebudowie drogi krajowej nr 82 w miejscowości Turka na wysokości osiedla Borek koło Lublina. Inwestycja realizowana jest w porozumieniu z gminą Wólka Lubelska i obejmuje między innymi budowę w miejscu niebezpiecznego skrzyżowania ronda turbinowego połączonego z sąsiednim węzłem Lublin Tatary na obwodnicy miasta.

 

Rozbudowujemy również drogę krajową nr 74 między Frampolem a Gorajcem. Odcinek o długości 7,4 km będzie przejezdny pod koniec roku. 

 

Zmiany czekają też inne fragmenty DK74 pomiędzy Janowem Lubelskim a granicą z Ukrainą w Zosinie. W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic prowadzone są prace przygotowawcze dla budowy obwodnic: Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca i Szczebrzeszyna. Planujemy je zlecić także dla budowy obwodnicy Zamościa w ciągu DK74, Łęcznej na DK82 oraz Łukowa na DK63. 

 

Kontynuujemy też prace projektowe dotyczące rozbudowy DK74 na odcinkach od Janowa Lubelskiego do Frampola, od Gorajca do Szczebrzeszyna, od Klemensowa do Zamościa, a także rozbudowy odcinków od Zamościa do Miączyna, od Horyszowa do Hrubieszowa i od Hrubieszowa do Zosina. Z kolei na ok. 4-kilometrowym odcinku między Jarosławcem a Miączynem trwają prace budowlane, które zakończą się w przyszłym roku. 

 

Projektanci pracują także nad dokumentacją dla innych dróg krajowych w woj. lubelskim. Na przełomie 2021 i 2022 roku planowana jest przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania w Krasnymstawie na skrzyżowaniu DK17 z drogą wojewódzką nr 812, gdzie powstanie rondo. 

 

W opracowaniu jest również dokumentacja projektowa dla rozbudowy DK63 od granicy województwa lubelskiego i mazowieckiego do Łukowa, a dla odcinka DK17 od Zamościa do Łabuń złożyliśmy wniosek o ZRID. 

 

Pracujemy też nad dokumentacją, dotyczącą rozbudowy drogi krajowej nr 48 w Dęblinie i od granic miasta do Moszczanki. Chodzi o blisko 8 km drogi, od mostu na Wiśle do końca zjazdu z wiaduktu nad linią kolejową w Dęblinie, oraz od granic miasta do Moszczanki.  

 

Rozpoczęła się też budowa chodników z dojściami do zatok autobusowych w Łuszczowie oraz Zofiówce na DK82. W ramach inwestycji przebudowane będzie też skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2000L. 

 

Prowadzimy również prace przygotowawcze i porządkowe w ramach zadania na zaprojektowanie i budowę Miejsc Obsługi Podróżnych w Wierzchowiskach i Bystrzejowicach przy drodze S17(S12). Rozebrane już zostały stare budynki, a obecnie trwają dalsze prace związane z przygotowaniem inwestycji. Planujemy, że budowa zostanie zakończona do końca 2021 r.