Świętokrzyskie inwestycje w budowie i w przygotowaniu
W tym roku zakończyły się prace przy budowie drogi ekspresowej S7 na terenie województwa świętokrzyskiego realizowane w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK). Dobiegają również końca prace przygotowawcze dla odcinków drogi ekspresowej S74. Zgodnie z harmonogramem realizowane są roboty przy budowie obwodnicy Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73, a latem podpisaliśmy umowę na realizację obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Są kolejne inwestycje zapisane w PBDK.

 

Sto kilometrów ekspresowej S7 dla kierowców

 

W maju br. oddany został do użytkowania węzeł Skarżysko-Kamienna Północ, ostatni budowany w ramach drogi ekspresowej S7 w granicach województwa świętokrzyskiego. Ostatnie jednojezdniowe wąskie gardło na świętokrzyskiej „siódemce” zniknęło już w grudniu 2019 r. po oddaniu do użytkowania blisko 8-kilometrowego odcinka od granicy woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego do Skarżyska-Kamiennej. Rok wcześniej kierowcy zyskali dwie jezdnie na odcinku od Chęcin do Jędrzejowa, a od 2017 r. korzystają z ekspresowej trasy od Jędrzejowa do granicy z woj. małopolskim. Dzięki inwestycjom zrealizowanym w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych od 2020 r. droga S7 jest dwujezdniowa i ekspresowa nieprzerwanie na całym, około 100-kilometrowym odcinku w granicach województwa świętokrzyskiego. Wymienione kontrakty były dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Świętokrzyskie odcinki S74 w przygotowaniu

 

Równolegle prowadzone są prace przygotowawcze do budowy drogi ekspresowej S74 - dla wszystkich odcinków w granicach województwa świętokrzyskiego. Dobiegają końca prace nad koncepcjami programowymi dla sześciu odcinków S74 o łącznej długości około 100 kilometrów między granicą województwa łódzkiego i świętokrzyskiego a Opatowem. W pierwszej kolejności planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację w systemie „Projektuj i buduj około 15-kilometrowej obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74. W 2019 r. wydana została decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Kolejną decyzję uzyskaliśmy pod koniec maja br. dla łącznika północnego do obwodnicy Opatowa. To przygotowywana od 2018 r. inwestycja, która ma dodatkowo odciążyć miasto, skrócić czas podróży tranzytem drogami nr 9 i 74 oraz poprawić płynność ruchu. Również w tym roku złożony został wniosek o decyzję środowiskową dla przejścia przez Kielce. Ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i wybudowanie tego odcinka drogi ekspresowej S74 oraz sąsiadującego z nim odcinka Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód planowane jest w przyszłym roku. Inwestycje będą realizowane w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

 

Obwodnice Morawicy i Ostrowca Świętokrzyskiego w realizacji

 

W 2020 r. rozpoczął się kolejny etap prac na pierwszym realizowanym odcinku obwodnicy Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73 Kielce - Busko-Zdrój - Tarnów. Latem wykonawca przełożył ruch na nową wschodnią jezdnię obwodnicy i przystąpił do przebudowy jezdni zachodniej. Przed terminem oddana została do użytkowania kładka dla pieszych w Bilczy.  Zgodnie z umową cała inwestycja powinna zakończyć się do połowy 2022 r. Równolegle opracowywana jest koncepcja programowa dla drugiego etapu inwestycji. W przyszłym roku na bazie dokumentacji planowane jest ogłoszenie przetargu na projekt i budowę tego odcinka.

 

W tym roku rozpoczęła się realizacja obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9 Radom - Opatów - Rzeszów w systemie „Projektuj i buduj”. Zgodnie z podpisaną w lipcu umową wykonawca ma 36 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi głównej o ruchu przyspieszonym o długości około 2,7 km. Przebiega ona będzie nowym śladem od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 9 stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji planowana jest m.in. korekta części węzła, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, budowa dwóch mostów oraz ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 w istniejącą trasę. Zgodnie z harmonogramem aktualnie trwają prace nad dokumentacją projektową.

 

Wymienione inwestycje realizowane są w ramach PBDK. Ponadto w województwie świętokrzyskim powstaną cztery obwodnice w ramach ogłoszonego w tym roku rządowego  Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Przypomnijmy - toczą się prace przygotowawcze dla obwodnic Chmielnika i Osieka, trwają postepowania przetargowe na realizację obwodnicy Wąchocka i dokumentację dla obwodnicy Starachowic.

 

Będzie most w Sandomierzu

 

Na terenie województwa świętokrzyskiego realizowane są aktualnie także duże inwestycje drogowe finansowane z budżetu Państwa. W październiku ogłosiliśmy przetarg na przebudowę mostu przez Wisłę w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej 77. W 2019 r. zaktualizowana została dokumentacja środowiskowa dla posiadającej już pozwolenie na budowę inwestycji, a w tym roku wydana została decyzja środowiskowa. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że zadaniem wykonawcy będzie dokonanie optymalizacji projektowych, a następnie rozbiórka znacznej części istniejącego obiektu, wzmocnienie istniejących podpór, wybudowanie na nich nowej konstrukcji zbliżonej wizualnie do obecnej oraz włączenie mostu do istniejącego układu komunikacyjnego miasta. Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik - Sandomierz - Stalowa Wola - Przemyśl komunikującej woj. świętokrzyskie z podkarpackim ma być dwujezdniowa. W takim celu w 2011 r. wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu, który wyłączony został z ruchu dwa lata później ze względu na zły stan techniczny. W 2018 r. zatwierdzony został program inwestycji zakładający uzyskanie nowej decyzji środowiskowej dla rozbudowy mostu, wyburzenie starej konstrukcji mostowej i wybudowanie nowej z uwzględnieniem aktualizacji projektowych. Otwarcie ofert w przetargu planowane jest 1 grudnia br.

 

Drogi trwalsze i bezpieczniejsze

 

Na bieżąco i konsekwentnie podejmujemy działania zmierzające do podniesienia standardu pozostałych dróg krajowych na terenie województwa wraz z przystosowaniem ich do przyjmowania obciążeń 11,5 tony na oś. Od 2019 r. realizowana jest przebudowa odcinka drogi krajowej nr 78 Kije - Chmielnik z budową wiaduktu nad linią kolejową LHS. Inwestycja zakończy się w 2021 r. W 2020 r. ogłoszone zostały przetargi na projekty przebudowy i wzmocnienia do 11,5 tony na oś czterech odcinków o łącznej długości 54 km drogi krajowej nr 79 Warszawa - Sandomierz - Kraków. Trwają już prace nad dokumentacją dla trzech odcinków Skrzypaczowice - Osiek, Osiek - Połaniec i Połaniec - Słupia.