Rozwój wielkopolskich dróg

 

W ostatnich latach na terenie województwa wielkopolskiego powstały ważne szlaki komunikacyjne, stanowiące część korytarzy międzynarodowych, łączących krajowe i europejskie miasta. Każdy wybudowany kilometr drogi ekspresowej stał się olbrzymim impulsem dla rozwoju gospodarki regionu. Szczególnie jest to widoczne poprzez realizację inwestycji w okolicach węzłów drogowych. 



S5 zrealizowana

W Wielkopolsce oddano do ruchu w sumie 160 kilometrów ekspresowej, dwujezdniowej drogi S5: 

 

  • Kleszczewo (A2) - Gniezno o długości 35 km 
  • Kaczkowo - Korzeńsko o długości 29 km wraz z 9 km obwodnicą Bojanowa i Rawicza, w tym 6,5 km na terenie województwa dolnośląskiego 
  • Gniezno - Mieleszyn o długości ponad 18 km 
  • Radomicko - Leszno Południe i Leszno Południe - Kaczkowo z łącznikiem do Leszna o łącznej długości 29 km 
  • Poznań - Wronczyn długości około 16 km 
  • Wronczyn - Kościan Południe długości prawie 19 km 
  • Kościan Południe - Radomicko długości prawie 16 km 

 

Nowe odcinki S5 pozwoliły kierowcom na bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróżowanie, skracając czas przejazdu. Poznań i Wrocław dołączyły do par miast bezpośrednio skomunikowanych drogami szybkiego ruchu. Łączny koszt realizacji drogi ekspresowej S5 w województwie wielkopolskim wyniósł około 5,5 mld złotych.

 

GDDKiA

 

Dofinansowanie ze środków UE

Budowa drogi ekspresowej S5 na poszczególnych odcinkach była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Ważne miejsca dla podróżnych

Na trasie z Poznania przez Gniezno w kierunku województwa kujawsko-pomorskiego kierowcy mogą korzystać z MOP-ów: Łubowo, Pierzyska, Siekierki oraz Czerlejno.  

   

W województwie wielkopolskim, jadąc drogą S5 w kierunku Wrocławia od Poznania, kierowcy mogą zatrzymać się i odpocząć na MOP-ach: Kokorzyn, Gołanice, Trzebosz, Folwark. Trwa budowa MOP Wronczyn w ramach budowy drogi ekspresowej S5 Poznań - Wronczyn. Niebawem podpiszemy umowę na dzierżawę MOP Kokorzyn. W pierwszym półroczu przyszłego roku kierowcy będą mogli zatankować na MOP Folwark.  

 

Na trasie z Wrocławia do Poznania kierowcy mogą zatrzymać się na MOP-ach: Dębno Polskie, Golina Wielka, Wilkowice, Sierakowo. Trwa budowa MOP Zamysłowo. Niebawem podpiszemy umowę na dzierżawę MOP Sierakowo. ​W pierwszym półroczu przyszłego roku dzierżawca umożliwi tankowanie pojazdów na MOP Golina Wielka.  

Niebawem po raz kolejny ogłosimy postepowanie na dzierżawę MOP Wilkowice.

 

 

S11 kręgosłupem Wielkopolski

Przed nami nowe, równie ważne zadania. Pierwsze z nich to przyszła S11 prowadząca przez cztery województwa - od zachodniopomorskiego przez wielkopolskie i opolskie, po śląskie. Jej długość to blisko 600 km, z czego prawie połowa przebiegać będzie przez teren Wielkopolski. Obecną DK11 czekają konkretne zmiany. Już teraz ma ona częściowo ten sam przebieg co droga ekspresowa S11, która docelowo ma zastąpić krajową „jedenastkę”.

W Wielkopolsce częściowo etap zmian już nastąpił, jednak wiele dalszych odcinków znajduje się jeszcze w fazie planów i projektów. S11 ujęta została w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK).

 

Kierowcy korzystają z pięciu fragmentów S11, dwóch w okolicy Poznania wyprowadzających ruch na północ i południe od A2 (pomiędzy węzłami Poznań Północ i Poznań Zachód oraz Poznań Krzesiny i Kórnik Południe) oraz trzech obwodnic: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna (I etap). To łącznie blisko 76 km trasy. Zarówno budowa obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego jak i Jarocina była współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

W realizacji jest II etap obwodnicy Kępna, czyli odcinek trasy S11 o długości blisko 7 km wyprowadzający ruch na południe od skrzyżowania z S8. Zaawansowanie prac wynosi około 80 proc. Oprócz odcinka drogi ekspresowej powstaje także łącznik z istniejącą drogą krajową nr 11 o długości ok. 1,3 km. Obwodnica Kępna wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy na osi północ - południe. Oddanie drogi do ruchu planowane jest w III kwartale 2021 roku.

 

Budowa obwodnicy Kępna dofinansowana jest ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 

GDDKiA

 

Pozostałe ponad 270 km S11 od granicy województwa zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowań projektowych.

 

Kolejne wyzwanie to przyszła budowa drogi ekspresowej S10. Od 2018 roku trwa proces przygotowawczy, a zadaniem biur projektowych jest wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). W ubiegłym roku odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami terenów, przez które przechodzą możliwe warianty przebiegu przyszłej S10. Ten rok i przyszły to czas na składanie wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Dopiero wtedy będzie można ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców inwestycji w trybie „Projektuj i buduj”.

 

Pracami studialnymi objęte są następujące odcinki drogi S11 i S10:

  • S11 Szczecinek - Piła
  • S11 Piła - Ujście
  • S11 Ujście - Oborniki
  • S11 Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik
  • S11 Kórnik - Ostrów Wlkp.
  • S11 Ostrów Wlkp. - Kępno
  • S10 Piła - Wyrzysk

 

100 obwodnic

Osiem obwodnic wielkopolskich miast zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Część z nich to zadania, dla których trwa już etap opracowania dokumentacji projektowej, dla innych z kolei proces przygotowawczy dopiero się rozpocznie. 

Szczegółowe informacje dostępne są pod adresem: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39884/Program-100-obwodnic-w-Wielkopolsce-aktualne-informacje