Województwo łódzkie - ścisłe centrum kraju - należy do obszarów o najlepiej rozwiniętej sieci głównych szlaków komunikacyjnych państwa.
Z pewnością ma na to wpływ fakt, że tu przecinają się najważniejsze drogi w Polsce, zarówno ze wschodu na zachód, jak i z południa na północ. Mimo to na terenie woj. łódzkiego wciąż prowadzone są strategiczne inwestycje, które pomogą „dopiąć” cały komunikacyjny kręgosłup kraju. Na dziś przez teren województwa biegnie blisko 216 km autostrad (A1 i A2), ponad 200 km dróg ekspresowych (S8 i S14), blisko 557 km dróg głównych ruchu przyśpieszonego i 403 km dróg głównych. Już w tej chwili Łódź doskonale skomunikowana jest drogami najwyższych kategorii z Warszawą, Berlinem (autostrada A2), Gdańskiem (autostrada A1) i Wrocławiem, a pośrednio z Republiką Czeską.
Autostrada A1 - flagowa inwestycja
Najważniejszą jest budowa autostrady A1 na odcinku węzeł Tuszyn - granica woj. łódzkiego i śląskiego. Całe ogromne przedsięwzięcie podzielone zostało na cztery odcinki realizacyjne o łącznej długości 64 km. Przedsięwzięcie realizowane jest w systemie „Projektuj i buduj”. Jego zakończenie będzie oznaczało, że od trójmiejskich portów będzie można dojechać do czeskiej granicy wygodną nowoczesną autostradą.
Odcinek A: Tuszyn - Piotrków Trybunalski
Pierwszą umowę, na odcinek węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe o długości 15,9 km podpisaliśmy 30 lipca 2018 r. Aktualnie zaawansowanie prac sięga 2/3, a niemal na całej długości odcinka kierowcy mogą korzystać już z nowej betonowej jezdni. Odcinek powinien być gotowy w II połowie przyszłego roku.
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/8013/a1-wezel-tuszyn-wezel-piotrkow
Odcinek D: Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego
Dokładnie miesiąc później zawarto umowę na odcinek Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego, którego długość wynosi 7 km. To aktualnie jeden z dwóch najbardziej zaawansowanych odcinków. Podobnie jak w przypadku odcinka węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, prace zaawansowane są w 2/3. Tym odcinkiem także pojedziemy w II połowie przyszłego roku. Na obecną chwilę na całej długości odcinka dostępna jest już nowa, wschodnia jezdnia. http://a1odcinekd-radomsko-granicawoj.pl/
Odcinek C: Kamieńsk - Radomsko
Przedostatnim odcinkiem, na który została zawarta umowa, to odcinek węzeł Kamieńsk - węzeł Radomsko o długości 16,7 km. Nastąpiło to 14 września 2018 r. W tym przypadku terminowa data oddania drogi do użytku to również II połowa 2021 r. Aktualnie trwają tu intensywne prace związane z ukończeniem nowej betonowej (wschodniej) jezdni. Ogólne zaawansowanie prac zdecydowanie przekroczyło już półmetek.
http://www.a1odcinekc-kamiensk-radomsko.pl/index.html
Odcinek B: Piotrków Trybunalski - Kamieńsk
Umowa na odcinek węzeł Piotrków Trybunalski Zachód - węzeł Kamieńsk liczący 25 km - najdłuższy ze wszystkich odcinków realizacyjnych A1 - została zawarta 18 kwietnia 2019 r. Zatem zgodnie z warunkami kontraktu ten odcinek będzie ukończony latem 2022 r. W tej chwili intensywnie prowadzone są tam prace związane z układaniem betonowej nawierzchni na wschodniej jezdni. Zaawansowanie całości robót sięga 27 proc.
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/8015/a1-wezel-belchatow-wezel-kamiensk
W istocie rzeczy jest to przebudowa istniejącego starego odcinka A1 między Głuchowem i Piotrkowem Trybunalskim oraz istniejącej dwujezdniowej DK1 zwanej popularnie „Gierkówką”. Realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”, co skutkuje tym, że pierwszy okres po podpisaniu umowy przeznaczony był na wykonanie projektu i uzyskanie zastępczej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W praktyce oznacza to również, że prace na wszystkich odcinkach odbywają się pod ruchem. Aktualnie na trzech odcinkach, na których prace ruszyły w pierwszej kolejności (Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica województw) ruch odbywa się większości po nowej jezdni. Natomiast na odcinku Kamieńsk - Radomsko trwają intensywne prace związane z układaniem nawierzchni betonowej na pierwszej jezdni. Zatem oprócz standardowych wyzwań, jakie niesie ze sobą budowa, konieczne jest także utrzymanie ogromnego tranzytowego ruchu, który na tym odcinku (według pomiarów ruchu z 2015 roku) sięgał 40 tyś. pojazdów na dobę. Obecnie ta wartość może być większa nawet o 50 proc. Nowa trasa będzie drogą o dużej przepustowości i trwałości. Na całym odcinku będzie miała po trzy pasy ruchu, a nawierzchnia będzie betonowa, co pozwoli eksploatować ją bez większych zabiegów remontowych przez 30-40 lat. Już teraz kierowcy mogą korzystać z długich odcinków nowych betonowych jezdni.
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39730/Kolejne-osiem-kilometrow-betonowej-jezdni-autostrady-A1-oddane-do-dyspozycji-kierowcow
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/38941/Kolejne-kilometry-betonowej-autostrady-oddane-dla-kierowcow
Ring drogowy wokół Łodzi, Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego i Pabianic
Wiele wskazuje na to, że Łódź wraz z przyległymi miastami tworzącymi aglomerację, będzie pierwszym w Polsce miastem mogącym się pochwalić pełnym ringiem dróg najwyższych kategorii. W części autostrad, a w części dróg ekspresowych. Aktualnie istnieją już trzy odcinki stanowiące części składowe tego ringu: od północy autostrada A2, od wschodu A1, od południa droga ekspresowa S8 i od południowego zachodu droga ekspresowa S14 (Zachodnia obwodnica Pabianic). W tej chwili trwa budowa dwóch ostatnich, brakujących odcinków S14, które pozwolą domknąć ring wokół aglomeracji, wyprowadzając z jego zachodniej części ruch tranzytowy. Budowę tej trasy podzielono na dwa odcinki realizacyjne: węzeł Łódź Lublinek - węzeł Łódź Teofilów i węzeł Łódź Teofilów - Słowik.
Odcinek węzeł Łódź Lublinek - węzeł Łódź Teofilów ma 12,1 km długości, realizowany jest w systemie „Projektuj i buduj”. Na obecną chwilę prace znacznie przekraczają półmetek. Zgodnie z warunkami kontraktu prace powinny się zakończyć na początku 2022 r.
www.s14odcinek1.pl
Jest już pewne, że na drodze ekspresowej S14 powstanie węzeł Łódź Teofilów.
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39789/Dobre-wiesci-z-budowy-S14-Zachodniej-Obwodnicy-Lodzi
Odcinek węzeł Teofilów - Słowik ma 16,7 km i podobnie jak ww. odcinek realizowany jest w systemie „Projektuj i buduj”, choć umowa przewiduje nieco dłuższy czas na prace budowlane. W czerwcu, w terminie wynikającym z umowy, złożono do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji ZRID. Trwają prace w oparciu o dotychczas wydane decyzje, a ich zaawansowanie sięga 11 proc. W tym przypadku nową trasą powinniśmy pojechać z początkiem 2023 r.
http://s14-odcinek2.pl/
O skali prowadzonych na terenie województwa inwestycji niech zaświadczy fakt, że łączna wartość robót budowlanych to ponad 3,5 miliarda złotych. To jednak nie koniec prac związanych z rozwojem sieci dróg najwyższych kategorii.
Najbliższe plany dla województwa łódzkiego
Aktualnie jesteśmy w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej na drogi ekspresowe S12 i S74 na terenie naszego województwa. Droga S12 ma łączyć się na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i biec przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia, zaś droga S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez Kielecczyznę na Podkarpacie. Decyzja obejmuje obie te drogi. Ich łączna długość na terenie województwa łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.
W związku z dużym wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A2 między Łodzią i Warszawą, podjęta została decyzja o dobudowie dodatkowego pasa ruchu dla każdej z jezdni na tym odcinku autostrady. Znacznie ułatwi to dojazd z centrum kraju do stolicy. W województwie łódzkim i mazowieckim trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej poszerzenia autostrady A2 na długości ok. 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu. Równocześnie Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Łodzi i Warszawie prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowych w tym zakresie.
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu.
Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”. Zakładamy, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.
Będą nowe obwodnice!
Rozwój nowoczesnej sieci drogowej to nie tylko budowa autostrad i tras ekspresowych, ale także wyprowadzanie ruchu z centrów miast, co nie tylko przekłada się na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców czy wzrost komfortu życia, ale także na znaczne skrócenie czasu przejazdu. W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie łódzkim powstanie ich pięć. Dotyczy to obwodnic Wielunia w ciągu DK45, Łowicza w ciągu DK14, DK70 i DK92, Błaszek w ciągu DK12, Brzezin w ciągu DK72 i Srocka w ciągu DK12/91.
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/39881/Dynamiczny-postep-rzadowego-Programu-budowy-100-obwodnic-w-wojewodztwie-lodzkim