Na północ i południe, wschód i zachód Małopolski budujemy drogi

Najstarsi górale nie pamiętają takiej mnogości inwestycji drogowych w Małopolsce, prowadzonych jednocześnie. Bezpieczne i wygodne drogi ekspresowe powstają na północ od królewskiego Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego i na południe w góralską krainę, do stolicy Podhala Nowego Targu. Ze wschodu na zachód budowana droga ekspresowa S52 ominie Kraków od północy, zamykając ring wokół zatłoczonego miasta i przynosząc ulgę mieszkańcom oraz oszczędność czasu kierowcom.



6 mld 233 mln zł - na taką kwotę podpisane są umowy z wykonawcami budującymi aktualnie drogi ekspresowe S7 i S52 Północną Obwodnicę Krakowa w Małopolsce. W trakcie realizacji jest 66,2 km ekspresowej S7 oraz ponad 12 km S52 Północnej Obwodnicy Krakowa.

 

S7 Lubień - Rabka-Zdrój

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Piękna, widokowa i oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze położona jest na wiaduktach i estakadach, a 2 km pod ziemią. Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się 50 m nad terenem w najwyższym punkcie. Tunel stanowi 12,3% całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy, z czego jeden jest ukończony i oddany do ruchu w całości.

 

Od 28 września 2019 r. kierowcy użytkują odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższa estakada ma 1 km.

 

Na odcinku S7 Lubień - Naprawa 20 grudnia 2019 r. oddana została do ruchu lewa jezdnia. Ruch odbywa się na niej w dwóch kierunkach. Prace nie zostały jeszcze ukończone w ciągu jedni prawej. 17 lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą tego odcinka. Mobilizacja wykonawcy (polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING) nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r. Pomimo licznych działań podjętych przez GDDKiA w celu zmobilizowania wykonawcy do realizacji kontraktu zgodnie z umową nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie. Trwa jeszcze przetarg na kontynuację budowy prawej jezdni, natomiast 1 września 2020 r. podpisaliśmy umowę na kontynuację budowy estakady na jezdni prawej z dotychczasowym wykonawcą, polską firmą TBM z Grzybna w woj. pomorskim. Umowa została zawarta na podstawie przeprowadzonej procedury udzielenia zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki, po zakończonej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Trwają prace przy budowie segmentu czwartego estakady. Zakończenie budowy obiektu zaplanowane jest na jesień 2020 r.

 

Kontynuowana jest budowa odcinka Naprawa - Skomielna Biała. W październiku 2019 r. prawa nitka tunelu na odcinku S7 Naprawa- Skomielna Biała została przebita na wylot, a lewa 27 kwietnia 2020 r. Trwają prace przy budowie obudowy docelowej wewnątrz obydwu nitek, wykonywane są nisze sygnalizacyjno - alarmowe i hydrantowe oraz przejścia ewakuacyjne pomiędzy nitkami tunelu. Powstają budynki wentylatorni przed portalami, a także wiadukt i nasyp przed portalem północnym. Zakończenie budowy tunelu planowane jest na przełomie 2021 i 2022 r.

 

S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) do Krakowa

W 2017 r. oddany został do użytku 4,5 km odcinek S7 od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta z 700-metrowym mostem na Wiśle. Kontynuacją tej drogi jest odcinek S7 węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków (z włączeniem drogi do węzła Kraków Nowa Huta) o długości ok. 18,3 km.

 

Odcinek S7 Miechów - Szczepanowice jest częścią ponad 55-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:

Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km

Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km

Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km

Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km

 

S7 Moczydło - węzeł Miechów

Umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło - węzeł Miechów (z węzłem) została podpisana 16 kwietnia 2020 r. Budowa rozpoczęła się 27 lipca 2020 r. Trwają wyburzenia budynków kolidujących z inwestycją, badania archeologiczne, wycinka drzew i zdejmowanie humusu. Na terenie przeszłego węzła Miechów przełożono ruch z drogi wojewódzkiej nr 783 na wybudowaną drogę tymczasową, by ruch pojazdów ominął budowę wiaduktu. Inwestycja potrwa do 2023 r.

 

S7 węzeł Miechów - węzeł Szczepanowice

Trwa przetarg na projekt i budowę odcinka S7 węzeł Miechów (bez węzła) - węzeł Szczepanowice (bez węzła). To ostatni odcinek S7 na terenie Małopolski, na który jest jeszcze na etapie przetargu.

 

S7 węzeł Szczepanowice - węzeł Widoma

Pierwsza łopata na następnym odcinku S7 Szczepanowice - Widoma wbita została 11 września 2019 r. Na początku listopada 2020 r. zaawansowanie prac mostowych wynosiło 73 proc. a drogowych 66 proc. Wznoszone są nasypy, wykonywana jest podbudowa i warstwa mrozoochronna, umacniane i uszczelniane są rowy i humusowane skarpy. Na obiektach inżynierskich trwają zbrojenia, betonowane, układanie izolacji i na części wiaduktów także krawężników. Na węźle Szczepanowice układana jest warstwa wiążąca nawierzchni.

 

Droga ekspresowa S7 na odcinku od węzła Szczepanowice do węzła Widoma będzie miała 13,1 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma. Powstanie 10 wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt. Estakada w Szczepanowicach będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2021 r.

 

S7 węzeł Widoma - Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta)

20 lipca 2020 r. Wojewoda Małopolski przekazał GDDKiA zezwolenie na realizację odcinka Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). Aktualnie trwają badania archeologiczne, wycinka drzew i wyburzenia budynków kolidujących z inwestycją. Trwa budowa drogi technologicznej do obsługi ruchu budowlanego od węzła Widoma w kierunku Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.

 

Droga ekspresowa S7 na północ od Krakowa będzie też pełniła funkcję obwodnicy dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Powstanie osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice oraz węzeł zespolony Kraków Grębałów , które dobrze skomunikują drogę ekspresową z istniejącą siecią dróg. Poprzez węzeł Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52 Północną Obwodnicą Krakowa.

 

S52 Północna Obwodnica Krakowa zamknie ring wokół miasta

Północnej Obwodnicy Krakowa nie było w sieci dróg krajowych jeszcze w pierwszym kwartale 2016 r. Dopiero zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, Północna Obwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych, w ciągu drogi ekspresowej S52. Ruszyły przetargi i prace dokumentacyjne, a 13 listopada 2018 r. podpisana została umowa z wykonawcą. 9 lipca 2020 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję ZRID dla odcinka od miejscowości Zielonki do Mistrzejowic, a następnego dnia wykonawcy przekazany został plac budowy i rozpoczęły się roboty. Prowadzone są badania archeologiczne, prace ziemne, powstają drogi technologiczne. Trwają już prace przy budowie tunelu w Batowicach - wykopy i ściany szczelinowe. Tunel zostanie wybudowany metodą wykopową.

 

S52 Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także: dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.

 

W ramach zadania polegającego na zaprojektowaniu i wybudowaniu dwujezdniowej obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, od lipca 2020 r. rozpoczęło się projektowanie drogi. Będzie drogą dwujezdniową o długości 9,045 km z trzema mostami: na Wiśle, Sole i Młynówce. Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz - Birkenau. W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz – Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), dla inwestycji p.n. „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Obwodnica powstaje w ramach większego zadania pod nazwą: „Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko – Biała. Odcinek IV Obwodnica Oświęcimia (DK 44 klasy GP)” i ma powstać do 2024 r.

 

Rozstrzygnięty został przetarg na projekt i budowę I odcinka DK75 Brzesko - Nowy Sącz, czyli II etapu „Łącznika Brzeskiego”. Trasa rozpocznie się od zrealizowanego już i oddanego do ruch w 2016 r. I etapu łącznika, który przebiega od węzła Brzesko na A4 do DK94. Będzie miała długość ok. 3 km. Włączenie jej do istniejącej drogi krajowej nr 75 nastąpi w rejonie ul. A. Mickiewicza. Budowa II etapu Łącznika Brzeskiego pozwoli na odsunięcie od miasta ruchu tranzytowego, pomiędzy autostradą A4 a Nowym Sączem i rozładowanie spiętrzeń ruchu w godzinach szczytu w Brzesku. Na realizację tego odcinka wykonawca będzie miał 36 miesięcy, zgodnie z deklaracją złożoną w ofercie przetargowej. Jest to pierwsza część dwujezdniowej DK75 Brzesko-Nowy Sącz, dla której rząd zwiększył finansowanie 16 czerwca 2020 r. o 1,7 mld zł. Dla drugiego odcinka inwestycji trwają prace dokumentacyjne i w tym roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Powstają także inne ważne dla płynności ruchu i bezpieczeństwa inwestycje

Od 28 września 2020 r. trwa rozbudowa jednojezdniowej drogi krajowej nr 94 na odcinku od węzła Modlnica do ronda ze zjazdem na Giebułtów, w podkrakowskiej gminie Wielka Wieś. Na odcinku 1,5 km droga zostanie rozbudowana do parametrów drogi dwujezdniowej, klasy głównej przyspieszonej (GP). Aktualnie prowadzone są prace przy wycince drzew i karczowaniu krzewów, zdejmowaniu nawierzchni bitumicznej oraz badania archeologiczne.

 

Rozbudowa ta jest kontynuacją większego zadania, które pozwoli na zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa i komfortu jazdy przez mocno zurbanizowane podkrakowskie miejscowości. Jedno rondo w Modlnicy już powstało, w miejscu skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą powiatową (ul. Ojcowską) w kierunku Giebułtowa. Wraz z tym rondem rozbudowany został już odcinek DK94 o długości 715 m. Inwestycję oddano do ruchu w maju 2020 r. Trwająca teraz rozbudowa potrwa 12 miesięcy plus 3-miesięczny okres zimowy (od 15 grudnia do 15 marca), który nie będzie wliczany do terminu ukończenia inwestycji.

 

Od 25 czerwca 2020 r. trwa budowa dwujezdniowej drogi DK47 z Rdzawki do Nowego Targu, czyli jak kierowcy mawiają potocznie dalszy ciąg „nowej zakopianki”. Prace przygotowawcze dla odcinka DK47 Rdzawka Nowy Targ prowadzone były w latach 2008-2015. Aneks do Programu Inwestycji dla tej drogi 26 czerwca 2017 r. podpisał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, umożliwiając tym samym jej realizację.

 

Budowa nowej, dwujezdniowej drogi w nowym śladzie była konieczna dla poprawy bezpieczeństwa i obsługi ruchu. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. średni ruch dobowy był tu na poziomie 14 007 - 18 082 pojazdów/dobę, jednak w okresie weekendów, ferii i wakacji liczba pojazdów tak bardzo wzrasta, że tworzą się zatory. Świadczy to o wyczerpaniu przepustowości jednojezdniowej drogi. Powstająca w nowym śladzie droga umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP o długości 16,136 km, szerokości jezdni 2x3,50m z czterema węzłami drogowymi: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektami inżynierskimi (mosty, wiadukty). Wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudowana infrastruktura techniczna.

 

Aktualnie trwają roboty ziemne na ciągu głównym, a także zbrojenia i betonowanie fundamentów podpór obiektów mostowych. Zakończenie budowy zaplanowane jest w jesieni 2023 r.

 

W 2020 r. ukończone zostały dwie istotne dla regionu i kraju inwestycje: obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągi DK73 oraz węzeł autostradowy A4 Niepołomice. Od 7 września 2020 r. jadąc tranzytem na trasie Tarnów - Kielce, drogą krajową nr 73 można ominąć Dąbrowę Tarnowską obwodnicą. Jest to jednojezdniowa droga dwupasowa klasy GP o długości około 6,9 km i nośności 115 kN/oś. W ciągu drogi powstało 8 obiektów inżynierskich, system odwodnienia, drogi dojazdowe, zjazdy, chodniki i zatoki postojowe do kontroli pojazdów. W trosce o środowisko i komfort mieszkańców położono cichą nawierzchnię, zrealizowano ekrany akustyczne i urządzenia oczyszczające wody.

 

Od 22 czerwca 2020 r. kierowcy mogą wjechać na autostradę A4 łącznicami węzła Niepołomice i zjechać nimi na drogę wojewódzką nr 964, zarówno od strony Krakowa jak i Tarnowa. To bardzo ważne dla dynamicznie rozwijającej się strefy ekonomicznej po wschodniej stronie Krakowa i drogi ekspresowej S7 oraz Niepołomickiej Strefy Ekonomicznej. Inwestycja ograniczyła ruch tranzytowy z węzła A4 Targowisko, drogą krajową nr 75 do stref ekonomicznych przez Puszczę Niepołomicką (Obszar Natura 2000) i liczne miejscowości położone przy drodze wojewódzkiej nr 964. Węzeł powstał dzięki dobrej współpracy z samorządami, które uczestniczyły w finansowaniu inwestycji. Inwestycja realizowana była na podstawie trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA oraz samorządami: wojewódzkim i gminnym. Projekt drogowy został opracowany na zlecenie Burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice, a inwestorem była GDDKiA. Koszt budowy wyniósł 48 mln zł, z czego 27,5 mln zł pochodziło z budżetu państwa, a 20,5 mln zł z budżetów samorządów.