Systematycznie realizujemy inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego na sieci dróg krajowych. Nie tylko te duże, autostrady i drogi ekspresowe, które zastępują obecne kolizyjne drogi krajowe. Realizujemy także mniejsze zadania, budowę chodników lub ciągów pieszo-rowerowych, wchodzące w zakres Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Nasze działania przynoszą wymierne efekty w postaci spadku liczby wypadków drogowych na drogach zarządzanych przez GDDKiA.
Spadek liczby wypadków drogowych
Sieć dróg publicznych w Polsce ma długość ok. 424,6 tys. km, z czego ok. 304 tys. km na nawierzchnię ulepszoną. Dróg krajowych jest ok. 19,4 tys. km, z czego 1,7 tys. km jest administrowane przez miasta na prawach powiatów i Zarządy Obsługi Przejść Granicznych, a pozostałe 17,7 tys. km jest w administracji GDDKiA. Zarządzana przez nas sieć dróg krajowych stanowi ok. 5 proc. wszystkich dróg publicznych w Polsce. Na zarządzanych przez nas drogach w latach 2015-2019 odnotowaliśmy spadek liczby wypadków o 7 proc.
Warto podkreślić, że spadek byłby jeszcze większy, gdyby nie wyłączenie od 1 stycznia 2016 roku z systemu nadzoru nad ruchem drogowym około 400 urządzeń wykorzystywanych przez straże miejskie i gminne, rejestrujących jazdę z nadmierną prędkością oraz przejazd na czerwonym świetle. Potwierdza to raport Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dotyczący działań w zakresie BRD w 2016 roku, który wskazywał również na znacznie częstszy niż w latach poprzednich wypoczynek wakacyjny w kraju oraz korzystne cen paliw zachęcające do częstszego podróżowania.
W dodatku w 2016 r. o 15 proc., w porównaniu do poprzedniego roku, wzrosła w Polsce liczba zarejestrowanych pojazdów, co przyczyniło się do dalszego wzrostu natężenia ruchu na drogach. O 8,4 proc. wzrosła też liczba wydanych po raz pierwszy dokumentów prawa jazdy.
Statystyka wypadków 2015-2019 |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Województwo |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
woj. dolnośląskie |
495 |
494 |
459 |
460 |
386 |
woj. kujawsko-pomorskie |
199 |
214 |
234 |
225 |
231 |
woj. lubelskie |
246 |
275 |
287 |
264 |
247 |
woj. lubuskie |
185 |
181 |
197 |
177 |
185 |
woj. łódzkie |
568 |
661 |
619 |
612 |
554 |
woj. małopolskie |
687 |
719 |
686 |
599 |
554 |
woj. mazowieckie |
792 |
866 |
760 |
716 |
727 |
woj. opolskie |
220 |
242 |
206 |
179 |
188 |
woj. podkarpackie |
320 |
293 |
288 |
274 |
219 |
woj. podlaskie |
160 |
148 |
170 |
178 |
168 |
woj. pomorskie |
442 |
513 |
508 |
482 |
420 |
woj. śląskie |
445 |
430 |
436 |
405 |
409 |
woj. świętokrzyskie |
264 |
286 |
295 |
245 |
214 |
woj. warmińsko-mazurskie |
418 |
416 |
396 |
284 |
316 |
woj. wielkopolskie |
371 |
395 |
511 |
467 |
573 |
woj. zachodniopomorskie |
205 |
269 |
206 |
226 |
209 |
Suma: |
6017 |
6402 |
6258 |
5793 |
5600 |
W latach 2015-2019 odnotowano 4 proc. wzrost liczby ofiar śmiertelnych na drogach zarządzanych przez GDDKiA.
Statystyka zabitych 2015-2019 |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Województwo |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
woj. dolnośląskie |
68 |
93 |
85 |
80 |
72 |
woj. kujawsko-pomorskie |
44 |
61 |
60 |
59 |
84 |
woj. lubelskie |
65 |
63 |
49 |
67 |
53 |
woj. lubuskie |
40 |
50 |
39 |
26 |
40 |
woj. łódzkie |
76 |
73 |
72 |
78 |
80 |
woj. małopolskie |
67 |
53 |
61 |
63 |
52 |
woj. mazowieckie |
157 |
161 |
137 |
147 |
154 |
woj. opolskie |
49 |
40 |
36 |
27 |
35 |
woj. podkarpackie |
41 |
37 |
36 |
40 |
43 |
woj. podlaskie |
43 |
44 |
54 |
44 |
54 |
woj. pomorskie |
36 |
29 |
37 |
46 |
46 |
woj. śląskie |
52 |
65 |
66 |
50 |
50 |
woj. świętokrzyskie |
38 |
41 |
41 |
41 |
58 |
woj. warmińsko-mazurskie |
66 |
51 |
44 |
37 |
37 |
woj. wielkopolskie |
66 |
75 |
84 |
77 |
85 |
woj. zachodniopomorskie |
42 |
49 |
34 |
44 |
46 |
Suma: |
950 |
985 |
935 |
926 |
989 |
Nadmierna prędkość najczęstszą przyczyną wypadków
Wzrost liczby zabitych przy jednoczesnym spadku liczby wypadków drogowych świadczy przede wszystkim o tym, że przyczyną tych najcięższych w skutkach wypadków jest niedostosowanie prędkości pojazdu do warunków ruchu.
Drogi krajowe są coraz bezpieczniejsze. Nowoczesnych dróg przybywa z roku na rok – obecnie mamy ponad 4200 kilometrów autostrad i dróg ekspresowych. Rośnie liczba bezkolizyjnych rozwiązań komunikacyjnych, stosujemy nowoczesne elementy infrastruktury drogowej, dzięki czemu maleje ogólna liczba wypadków. Jednocześnie lawinowo wzrasta skala przekroczeń dopuszczalnych prędkości. O tym problemie pisaliśmy tutaj.
Bezpieczeństwo pieszych
Na uwagę zasługuje fakt, że corocznie na drogach zarządzanych przez GDDKiA spada liczba wypadków i ich ofiar z udziałem pieszych, co obrazuje następujący wykres.
Podejmujemy działania, aby drogi były dla pieszych jeszcze bezpieczniejsze. Dlatego w latach 2019-2020 wykonaliśmy audyt przejść dla pieszych na drogach krajowych. Najważniejsze wnioski z blisko dwuletniego audytu wraz z rekomendacjami, co i jak poprawić i jakich błędów nie popełniać, aby na przejściach było bezpieczniej, opublikowaliśmy pod koniec września br.
PLMN ma odzwierciedlenie w statystykach
Realizacja Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych, która ruszyła wiosną 2016 roku, przynosi już systematyczny spadek długości odcinków niebezpiecznych i wzrost długości odcinków w najbezpieczniejszych klasach ryzyka. Te wyniki będą poprawiać się wraz z realizacją kolejnych zadań Programu. Minister Infrastruktury uzgadnia kolejne programy inwestycji, co umożliwia uruchomienie przetargów i wyłanianie wykonawców inwestycji. Czasem wysoka wycena kosztów zadań przez potencjalnych wykonawców lub brak ofert w przetargach zmuszają nas do powtórzenia przetargu lub rozłożenia realizacji na lata celem uzyskania korzystniejszych cenowo ofert.
Bez uzgodnień i zgód realizacja jest niemożliwa
Na przebieg realizacji Programu mają również wpływ zmiany w przepisach i nie zawsze płynna współpraca z gestorami sieci, samorządami czy organami uzgadniającymi dokumentację, a na koniec wydającymi decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Nie tylko PLMN
Bezpieczeństwo na drogach krajowych będzie się zwiększało nie tylko za sprawą realizacji zadań przewidzianych Programem Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych czy też budowy dużych inwestycji autostradowych i ekspresowych. Do 2030 roku powstanie co najmniej 100 obwodnic mniejszych miejscowości i miast. W efekcie, dzięki realizacji inwestycji zapisanych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, wyprowadzimy poza centra tych miast ruch tranzytowy, poprawiając bezpieczeństwo wszystkich, użytkowników drogi oraz mieszkańców.
Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło niedawno konsultacje publiczne Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024, na realizacje którego przewidziano dodatkowe 2,5 mld zł. W ramach tego Programu m.in. będą powstawały chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Przebudowywane będą skrzyżowania, budowane lewoskręty i kładki dla pieszych. W efekcie wzrośnie ochrona uczestników ruchu oraz przybędzie bezpiecznej infrastruktury drogowej - co przyniesie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Uwagi do projektu można zgłaszać do 3 grudnia br.