Sieć drogowa województwa łódzkiego, mimo że należy do najlepiej rozwiniętych w kraju, w dalszym ciągu intensywnie się zmienia. Jest tu strategiczne skrzyżowanie autostrad A1 i A2 oraz drogi ekspresowe S8 i S14. W przygotowaniu jest już dokumentacja dla dróg ekspresowych S12 i S74, które poprawią połączenie centrum kraju z woj. lubelskim i podkarpackim.
Droga ekspresowa S12
Obie trasy zarówno S12, jak i S74 ujęte są w jednej decyzji środowiskowej, która nie jest jednak jeszcze ostateczna. Droga ekspresowa S12 ma brać swój początek od przyszłego węzła Rokszyce na autostradzie A1 na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego i poprowadzić przez Sulejów i Opoczno do granicy z województwem mazowieckim, skąd będzie można nią dotrzeć do Lublina.
Budowa tej trasy umożliwi wyprowadzenie z Piotrkowa Trybunalskiego tranzytu prowadzonego na osi wschód – zachód. Odciąży również zatłoczony odcinek drogi krajowej nr 12 między Piotrkowem Trybunalski i Sulejowem, gdzie kumuluje się ruch z tras: Piotrków Trybunalski - Radom, Łódź - Kielce, Kalisz - Lublin, Kalisz - Kielce. Zatem budowa tej trasy zwiększy zarówno przepustowość, jak i prędkość tranzytu na osi wschód - zachód i wschód - południowy zachód. Będzie to zatem trasa ważna nie tylko z punktu widzenia transportu ogólnokrajowego, ale także zmieni sposób funkcjonowania lokalnych społeczności.
Zakres zadania obejmuje projekt i budowę dwujezdniowej trasy o nawierzchni bitumicznej wraz z infrastrukturą techniczną. W trakcie realizacji przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z drogą ekspresową, powstaną miejsca obsługi podróżnych różnych typów (I - III), a także urządzenia ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna, a także urządzenia melioracyjne). Droga ekspresowa S12 ma powstawać w podziale na dwa odcinki: Piotrków Trybunalski - Sulejów (węzeł Kozenin) o długości ok. 35 km i Sulejów (węzeł Kozenin) - granica woj. łódzkiego i mazowieckiego o długości ok. 26 km.
Na opisywanym odcinku ma powstać osiem węzłów drogowych:
- Piotrków Trybunalski (S12/DK91)- Rokszyce (A1/S12) zintegrowany z węzłem Piotrków Trybunalski Południe (A1/S74)
- Włodzimierzów (S12/DW742)
- Sulejów (S12/DK74)
- Mniszków (S12/DK12)
- Kozenin (S12/S74)
- Januszewice (S12/DW713)
- Opoczno (S12/DW726)
Trasa pozwoli w nowoczesny sposób połączyć centrum Polski z wschodnią częścią kraju. Preferowany wariant przebiegu drogi ekspresowej S12 w województwie łódzkim ma 61,1 km długości.
Droga ekspresowa S74
Droga ekspresowa S74 będzie naturalnym uzupełnieniem drogi S12 i stanowić będzie łącznik tej trasy z południowo wschodnią częścią kraju. Będzie to droga dwujezdniowa o nawierzchni bitumicznej, z możliwością dobudowania w przyszłościtrzeciego (wewnętrznego pasa). Budowa ekspresowej S74 (wraz z połączeniem do S12) jest ważnym elementem pozwalającym na szybkie i bezpieczne skomunikowanie centrum kraju z woj. świętokrzyskim i podkarpackim, a co za tym idzie wschodnią i południową granicą kraju. Pozwoli ona na wyprowadzenie tranzytu z zatłoczonego Sulejowa i okolicznych miejscowości oraz umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd zarówno w ruchu lokalnym, jak i dalekobieżnym (Kalisz - Kielce - Rzeszów).
W trakcie realizacji przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z drogą ekspresową, powstaną miejsca obsługi podróżnych różnych typów (I - III), a także urządzenia ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna, a także urządzenia melioracyjne). Droga ekspresowa S74 ma powstawać na odcinku od węzła Kozenin do granicy woj. łódzkiego i świętokrzyskiego.
Na opisywanym odcinku ma powstać pięć węzłów drogowych:
- Kozenin (S12/S74)
- Paradyż (S12/DK74)
- Żarnów (S12/DW726)
- Bronów (S12/DW746)
- Grębenice (S12/DK74)
Preferowany wariant drogi S74 w przebiegu przez województwo łódzkie ma nieco ponad 24 km długości.
W przypadku obu dróg ekspresowych S12 i S74 proces przygotowawczy ma zakończyć się w 2024 roku, zaś uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w połowie roku 2027.
Poza drogami najwyższych kategorii budowane są też inne trasy, służące mieszkańcom regionu.
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie łódzkim obwodnice zyska pięć miejscowości: Błaszki, Brzeziny, Łowicz, Srock i Wieluń.
Obwodnica Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12
3 listopada 2020 roku poznaliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wykonanie Studium Korytarzowego i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej dla obwodnicy Błaszek w ciągu DK12. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Multiconsult Polska Sp. z.o.o z Warszawy. Opracowanie dokumentów i uzyskanie niezbędnych decyzji ma trwać 54 miesiące.
Kwota, jaką wskazał wykonawca, to nieco ponad 2,9 mln. Obwodnica Błaszek to całkowicie nowa inwestycja. Dzięki niej wyprowadzony zostanie tranzyt z centrum miejscowości, która znajduje się w ciągu ważnego korytarza transportowego dla Wielkopolski, pomiędzy Sieradzem i Kaliszem. Usprawniony zostanie zatem dojazd pojazdów ciężarowych od strony korytarza drogi krajowej nr 11, drogi krajowej nr 25 oraz Kalisza do drogi ekspresowej S8 w pobliżu Sieradza, dalej w kierunku Łodzi i Warszawy. Jednocześnie nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska. Planowane lata budowy: 2027-2029.
Obwodnica Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72
3 listopada 2020 roku wybrana została najkorzystniejsza oferta w przetargu na wykonanie dokumentacji dla obwodnicy Brzezin. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Multiconsult Polska Sp. z.o.o z Warszawy. Ma ona za zadanie opracować Studium Korytarzowe i Studium Techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej i uzyskać decyzję środowiskową.
Opracowanie dokumentów i uzyskanie niezbędnych decyzji ma trwać 54 miesiące. Kwota, jaką wskazał wykonawca, to blisko 3,9 mln zł. Zadaniem obwodnicy miasta będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w Brzezinach w związku z obecnym przebiegiem drogi krajowej nr 72. Jest to połączenie pomiędzy drogą ekspresową S8 Warszawa - Piotrków Trybunalski a Łodzią i korytarzem północ-południe, czyli autostradą A1. Cały ruch odbywa się tam przez ścisłą zabudowę miejską Brzezin. Budowa obwodnicy Brzezin odciąży miasto od ruchu do i z Łodzi w kierunku drogi ekspresowej S8. Poprawi się znacznie bezpieczeństwo i warunki życia mieszkańców. Planowane lata budowy: 2027-2029.
Obwodnica Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14, 70 i 92
Znamy już także oferty w przetargu na opracowanie Studium Korytarzowego i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy tego miasta. Złożyło je sześć polskich firm. Oferowane ceny wahają się od 3,8 do 7,1 miliona złotych, zaś kwota przeznaczona przez GDDKiA na ten cel wynosi nieco ponad 6 mln złotych. Tylko jedna z ofert przekracza nasz budżet.
Po szczegółowej analizie złożonych ofert komisja przetargowa wskaże tę najkorzystniejszą. Przewidywany termin podpisania umowy z wykonawcą, którego oferta okaże się najkorzystniejsza, to koniec stycznia 2021 roku. Łowicz jest szczególnym miejscem na mapie komunikacyjnej województwa łódzkiego. Położony jest w obrębie trzech dróg krajowych o numerach: 14, 70 i 92. Ruch z tych tras koncentruje się w centrum miasta. Budowa obwodnicy przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, a także odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość ulic miejskich w blisko 30-tysięcznym Łowiczu. Inwestycja bezwzględnie poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych prowadzących z jednej strony do Warszawy, z drugiej strony włączających się do autostrad A2 i A1. Planowane lata budowy: 2027-2029.
Obwodnica Srocka w ciągu drogi krajowej nr 12 i 91
Srock jest jedyną z pięciu miejscowości w woj. łódzkim ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2023, dla której były prowadzone prace przygotowawcze w ramach szerszego przedsięwzięcia, jakim jest rozbudowa drogi krajowej nr 12/91. Obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co przewidziane jest na koniec bieżącego roku.
Rekomendowany przebieg przyszłej obwodnicy liczy nieco ponad 3,8 km długości. Podstawowym jej celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości z uwagi na jej umiejscowienie w centrum Polski. Droga krajowa nr 12/91 na odcinku Srock-Piotrków Trybunalski, pomiędzy autostradą A1 i drogą ekspresową S8, stanowi ważne, alternatywne do autostrady A1, połączenie Łodzi z Piotrkowem Trybunalskim. Srock narażony jest na uciążliwy ruch zarówno tranzytowy, jak i lokalny. Wyprowadzenie ruchu z zabudowań znacząco wpłynie na poprawę warunków drogowych w miejscowości i radyklaną zmianę warunków środowiska. Planowane lata budowy: 2025-2027.
Obwodnica Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45
2 listopada 2020 roku poznaliśmy oferty w przetargu na opracowanie Studium Korytarzowego i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Wielunia w ciągu DK45. Zgłosiły się cztery firmy, których oferty mieszczą się w kwocie, jaką chcemy przeznaczyć na realizację zamówienia (blisko 5,78 mln zł). Wartość złożonych ofert waha się w granicach od 3,87-5,2 mln zł. Zakładamy, że trasa zostanie wybudowana w latach 2027-2029.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Wielunia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 45. W ostatnich latach oddano do ruchu obejście Wielunia w osi wschód-zachód, w ciągu drogi krajowej nr 74. Budowa drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łodzią a Wrocławiem spowodowała jednak znaczący wzrost ruchu w osi północ-południe. Planowana inwestycja ma za zadanie zaradzić obecnej sytuacji i rosnącym potokom ruchu kierującym się z i do drogi ekspresowej S8. Na południe od Wielunia ruch rozdziela się na drogi krajowe nr 43 i 45 prowadzące do Częstochowy i autostrady A1 oraz Kluczborka i korytarza drogi krajowej nr 11, planowanej do rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej S11. Dzięki realizacji inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, polepszenie warunków bytowania, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości ruchu w Wieluniu.
Obwodnica Radomska w ciągu DK91 i DK42
Poza rządowym Programem budowy 100 obwodnic planowana jest jeszcze obwodnica Radomska w ciągu DK91 i DK42, która ma wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta, przez które na osi północ południe biegnie DK91 (będąca alternatywą dla autostrady A1) i ze wschodu na zachód DK42. Obwodnica będzie miała klasę GP (główna ruchu przyśpieszonego) i będzie to trasa jednojezdniowa.
Pozwoli jednak znakomicie ułatwić przejazd obiema wymienionymi drogami krajowymi, dzięki czemu samochody ominą ciasne i bardzo zatłoczone centrum miasta, co przełoży się na poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców. Długość obwodnicy w ciągu DK91 będzie wynosiła blisko 8,5 km, zaś w przypadku DK42 ok. 5,9 km, co łącznie daje ponad 14 km. Aktualnie jesteśmy w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Realizacja w systemie „Projektuj i buduj” planowana jest na lata 2022-2026.