Ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 Lublin - Lubartów, jeszcze w tym roku planujemy ogłosić kolejny na wyłonienie wykonawcy obwodnicy Chełma w ciągu S12. Przygotowujemy także dokumentacje projektowe dla kolejnych planowanych inwestycji w naszym regionie.
S19 w kierunku Białegostoku
W czerwcu ogłosiliśmy przetarg na budowę ok. 23-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłami Lublin Rudnik i Lubartów Północ. Wpłynęło 12 ofert. Obecnie trwa ich weryfikacja. Podpisanie umowy z wykonawcą, którego zadaniem będzie zaprojektowanie i wybudowanie trasy, planowane jest w I kwartale 2021 r., a rozpoczęcie robót na przełomie III i IV kwartału 2022 r. (więcej tutaj).
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami w obu kierunkach i rezerwą pod trzeci pas. Przebudowane zostanie obecne obejście Lubartowa, powstaną też bezkolizyjne węzły oraz wiadukty w ciągu dróg lokalnych. Wybudowanych zostanie w sumie ok. 45 km dróg poza trasą główną, 32 obiekty inżynierskie i 27 przepustów.
W związku z planowaną budową trasy podpisaliśmy porozumienie z Nadleśnictwem Lubartów w sprawie odprowadzania wód opadowych z terenu pasa drogowego i zagospodarowania jej na terenach zarządzanych przez Lasy Państwowe. Był to pierwszy tego rodzaju dokument, a wkrótce zawarte zostanie porozumienie ramowe z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych (szczegóły tutaj).
Na pozostałych odcinkach S19, od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lubartów Północ, trwają prace projektowe. Trwa opracowywanie koncepcji programowej dla sześciu odcinków:
Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania dla tych sześciu odcinków, będzie ogłoszenie przetargów na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”.
Z kolei dla mazowieckiego odcinka S19, od granicy z woj. podlaskim do granicy z woj. lubelskim (ok. 33 km), opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).
S19 to główny polski element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który ma połączyć Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję, a także Finlandię, Estonię i Łotwę. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie, wykorzystując oprócz S19 również S61.
S12 Piaski - Dorohusk
Trwają też intensywne prace nad dokumentacją projektową dla budowy trasy S12 od Piask do Dorohuska. W przyszłości połączy się ona z drogą S7 w Radomiu, a także z autostradą A1 w Piotrkowie Trybunalskim. Obecnie przygotowywana jest koncepcja programowa dla czterech odcinków w woj. lubelskim, o łącznej długości ok. 75 km.
Jeszcze w tym roku planujemy ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy obwodnicy Chełma. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, cztery węzły drogowe, dziewięć wiaduktów, dwa mosty i 20 przejść dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego. Trasa ominie miasto od północnej strony. Budowa planowana jest w latach 2023-2025.
S17 Piaski - Hrebenne
W budowie jest ok. 10-kilometrowa, jednojezdniowa, z dwoma jezdniami w obrębie węzłów, obwodnica Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17. We wrześniu br. podpisaliśmy z jej wykonawcą aneks do umowy, który dotyczy dobudowy drugiej jezdni tej trasy. Kierowcy pojadą obwodnicą po pierwszej jezdni w połowie 2021 r., natomiast zakończenie prac związanych z dobudową drugiej jezdni planowane jest w IV kwartale 2022 r.
Powstaje też dokumentacja dla kolejnych odcinków przyszłej trasy S17 na południowy wschód od Lublina.
Trwa opracowywanie koncepcji programowej dla sześciu odcinków:
Do 30 listopada trwać będą działania informacyjne dotyczące trzech odcinków między Piaskami a węzłem Zamość Sitaniec. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i wnioski, dotyczące rozwiązań usprawniających obsługę ruchu lokalnego (szczegóły tutaj).
Natomiast dla dwóch odcinków opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R):
W przyszłym roku planujemy ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców trzech odcinków S17 od węzła Zamość Wschód do Hrebennego o łącznej długości ponad 47 km:
Autostrada A2
Przez woj. lubelskie przebiegać będzie także autostrada A2 z Warszawy w kierunku przejścia granicznego w Kukurykach. W sierpniu 2020 r. oddaliśmy do ruchu ponad 15 km A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Wiosną tego roku zawarte zostały kontrakty na dwa kolejne odcinki autostrady pomiędzy węzłami: Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. W przypadku środkowego odcinka węzeł Groszki - węzeł Gręzów toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót. W grudniu br. planujemy wybrać najkorzystniejszą ofertę. Dla kolejnych etapów A2 od obwodnicy Siedlec do Białej Podlaskiej ruszyły właśnie przetargi (szczegóły tutaj).
Nie tylko drogi ekspresowe
Rozwijamy sieć drogową w woj. lubelskim nie tylko dzięki budowie tras ekspresowych. Planowana jest także budowa obwodnic i rozbudowa dróg krajowych. W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic powstaną obejścia Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna, Zamościa (wszystkie w ciągu DK74) oraz Łęcznej (DK82) i Łukowa (DK63/76) - szczegóły tutaj.
Kontynuujemy też prace projektowe dotyczące rozbudowy sześciu odcinków DK74:
W ramach inwestycji droga dostosowana zostanie do kategorii GP (główna ruchu przyspieszonego). Wzmocniona będzie konstrukcja jezdni, przebudowane zostaną chodniki i wybudowane nowe ciągi pieszo-rowerowe, zbudowany zostanie system odwodnienia, przebudowane zostaną skrzyżowania, a także powstaną drogi dojazdowe. Kolejnym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargów na wyłonienie wykonawców, co planowane jest w latach 2021 i 2022.
W opracowaniu jest również dokumentacja projektowa dla rozbudowy DK63 od granicy województwa lubelskiego i mazowieckiego do Łukowa (ok. 11,5 km). Obecnie przygotowywany jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Z kolei dla odcinka DK17 od Zamościa do miejscowości Łabunie (ok. 5,5 km) złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID. Na przełomie 2021 i 2022 roku planowana jest też przebudowa skrzyżowania w Krasnymstawie na skrzyżowaniu DK17 z drogą wojewódzką nr 812, gdzie powstanie rondo.
Pracujemy również nad dokumentacją dotyczącą rozbudowy drogi krajowej nr 48 w Dęblinie i od granic miasta do Moszczanki. Chodzi o blisko 8 km drogi, od mostu na Wiśle do końca zjazdu z wiaduktu nad linią kolejową w Dęblinie, oraz od granic miasta do Moszczanki.
Wybudujemy też chodnik wraz z oświetleniem przy DK12 w miejscowości Stołpie. Inwestycja będzie realizowana wraz z gminą Chełm. Planujemy, że prace rozpoczną się w II kwartale przyszłego roku.
Prowadzimy również prace przygotowawcze i porządkowe w ramach zadania na zaprojektowanie i budowę Miejsc Obsługi Podróżnych w Wierzchowiskach i Bystrzejowicach przy drodze S17(S12). Rozebrane już zostały stare budynki, a obecnie trwają dalsze prace związane z przygotowaniem inwestycji. Planujemy, że budowa zostanie zakończona do końca 2021 r.