Kolejne inwestycje w woj. śląskim w przygotowaniu

Obecnie najważniejszymi przygotowywanymi inwestycjami w ramach PBDK są budowy S11 oraz drugi odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia. PBDK to nie tylko budowa nowych odcinków dróg, ale również inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego na istniejącej sieci drogowej.



S11 granica woj. opolskiego i śląskiego - autostrada A1   

Trwają intensywne prace projektowe dla drogi ekspresowej S11 pomiędzy granicą woj. opolskiego i śląskiego a Tarnowskimi Górami i autostradą A1 (długości około 62 km). Zakończenie budowy przewidujemy w 2026 r. Aktualnie jesteśmy na etapie wytyczania przebiegu tej drogi. Opracowywane jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

Planowana droga ekspresowa S11 obejmuje dwa odcinki:  

• od granicy z woj. opolskim do planowanej obwodnicy Tarnowskich Gór o długość ok. 25 km oraz  

• od węzła autostradowego A1 Piekary Śląskie (granica m. Bytom) do miejscowości Hanusek, stanowiący północną i wschodnią obwodnicę miasta Tarnowskie Góry, łącznik pomiędzy przebudowanym w 2014 r. odcinkiem DK11 Lubliniec - Tworóg oraz autostradą A1, o długość ok. 36 km  

 

W ramach prac projektowych zostały opracowane cztery warianty przebiegu drogi. Zostały one przedstawione na spotkaniach informacyjnych samorządom, przez które przebiegają możliwe warianty trasy, jak również podczas spotkań w ramach konsultacji społecznych. Zebrane wnioski pozwolą na wypracowanie optymalnych przebiegów wariantów trasy, uwzględniających uwarunkowania lokalne związane z zagospodarowaniem przyległego do inwestycji terenu, jak i oczekiwaniami społecznymi. W wyniku tych konsultacji dokonano korekty przebiegu trasy w dwóch miejscach. W chwili obecnej wykonywane są odwierty geologiczne niezbędne do wykonania opracowań z zakresu hydrogeologii i geotechniki. 

 

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 

Kolejnym zadaniem przygotowanym do realizacji jest II odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia o długości ok. 7,7 km. 21 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na jego zaprojektowanie. Umowa obejmuje przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla obwodnicy obejmującej odcinek Kromołów - Żerkowice, stanowiący dalszą część już realizowanej obwodnicy. Zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej „Buduj". Pierwsza część obwodnicy jest natomiast realizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Jej realizacja trwa od 2019 r., a zakończenie planowane jest w 2023 r. Obejmuje ona budowę odcinka o długości 16,7 km, biegnącego przez Siewierz, Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. 23 października br. wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.   

 

Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych  

Integralną częścią PBDK stanowią zadania w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Celem tego Programu jest wyeliminowanie z infrastruktury drogowej tak realnych, jak i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w konsekwencji osiągnięcie wysokiego poziomu bezpieczeństwa użytkowników dróg. Obejmuje realizację zadań mających na celu likwidację miejsc lub odcinków, na których występuje zagrożenie bezpieczeństwa uczestników ruchu.  Te zadania to:  

  • Budowa ciągów pieszo-rowerowych – mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, oraz  

  • Działania na sieci drogowej – w których cele poprawy bezpieczeństwa osiąga się poprzez poprawę parametrów technicznych odcinka drogi, z uwzględnieniem działań bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).  

Budowa ciągów pieszo-rowerowych 

Obecnie realizujemy budowę ciągu pieszo-rowerowego na DK46 w Lisowicach. 2 kwietnia 2020 r. podpisaliśmy umowę z Przedsiębiorstwem Handlowo-Usługowym Larix z Lublińca. Zgodnie z kontraktem wykonawca zakończy prace do 7 grudnia 2020 roku. Całość zadania zostanie zrealizowana za nieco ponad 2 mln złotych. Zakres zamówienia obejmuje m.in. budowę sygnalizacji ostrzegawczej na przejściu dla pieszych na wschodnim wlocie skrzyżowania drogi krajowej z ulicami Mickiewicza, Dolna i Nowa w Lisowicach, dwóch zatok autobusowych wraz z chodnikiem przy jezdni, oddzielonego od jezdni ciągu pieszo-rowerowego po północnej stronie drogi krajowej od ul. Nowej w Lisowicach do ronda w Lipiach Śląskich. 

GDDKiA 

Przygotowujemy do realizacji następujące zadania:  

- budowa ciągu pieszo-rowerowego w ciągu DK11 na odcinku Sieraków - Ciasna. Realizację
tego zadania zaplanowano w latach 2021 - 2022. 

- budowa ciągu pieszo-rowerowego w ciągu DK44 na odcinku Paniówki - Mikołów. Realizację tego zadania zaplanowano w 2021 r. 

- budowa chodnika w ciągu DK45 na odcinku Roszków - Tworków. Realizację tego zadania zaplanowano w 2022 r. 

- budowa ciągu pieszo-rowerowego w Raciborzu. Realizację tego zadania zaplanowano 
w 2022 r. 

- budowa chodnika w ciągu DK78 na odcinku Turza Śląska - Gorzyce. Realizację tego zadania zaplanowano w 2021 r. 

 

Działania na sieci drogowej 

Rozbudowa DK45 na odcinku Zabełków - Roszków 

Obejmuje odcinek drogi o długości 2,9 km i będzie polegać na poprawie stanu technicznego drogi wraz z jej doposażeniem w niezbędne urządzenia poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym przebudowę istniejących i budowa nowych odcinków chodników. W ramach rozbudowy konstrukcja drogi zostanie dostosowana do nośności 11,5 ton na oś, a uspokojenie ruchu drogowego przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa użytkowników. Planowane w ramach zadania lokalne poszerzenie jezdni do 7 metrów oraz budowa normatywnych zatok autobusowych wpłynie na poprawę płynności ruchu i bezpieczeństwo użytkowników drogi. Planowana jest także przebudowa przepustów drogowych w ciągu drogi krajowej, doświetlenie przejść dla pieszych, budowa kanałów technologicznych oraz korekta skrzyżowania z drogą powiatową ul. Wiejską w Zabełkowie. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej. Realizację tej inwestycji zaplanowano w latach 2022-2023. 

 

Rozbudowa DK46 na odcinku Ślężany - Lelów  

4 listopada 2020 r. poznaliśmy oferty w przetargu na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem potrzebnych uzgodnień oraz decyzji administracyjnych dla realizacji rozbudowy DK46 Ślężany - Lelów.  Zadaniem wykonawcy będzie również wsparcie na etapie przetargu na roboty budowlane oraz pełnienie nadzoru autorskiego. Przewidywana do zaprojektowania rozbudowa drogi krajowej nr 46 na odcinku Ślężany - Lelów obejmuje przebudowę odcinka od km 225+100 do km 228+300 o łącznej długości 3,2 km. W ramach rozbudowy konstrukcja drogi zostanie dostosowana do nośności 11,5 ton na oś, a uspokojenie ruchu drogowego przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa użytkowników.